일반산업

국내조선업체의 해외 진출현황과 문제점

2009-08-05김현

목차
■ 조선산업의 시장 분석 ● 2006년 유조선의 대규모 발주와 2007년 벌크화물운임의 폭등은 전세계 조선시장의 호황을 지속시키는 요인으로 작용 ● 세계 조선업체들의 건조량 증가율은 연평균 10% 수준에 그쳐 2004년 이후 수주잔고는 연평균 30% 이상의 증가세를 기록 ● 국내 조선업체들은 2010년 정상 가동을 목표로 공격적인 설비증설에 나서고 있으며, 중국의 경우 정부의 적극적인 육성정책에 힘입어 2015년 세계 1위를 목표로 설비증설에 진행중 ● 한국과 중국의 설비 증설이 완료되는 2010년에는 전세계 신조선 생산능력이 현재의 2,800만CGT에서 5,000만CGT로 연평균 21.3% 급증하여 2010년 이후 공급과잉 우려가 증대되고 있음 ■ 국내 조선업체의 해외투자 현황 및 분석 ● 조선업계의 해외투자는 2002년 이후 급증하고 있으며, 종전에는 조선기자재 생산 및 외주업체에 대한 투자가 주종을 이루었으나, 2005년부터 조선소 단위의 투자가 급증 ● 조선업체들이 해외진출을 확대하고 있는 요인은 국내의 여건이 건조능력 확대를 위한 추가적인 부지확보가 어렵다는 점과 저렴한 인건비 활용을 통한 원가경쟁력 확보에 기인 ● 국내 조선업체들 중에서 해외투자에 가장 적극적인 업체는 한진중공업과 STX조선으로 해외에서 신조선을 건조하기 위한 조선소 건설을 진행중임 ● 삼성중공업과 대우조선해양은 신조선 건조가 아닌 선박의 블록공장을 중국에 진출하여 설비투자를 확대하고 있음 ● 현대중공업의 경우 해외투자가 아닌 국내설비의 증설에 투자를 확대해 나가고 있으며, 현대미포조선은 베트남의 비나신조선소를 수리선에서 신조로 전환하는 설비투자를 진행중 ■ 국내 조선업계의 향후 대응과제 ● 해외 생산기지 구축 확대가 제조업공동화라는 우려와 막대한 설비투자 기회의 원천적 박탈이라는 비판론의 입장에서 본다면 중장기적으로 국내 업체에게 부메랑효과를 유발하여 독이 될 수도 있음 ● 특히, 국내 대형 조선업체들의 해외 진출이 경쟁국인 중국에 집중적으로 투자되는 점은 향후 세계 신조시장에서의 경쟁력 약화로 이어질 위험성을 증대시킴 ● 따라서, 부품공급 협력업체들을 발굴하여 현지에서 적정품질 부품을 적기에 제공받아 원활한 생산과 적기 납품 요구에 적절히 대처해야 하며, 해외투자의 효과를 극대화하기 위해 관련 산업 업체들의 동반진출을 통한 산업클러스터를 구축하여 시너지 효과를 극대화할 필요 ● 중국 등 해외기지를 활용하되 기술유출 방지를 위한 대책을 강구해야 하며, 핵심기술 분야에 대한 R&D 투자의 지속적 확대도 병행 ■ 금융업계의 대응과제 ● 조선업체의 경우 선수금환급보증(R/G)에 대한 금융수요가 가장 많으며, 수출입은행을 포함한 국책은행 이외에도 시중금융기관들도 적극적으로 시장에 진입하고 있음 ● R/G 발급을 통한 은행의 직접적인 수익규모는 미미한 편이나, R/G는 조선업체와의 금융거래 시작점으로 시설자금, 운영자금 등과 같은 다양한 연계상품의 개발로 수익확대가 가능한 분야 ● 국내 조선산업과 연관된 금융시장을 선도하는 수출입은행은 R/G 및 수출지원자금을 통해 과거 높은 수익을 확보하였으나, 조선업체의 해외투자와 연계한 투자를 시행하는 등 IB와 연계된 신규사업분야를 발굴하고 있음 ● 하나금융그룹 또한 국내 조선산업의 높은 기술경쟁력을 바탕으로 제조업과 금융이 결합한 금융수출에 적극 동참하여 잠재력이 풍부한 신규IB시장을 개척할 필요가 있음
요약
■ Market analysis of shipbuilding industry ● Large-scale orders for oil tankers in 2006 and a sharp increase in bulk freight rates in 2007 were main drivers of the thriving world shipbuilding market. ● Growth in production capacity of global shipbuilding companies stayed at an annual average of only 10%, so the remaining orders after 2004 achieved annual average growth exceeding 30%. ● Domestic shipbuilders are engaging in aggressive facility expansion so that those facilities can start operation from 2010. Chinese shipbuilding companies are also expanding their facilities aiming to take the world's top position in 2015, with the help of strong government support. ● In 2010, when Korea and China are expected to complete facility expansion, global shipbuilding capacity is forecast to surge to 50 million CGT from current 28 million CGT, creating greater concerns over excess supply. ■ Overseas business operations by Korean shipbuilders ● Foreign investment in the shipbuilding industry has rapidly grown since 2002. Investment was previously focused on shipbuilding equipment production and outside companies, but it began moving to shipyard investment since 2005. ● The main causes of an expansion of overseas business operations include difficulties of finding additional land for shipyard expansion in Korea and cost competitiveness through cheap labor. ● Among domestic shipbuilding companies, Hanjin Heavy Industries & Construction and STX Shipbuilding are most active in foreign business operations and currently working on shipyard construction in overseas countries to build new types of ships. ● Samsung Heavy Industries and Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering are expanding facility investment by moving their block plants to China rather than shipyards for new types of ships. ● Hyundai Heavy Industries is increasing investment in facilities in Korea, not overseas facilities. Hyundai Mipo Dockyard is engaging in facility investment that converts Vinasin Shipyard in Vietnam into newbuilding business from repair business. ■ Future tasks of Korean shipbuilding industry ● The expansion of overseas production facilities could trigger the boomerang effect and damage domestic shipbuilding companies in mid- to long-term. ● In particular, overseas business expansion by domestic large shipbuilders is concentrated in China, a major competitor, and this increases risks of losing our competitiveness in global newbuilding market. ● Thus, Korean shipbuilders should properly respond to demand for smooth production and timely delivery by digging out parts supply partners. In order to maximize the effect of overseas investment, they also need to enter foreign markets with other companies from related industries and form a industry cluster. ● They should seek measures to prevent technology leakage while utilizing overseas production bases, and continuously expand R&D investment in core technology areas. ■ Tasks of financial industry ● Shipbuilding companies show strong demand for refund guarantee(R/G), and private financial institutions other than state-owned banks such as the Export-Import Bank of Korea are increasingly entering the marekt. ● Profits that banks can directly make from R/G issuance is quite small, but banks can expand their future earnings by developing various related products such as equipment capital and operating capital for shipbuilding companies. ● The Export-Import Bank of Korea, the leading bank in shipbuilding-related financial market, generated massive profits from refund guarantee and export support fund, but now it is developing new business areas, particularly investment banking sector such as investment in domestic shipbuilders' overseas business. ● Hana Financial Group should also exploit new investment banking opportunities and actively participate in financial service exports which combine manufacturing industry and financial industry based on high technical competitiveness of Korean shipbuilding industry.
Ⅰ. 연구의 필요성 1 Ⅱ. 국내 조선업체의 해외 진출 현황 분석 3 1. 국내 업체의 해외투자 분석 3 2. 조선업체별 해외 진출 현황 7 1) 현대중공업그룹 7 2) 삼성중공업 8 3) 대우조선해양 10 4) STX조선 11 5) 한진중공업 13 Ⅲ. 국내 업체의 향후 대응과제 16 1. 조선업계의 대응과제 16 2. 금융업계의 대응과제 17