일반산업

세계 경기변동에 따른 해운산업 중장기 전망

2009-08-05이은창

목차
▶ 세계 경기 및 물동량 전망 글로벌 금융 불안의 여파로 세계 경기는 급격하게 침체기에 진입하여 미국, 유럽, 중국 등 주요 국가들의 산업생산이 급감 글로벌 금융 불안은 주요 국가들의 정책금리 인하를 통한 유동성 공급과 금융기관 부실해소 및 경기회복을 위한 정책으로 완화되고 있음 하지만 금융기관 부실 확대 가능성이 여전히 존재하고 있어, 2009년 세계 경기는 불확실성 속에 하반기 경기회복 가능성이 있음 이러한 금융 불안과 경기 침체로 세계 교역규모는 급격히 축소되고 있음 역사적으로 경기 침체로 인한 물동량 둔화 또는 감소를 회복하는데 3~4년의 시간이 필요하였음 미국을 포함한 주요 국가들의 수출입 급감으로 수출위주의 국가인 우리나라와 일본 수출이 급격히 감소되고 있음 수출입 급감으로 주요 항만의 컨테이너 물동량도 급감하여 2009년은 예전 증가율보다 크게 둔화된 5% 이하 성장을 보일 것으로 전망 ▶ 해운산업 현황 및 전망 경기 침체로 물동량 감소와 금융경색으로 주요 해운지수 급감, 특히 벌크 선사 위주로 위험에 노출되어 있음 벌크선은 수주잔량이 대량으로 취소된다고 하더라도 2010년까지 선복량은 10% 이상 증가할 전망이나, 물동량은 2009년 2.3% 감소, 2010년 3% 내외 증가로 중장기적 약세를 보일 전망 유조선은 단일선체와 노후선박 해체가 증가하더라도 2009년 선복량은 11.6% 내외 증가하는 반면, 물동량은 OPEC 감산과 선진국 유류 소비감소로 0.8% 증가에 그쳐 시황은 약세로 돌아설 전망 컨테이너선 시장도 선복량 증가는 2010년까지 매년 10% 이상 증가하는데 비하여 물동량은 5~7% 성장으로 중장기적 약세를 지속할 전망 해운경기 둔화로 중고선가 폭락과 신조선가 하락이 이어지고 있음. 신조 선가는 향후 지속적으로 하락할 가능성이 높아 중고선가가 저점을 지난 것으로 보이나 향후 추가 하락 가능성도 있음 해운운임 약세가 지속되고 중고선가 하락에 따른 유동성 확보도 어려워짐에 따라 Spot 영업 위주의 벌크선사, 선박금융을 최근에 많이 일으킨 해운사를 중심으로 구조조정에 돌입할 전망 ▶ 조선산업 현황 및 전망 해운사 위기와 과도한 수주잔량으로 신조발주 시장은 패닉상태임 뒤늦게 신조에 뛰어든 중소조선소 중심으로 위기상태에 들어갔으며 일부 중소조선소는 구조조정에 진입 벌크선과 컨테이너선 발주여력이 더욱 낮은 가운데 유조선 발주여력이 상대적으로 양호하나, 수주잔량 부담으로 전 선종에 걸쳐 발주는 어려울 전망임 따라서 신조발주는 2010년까지 큰 폭으로 감소할 가능성이 크고 이후 반등하더라도 소폭에 그칠 전망 후판가격 하락은 신조선가 하락 기대로 인하여 신조발주를 더욱 악화시킬 뿐만 아니라 중국조선소 성장과 대형조선소 확장으로 수주활동은 경쟁이 더욱 치열해질 전망 ▶ 하나금융그룹 대응방안 해운산업의 구조조정으로 벌크선사보다는 컨테이너선사와 탱커선사가 생존가능성이 높으므로 선종별 지원이 필요. 노후선박은 재매각이나 Scrap이 바람직할 전망 조선산업은 우량조선소, 업력이 오래된 조선소와 수리조선으로 변화, 사업다각화 등으로 불황에 적극 대처하는 중소조선소에 선별적 지원
요약
▶ Outlook on the Global Economy and Trade The global financial crisis has led to a sharp slowdown in the real economy, and industrial production in major countries, including the U.S., Europe and China, is declining rapidly. The major countries have sought to mitigate the global financial crisis with additional liquidity supplied through interest rate cuts, the resolution of insolvent banks and economic stimulus measures. Although additional losses at financial institutions is a risk and uncertainty over the global economy remains high for 2009, a recovery from the second half is possible. As a result of the financial turmoil and economic slowdown, global trade volumes are declining rapidly as well. Historically, contractions in trade resulting from economic slowdowns have persisted for 3~4 years before recovering. The sharp contraction in trade with major countries, particularly the U.S., is driving a rapid decline in exports for Korea and Japan. The slowdown in trade is also resulting in a slowdown in container volume at major ports, and growth will likely be below 5% in 2009. ▶ Overview and Outlook for the Shipping Industry Key shipping indices are declining sharply due to the credit crunch and the economic slowdown. Bulk carrier shipping companies in particular are at risk. Although 30% of orders for bulk carriers will be cancelled, the total fleet will expand by over 10% YoY until 2010. Bulk trade volume will fall by 2.3% YoY in 2009, and will slow in the mid-to-long term The tanker fleet will increase 11.6% YoY in 2009 is spite of a rapid increase in the scrapping of single hull and old tankers. Oil trade volumes will grow only 0.8% due to OPEC's production cuts and contracting consumption in developed countries. As a result, the tanker shipping market will enter a downturn. The container shipping market will be weak in the mid-to-long term since the containership fleet will grow by over 10% through 2010 while container trade volumes will grow by only 5~7%. Prices for both new and pre-owned ships are declining dramatically. Prices for pre-owned ships may have bottomed, but additional declines are possible since prices for new ships are continuing to fall. Due to the continuing weakness in the shipping industry and funding difficulties resulting from the decline in prices for pre-owned ships will drive a restructuring of the industry with a focus on companies that operate bulk carriers in the spot market and those that have ordered the new ships in recent years. ▶ Overview and Outlook for the Shipbuilding Industry The market for new ships is facing an emergency due to the crisis in the shipping industry and the excessive backlog of new orders. Small-to-medium sized companies that entered the shipbuilding industry relatively late are now facing a crisis and several have begun restructuring. The tanker market offers more potential than the bulk carrier or containership markets, but new orders will come to a halt due to the existing excessive backlog. As a result, any recovery will be limited and new shipbuilding orders will continue to decline sharply through 2010. The decline in steel plate prices will exacerbate the slowdown in the shipbuilding market due to expectations of falling prices for new orders. In addition, the growth of Chinese shipbuilders and the expansion of large scale shipbuilding companies will intensify competition since there will be excess capacity to fill new orders. ▶ Strategic Response for HFG As the shipping industry restructures, containership and tanker companies have a greater chance of surviving than bulk shippers, and HFG should offer support selectively. Old ships should be resold or scrapped. In the shipbuilding industry, HFG should focus on the top shipbuilding firms, well-established firms, ship repair firms and firms with diversified business lines.
Ⅰ. 서론 1 Ⅱ. 세계 경기 및 물동량 전망 3 1. 세계 경기 전망 3 2. 세계 물동량 현황 및 전망 8 Ⅲ. 해운산업 현황 및 전망 13 1. 해운산업 위험요인 13 2. 벌크선 시장 현황 및 전망 14 3. 유조선 시장 현황 및 전망 19 4. 컨테이너선 시장 현황 및 전망 21 5. 선가 변동 25 6. 향후 해운산업 변동 26 Ⅳ. 조선산업 현황 및 전망 28 1. 조선산업 위험요인 28 2. 신조발주량 현황 및 전망 29 3. 선종별 신조발주 전망 32 4. 후판가격 하락으로 인한 영향 34 5. 중국 조선산업 성장 36 6. 대형조선소 확장과 중소조선소 성장 39 7. 향후 조선산업 변동 41 Ⅴ. 하나금융그룹의 대응방안 42 1. 해운산업 대응방안 42 2. 조선산업 대응방안 43 참고문헌 44