일반산업

그리스사태가 조선·해운산업에 미치는 영향

2010-05-25이은창

목차
그리스 국가신용등급 하락에 따른 영향은 제한적

해운업의 특성과 선박금융은 대부분 유럽이므로, 그리스 국가신용등급하락 문제는 제한적

그리스의 지배선대는 세계 2위 수준이지만 많은 선박들이 편의치적국에 선적을 두고 있고, 대부분 서비스 수출이므로 국가 신용등급 하락과는 큰 영향이 없음
그리스 해운사의 세계 수주잔량은 11%를 차지하고 있으며, 국내 조선소 수주잔량의 26%를 차지하고 있음
그리스 선박금융포트폴리오에서 그리스 금융기관이 차지하는 비중이 24% 수준이고, 대부분 유럽, 미국, 아시아계 금융기관이기 때문에 그리스 국가신용등급 문제로 본다면 위험은 제한적임


그리스 사태는 유럽 금융불안 측면에서 선박금융 위축지속으로 판단해야

이번 그리스 사태는 유럽 금융불안이 초래, 해운산업 회복에 영향을 줄 수 있을 듯

유럽 금융불안으로 유럽향 물동량 감소, 운임선물시장 축소에 따른 운임하락, 중고선 매매 위축 등의 영향이 있을 것으로 판단됨

주요 선박금융기관은 유럽과 미국계로 금융위기 이후 선박금융이 크게 위축되었음

2009년 선박관련 신디케이트론 규모는 전년대비 61% 감소한 329억달러에 그쳤으며 대부분 Re-financing이었던 것으로 추정됨
주요 선박금융기관은 유럽과 미국계이지만 금융위기로 선박금융이 크게 위축되면서 2009년 이후 아시아계의 약진이 두드러짐
아시아계 금융기관이 약진할 수 있었던 원인은 1) 그리스 해운사들은 비교적 양호한 현금흐름을 보였는데, 금융위기로 선가가 폭락한 후에 양호한 현금을 바탕으로 그리스 해운사들의 신규 발주가 많아졌고 여기에 일본과 중국계 은행이 적극적으로 선박금융을 제공, 2) 기존 발주 선박의 선박가치가 하락하면서 LTV 문제가 발생한 선박금융에 대해 KEXIM, China EXIM 등이 지원했던 것으로 추정되기 때문임

회복 가능성을 보이던 선박금융 시장은 그리스 사태로 위축된 상태를 지속할 전망

2008년 금융위기 이후 선박금융위축으로 인도연기, 계약변경, 선가인하, 계약취소 등이 발생하여 조선산업이 크게 어려움을 겪고 있음
2010~12년 인도연기나 계약취소 등이 발생한다면 이는 이미 노출된 위험임. 다만 이번 그리스 사태로 선박금융위축이 지속되어 조선산업 어려움은 계속될 것으로 판단되므로, 조선산업의 회복이 예상보다 늦어질 가능성도 있음
요약
Impacts of Greece's Credit Rating Cut are Limited

Considering the characteristics of the shipping industry and most shipping finances
in Europe, problems caused by Greece's credit rating cut are limited

Greece's controlled fleets rank the second in the world. However, since many ships are registered in a flag of convenience nation and mostly focus on export, Greece's credit rating cut has no significant impact
Greece's shipping companies account for 11% of the global shipbuilding order book and 26% of the shipbuilding order book in the Republic of Korea
Greek financial institutions account for 24% of Greece's shipping finance portfolio and
European, United States and Asian financial institutions account for most of it. Therefore, risks caused by Greece's credit rating cut are limited


Greece's Debt Crisis Suggests Continuous Downturn in Shipping
Financing, Causing Financial Instability in Europe

Greece's debt crisis has caused financial instability in Europe and is likely to have impact on the shipping industry recovery

Europe's financial instability is likely to decrease traffic volume toward Europe, lower freight due to a downturn in the freight future market and reduce used ship sales

Major shipping financial institutions are in Europe or United States and their shipping
finances have suffered from the global financial crisis

The size of shipping finance related syndicate loans decreased by 61% in 2009, reaching only US$ 32.9 billion. Most of them are assumed re-financing
Although major shipping financial institutions are in Europe or United States, Asian financial institutions have made rapid progress since 2009 with a downturn in shipping financing caused by the global financial crisis
The potential reasons are as follows: 1) Greek shipping companies have shown relatively sound cash flows. Since ship prices sharply dropped after the global financial crisis, they have seen a growth in new orders based on such cash flows for which Japanese and Chinese banks have actively provided shipping finances; and 2) As the value of the previously orders ships drops, Asian financial institutions including KEXIM, China EXIM have provided support for shipping finances with LTV problems

The shipping finance market that showed possibility of recovery will continue to be
in trouble due to Greece's debt crisis

Since the global financial crisis in 2008, a downturn in shipping finance has caused delivery delay, contract changes, a ship price drop and contract cancellation, putting the shipbuilding industry in big trouble
I delivery delay or contract cancellation arises between 2010 and 2012, it is viewed that such risks have been already exposed. However, since Greece's debt crisis causes a continuos downturn in shipping finance and the shipbuilding industry will continue to suffer accordingly, there is a possibility that the shipbuilding industry recovery is delayed