일반산업

영화산업의 변화와 영화관운영업 수익성 분석(신)

2009-08-05김남훈

목차
▶ 외형 성장세 하락 위험에 직면한 국내 영화산업 국내 영화관객수는 블록버스터급 영화들의 흥행, 멀티플렉스의 확산 등 제작 역량 성숙 및 거대 자본의 투자가 지속되면서 2000~2006년까지 연평균 18.3% 증가 그러나 2007년 1~5월 서울 기준 관객수는 전년대비 12.6%나 감소. 특히 한국영화의 경우 관객수는 전년대비 34.6%나 감소하여 소수 블록버스터에 의존하는 영화산업의 경쟁력 약화에 대한 우려감 심화 ▶ 스크린 독과점 규제 가능성은 낮고 FTA등 제도적인 변화가 영화산업 수익성에 미치는 부정적인 효과도 크지 않을 듯 스크린 독과점은 흥행성 상승으로 영화관업계의 수익성을 높일 것이나, 장기적으로는 멀티플렉스 주도의 자율적 규제 노력이 있다면 독과점의 폐해를 최소화할 수 있을 듯 한미 FTA 체결은 한국영화 진흥정책을 제한하겠지만, 이미 제작과 배급에서 구축된 자생적 기반에서 영화산업 제 주체들의 유기적 노력이 있다면 한국영화의 경쟁력은 유지되어 영화관업계의 장기적 수익성에 긍정적으로 작용할 전망 ▶ 과점화와 대형 멀티플렉스의 확산으로 시장 집중도가 높은 영화산업 배급과 상영부문은 CJ, 롯데, 동양 등 대기업 3사의 수직계열화로 인하여 과점화된 구조가 지속되면서 중소배급사 및 영화관의 유통시장에서의 경쟁력 열위가 더욱 심화 영화산업의 디지털화는 사업모델의 부재, 상영설비에 대한 비용부담 및 디지털영화의 부족, 기술의 불안정성, 투자대비 낮은 수익률 등으로 도입이 빠르게 진척되지 못하고 있음 그러나 통신사업자들의 디지털시네마 사업 진출로 배급자들과의 서비스 경쟁이 촉발될 것으로 보여, 디지털시네마의 확산은 지속될 듯 ▶ 영화산업의 성장성은 아직 유효하며, 영화관들의 경우 안정적인 수익 창출이 가능 영화산업의 수익성은 2003년을 저점으로 꾸준히 개선되어옴. 그러나 참여자별로 수익성 차별화가 심한 편이며 영화관은, 저위험을 부담하는 반면 고수익을 보장 받음 제작 및 투자자의 경우 높은 위험을 부담하며 2005년 적자를 벗어나지 못하고 있으나, 영화관의 영업이익률은 12.8%로 영화산업 참여자 중 가장 높은 수익성을 확보 그러나 영화관의 영업이익률은 2003년 18% 이후 2005년 12.8%까지 지속적으로 하락. 특히 중소 독립 계열들은 안정적인 수익률을 확보하고 있으나, 대형 멀티플렉스 3사의 하락폭이 상대적으로 큰 편 이는 관람객수의 성장세 둔화보다는 대형 멀티플렉스 3사들의 스크린수 경쟁에 따른 비용 증가 요인이 더 컸기 때문 영화 관람객수의 성장세 둔화는 지속될 것이나 저연령층 인구 비중이 선진국에 비하여 높은 점을 감안하면, 향후 선진국을 상회할 정도의 관람횟수 상승 여력은 존재하고 있는 것으로 판단 ▶ 영화관업 수익성에 대한 시사점 영화 관람료는 구매력 기준으로 판단할 경우 주요 국가들과 비교하여 낮은 편은 아니나, 할인제를 감안한 실질 관람료는 낮은 편 그러나 관람료는 소비자 물가지수에 포함되기 때문에 전격적인 인상은 어렵고, 이통사 할인제 폐지 이후 소비자들의 비용 부담이 증가했다는 점에서 인상될 가능성은 높지 않을 듯 영화관은 배급사에게 교섭력 우위에 있기 때문에, 영화관에게 부율이 조절될 가능성은 낮은 편 스크린수 경쟁에 따른 비용 증가 리스크는 존재, 그러나 향후 경쟁우위를 확보하기 위한 기반으로 필요하기 때문에 부정적인 효과는 크지 않을 듯
요약
▶ Performance of the Korean film industry trended downward Total number of viewers rose at a CAGR of 18.3% between 2000 and 2006 thanks to maturing film making capacity and ongoing investment in the industry, which resulted in blockbuster hits and increased number of multiplex theaters. Movie audiences in Seoul in 1H 2007, however, dropped 12.6% YoY, and notably the number of audiences who watched Korean movies flopped significantly by 34.6% over the same period last year. Concerns about weakening competitiveness of the domestic film industry, which heavily relies on a few number of blockbusters, are rising. ▶ A possibility of screen monopoly regulations is small, and the FTA agrrement would not likely cause severe harm to the profitability of the movie industry The screen monopoly should boost performance of movies showing, and thereby enhancing profitability of the movie industry. In the long-term, however, we can minimize the downside effects of the screen monopoly with the autonomous regulatory efforts led by multiplex cinemas. The KORUS FTA agreement will hinder the government's policies to promote Korean films. Nevertheless, Korean movies are expected to maintain its competitiveness, which will eventually have a positive effect on long-term profitability of the industry, if the main industry participants give more efforts on its already-established organic base in production and distribution sectors. The oligopoly structure and the spread of big multiplex theaters cause a high level of market concentration in the film industry The oligopoly structure of movie distribution and screening sectors was preserved by the vertical integration in top 3 companies, namely CJ, Lotte and Dongyang, weakening the position of small- and mid-sized ditributors and theaters in the film distribution market. Digitalization of the film industry is somewhat stagnant, mianly due to the lack of business model, the cost burden of moive screening facilities, a shortage of digital movies, unstable technology and a relatively low investment yield. Increasing number of telecommunication service providers entering into the digital cinema business will trigger intense competition among distributors, resulting in ongoing spread of digital cinemas. ▶ Growth potential of the movie industry is still good, and theaters should make stable earnings The industry profitability, after hitting a low in 2003, has gradually recovered, but the profitability of each market participant differed greatly. The biggest beneficiary of overall movie industry growth is theaters which bear a relatively low risk and receive a high return. In contrast to movie screening and distributing companies, producers and investors take a high risk but their return is considerably low. In 2005, investing and producing companies saw losses whereas theaters' posted an operating margin of 12.8%, capturing the highest profitability of all industry participants. The profitability of movie theaters have trended downward, from 18% observed in 2003 to 12.8% in 2005. In particular, small- and mid-sized independent theaters are generating stable profitability while the profitability of big 3 multiplex theaters dropped sharply relative to the small- and mid-sized theaters. This is due to the effect of increased depreciation, selling and administration expenses, brought on by fierce competition among big 3 multiplex theaters, was larger than the effect of a slowdown in the number of movie audiences. Growth in the number of viewers is expected to keep slowing. Nonetheless, the market still has potential for growth that the number of visits to the cinema will exceed those of developed countries, based on our high level of young population. ▶ Comments on profitability of the movie theater industry Domestic movie ticket prices seem to be fairly expensive than major countries in terms of purchasing power differences, but it looks relatively low when various discout offers are taken into account. It is unlikely that companies will raise the ticket prices, however, since they are included in the consumer price index, and the cost burden on consumers increased after the mobile telecommunication service providers stopped their discount offers. There is a slim chance of any adjustments in distribution rate that might be unfavorable to theaters, as they possess strong bargaining power. Competition between multiplex theaters creates risk of cost increase which will persist for a while. The negative effects of the cost increase will be offset, however, since each theater should raise the costs to enhance their competitiveness.
Ⅰ. 영화산업 수급 동향 1 1. 국내 영화산업 개요 1 2. 제작편수 및 영화 수입편수 동향 6 3. 부문별 현황 8 Ⅱ. 영화산업 변화 이슈 11 1. 제도적인 변화 18 2. 시장 구조 변화 19 Ⅲ. 영화관업 수익성 분석 27 1. 참여자별 수익성 동향 27 2. 영화관업 수익성 분석 29 Ⅳ. 영화관업의 수익성에 대한 시사점 34 <부록1> 영화관 합산 재무제표 및 주요 재무 지표 14