일반산업

선제적 산업위험평가 시리즈(2) 레미콘산업

2009-08-05이인혁

목차
▶ 四面楚歌 상황에 놓인 레미콘산업 ■ 수익성 부진에 따른 영업현금창출능력 악화 위험 ● 2002~2003년 건설경기 호황으로 정점을 기록했던 영업이익률이 2005년부터 수익성이 가파른 하락세 ● 동 기간 중 레미콘 수요 증가에 힘입어 40%에 육박하는 가동률을 기록했으나, 건설경기 둔화에 따른 소비 감소와 레미콘 생산능력 증가로 수급불균형이 심화되며 2008년에는 가동률이 29%에 그침 ● 시멘트와 골재 등 원재료 가격의 하락에도 불구하고 레미콘 수요 둔화에 따른 판매량 감소와 가동률 하락에 따른 고정원가 부담의 상승, 제품가격 하락에 따라 수익성이 둔화되는 추세 ■ 열위의 가격협상력으로 인한 마진축소 위험 ● 레미콘산업은 소수 대기업이 과점체제를 구축하고 있는 시멘트산업과 전방산업인 건설업에 대해 교섭력이 열위에 있음 ● 시멘트가격이 2007년 이후로 상승함에 따라 레미콘업계의 원가상승요인으로 작용할 전망이어서 적기에 레미콘가격 인상 조치가 이루어지지 않는다면 수익성 악화는 불가피 ● 건설업계의 불황으로 시멘트가격 상승분을 레미콘가격에 충분히 반영하기가 용이하지 않은 상황을 감안할 때 마진 스퀴즈 현상이 발생할 가능성도 높음 ■ 건설경기 부진에 따른 시장축소 위험 ● 건설경기에 민감한 레미콘산업의 특징을 감안할 때 관건은 향후 건설경기의 회복여부에 달려있으며, 2009년에는 주택건축부문의 부진으로 레미콘 출하량이 감소할 것으로 예상됨 ● 올해 건설수주규모가 증가한다고 하더라도 민간주택이 아닌 토목부문의 수주량이 늘어날 가능성이 높은데, 정부 발주 토목사업의 경우 전통적으로 수익성이 낮고 정부가 예산절감을 위해 예산을 축소할 가능성도 높다는 점에서 리스크 요인임 ● 즉, 마진 축소를 우려한 건설업체들이 원가관리를 강화할 가능성이 높기 때문에 레미콘 출하량 자체는 증가하더라도 단가 인상에 대한 요구는 받아들여지지 않거나 제한적인 수준에서 인상될 가능성이 큰 것으로 판단됨 ■ 판매경쟁 심화로 인한 영업환경 악화 위험 ● 전국 레미콘 생산업체는 682개사, 859개 공장으로 일부 대기업을 제외하면 업체 1곳 당 공장 및 설비가 1기에 불과한 영세성이 특징 ● 낮은 진입장벽으로 다수의 군소업체가 포진함에 따라 공급과잉으로 저조한 가동률 유지 ● 건설경기의 침체가 장기화되면 업체간 출혈경쟁이 심화될 가능성도 상존하고 있으며 시장지배력 확보를 위한 대기업의 공격적 판매전략이 시행될 가능성도 배제할 수 없음 ▶ 레미콘산업의 전망 ■ 대형화 및 수직계열화를 통한 업체간 차별화 진행될 것 ● 동양메이저 등 대기업들이 경쟁력 강화를 위해 설비 증설 등 대형화를 시도하고 있으며, ‘시멘트·골재-레미콘’ 으로 이어지는 수직적 계열화를 통해 원가절감능력 확보를 도모 중 ● 이 과정에서 변화에 적응하지 못하는 업체들은 생존게임에서 도태될 가능성이 큼 ■ 지방 레미콘업체들의 경영난 가중 우려 ● 지방 건설경기 부진으로 레미콘 출하도 수도권에 비해 지방(특히, 영남지역)의 감소 폭이 큼 ● 지방 소재 건설사의 부도시 매출처다변화가 어려운 산업의 특성상 해당 건설현장에 납품한 레미콘업체의 자금난 발생 우려
요약
▶ The ready-mixed concrete industry is under pressure ■ Poor profitability threatens generation of operating cash flow ● Operating margins peaked in 2002~2003 during the construction boom, but profitability began to deteriorate rapidly from 2005. ● During this period, capacity utilization ratios rose to 40% as demand for ready-mixed concrete surged, but have fallen to 29% in 2008 due to a combination of expanded capacity and contracting demand resulting from the slowdown in the construction market. ● Although prices for raw materials such as cement and aggregates are falling, sales volumes are declining as demand contracts, fixed costs are becoming increasingly burdensome as capacity utilization ratios fall, and product prices are falling. As a result, profitability is quickly deteriorating. ■ Weak pricing power may shrink margins ● The remicon industry has limited pricing power against the upstream cement industry, which is dominated by a small number of conglomerates, and against the downstream construction industry. ● Cement prices have been rising since 2007, leading to higher raw material costs for remicon companies. If product prices are not adjusted in time, profitability will inevitably decline. ● However, the slump in the construction industry will make it difficult to pass the cement price increases on to ready-mixed concrete prices, and margins are likely to narrow. ■ The slowing construction industry may shrink the remicon market ● The remicon industry is very sensitive to conditions in the construction market, and the slowdown in residential construction in 2009 suggests that remicon sales will decline. ● Even if construction orders were to rise, public projects rather than private housing would increase. Public projects are generally not very profitable, and the government will need to reduce costs in order to downsize its budget. ● Remicon prices will rise by only a narrow amount, if at all, since construction firms also face margin pressure and will resist attempts to raise remicon prices. ■ The business environment will deteriorate as competition intensifies ● The Korean remicon industry is highly fragmented with 682 remicon producers with 859 factories. Aside from a few large companies, most remicon firms are small and have only one factory. ● This is due to low barriers to entry, and excess supply has led to low capacity utilization rates. ● As the construction market slump continues, competition among remicon firms will intensify and the larger firms will use increasingly aggressive sales tactics to secure market share. ▶ Outlook for the ready-mixed concrete industry ■ Differentiation through increasing scale and vertical affiliation ● Large companies like Dongyang Major are building new facilities to strengthen their competitiveness and are planning to reduce costs through vertical integration of cement/aggregates and ready-mixed concrete. ● Firms that are unable to adapt quickly to the changing industry structure are unlikely to survive. ■ Regional remicon firms are at greater risk ● Ready-mixed concrete sales volumes are likely to suffer a sharper decline in the provincial regions (Yeongnam in particular) than in the Seoul metropolitan area due to the slump in the regional construction market. ● If regional construction companies collapse, the local ready-mixed concrete firms that were supplying the respective construction sites will run into financial difficulties since they lack a diversified client base.