일반산업

해운경기 변동에 따른 중소 해운업체의 영향 분석

2009-08-05김현

목차
▶ 정기선 시장과 부정기선 시장의 Decoupling 심화 ● 해운시장은 선박의 운항 형태에 따라 정해진 항로를 규칙적으로 운항하는 정기선과 일정 항로나 화주를 한정하지 않고 선복 수요가 발생할 때마다 화물을 운송하는 부정기선 시장으로 구분 ● 규칙적인 항로를 운항하는 정기선 시장은 해당 항로별로 해운동맹이 결성되어 표정운임을 기준으로 운임이 형성되며, 부정기선 시장은 별도의 동맹 없이 화주와 선주간 자유계약으로 운임이 책정되는 완전경쟁 시장 ● 완전경쟁형태의 부정기선 시장은 불특정한 주기에 운임의 변동폭이 매우 커서 시장에 참여하는 해운업체의 운임변동에 대한 통제력이 거의 없음 ● 2006년 이후 신흥개발국가의 내수가 급성장하면서 정기선과 부정기선 시장 간의 Decoupling 현상이 심화되고 있어 해운업체의 중장기 시황예측의 어려움이 가중되고 있음 ▶ 국내 해운업체는 부정기선 시장에 주력, 업체간 수익차별화 심화 ● 국토해양부 등록업체는 총 142개로 이중 보유선박의 총재화중량이 10만DWT를 넘는 업체가 28개 업체로 전체의 19.7%에 불과하고, 국내업체 대부분은 규모가 영세하고 연안항로를 주로 운항 ● 전체 선복량 중에서 부정기선의 비중이 88.7%로 벌크선의 편중이 심하고 상위 5개 업체의 점유율이 54.8%를 차지하고 있어, 부정기선 시장에서의 중소 업체간 경쟁 강도가 매우 심화되고 있음 ● 정기선과 부정기선의 운임차별화가 확대되면서 국내 중소 해운업체들은 주력 항로별, 선종별, 선형별로 수익성 편차가 확대되고 있음 ● 중소 벌크선 및 아시아 역내 정기선에 주력한 업체들의 수익성은 저조하여 2007년의 해운지수 폭등이 업체들의 수익확대로 이어지지 않았으며, 시황이 하락할 경우 수익악화로 이어질 가능성이 클 전망 ▶ 해운업체의 운임리스크 관리는 용선계약을 통한 미래수익 확정에 치중 ● 해운시장의 주체인 선주, 용선주 및 화주에게는 예측치 못한 운임변동에 따른 리스크가 경영활동에 가장 중요한 관리요인으로 작용 ● 해상운임 선도거래시장을 통한 헷징도 가능하나, 국내 해운업체 대부분은업체별 선대구조 등을 감안하여 정기용선계약, 나용선계약, 항해용선계약 및 COA를 적절히 혼합하여 운임 변동의 리스크를 회피하고 있음 ● 용선계약을 통한 특정기간의 운임 확정은 호황시 기대수익 감소의 리스크가 있지만, 미래현금흐름의 정확한 예측이 가능하므로 매출채권의 유동화를 통한 추가 투자가 가능하고 운임하락 리스크를 회피할 수 있는 장점을 확보 ▶ 부정기선 시장의 변동성 확대로 중소 해운업체의 리스크 관리 필요 ● 해운시장의 운임차별화가 심화됨에 따라 정기선 시장과 부정기선 시장과의 순환적인 호황 예측은 확대 해석일 가능성이 크며, 시장의 호황이 국내 중소 해운업체의 수익 개선으로 이어질지도 불투명한 상황 ● 호황이 지속될 것으로 예측하여 미래 수익성의 극대화를 위해 벌크선을 신규 발주한다면 시장이 급격히 침체될 경우 오히려 수익악화 및 금융비용 증가에 따른 경영 위기를 겪게 될 리스크도 존재 ▶ 해운업체에 대한 여신은 보수적 관점에서의 적정성 검토가 필요 ● 해운부문의 선박금융 수요는 신조선박의 발주에 소요되는 자금과 중고선박의 매입을 위한 자금 수요를 의미하며, 채권은 담보선박의 용선과 선사의 운용 수익 및 선박의 S&P Market 거래를 통한 처분 대금으로부터 회수 가능 ● 해운회사에 Syndicate Loan을 공여하는 금융기관의 경우, 담보선박의 운항가치 및 선박가격의 평가를 통한 LTV, DSCR 등을 정확히 산출하여 차주의 원리금상환능력을 분석한 뒤 여신공여 여부를 결정해야 함 ● 변동성이 매우 심하고 시황에 영향을 미치는 변수가 광범위한 해운시장의 특성을 고려, 현재 호황일지라도 여신공여 검토시 보수적인 관점에서 Cash Flow를 면밀히 분석하고 그에 따른 원리금 상환능력을 평가해야 함
요약
▶ The decoupling trend between the tramp and liner shipping markets has spread throughout the global shipping industry ● The shipping market can be divided into liner service, which operates on a designated route and schedule, and tramp shipping, where vessels set sail on a flexible schedule driven by demand. ● Prices in the liner market are largely determined by cartel-like regional liner associations. In contrast, the tramp market is characterized by open competition with charter rates. ● Shipping companies are unable to regulate the tramp market due to its irregular business cycle and fluctuating freight rates. ● The rapid increase in demand from emerging countries is spreading the decoupling trend between the tramp and liner markets throughout the global shipping market. ▶ Domestic shipping companies focus on the tramp shipping market ● The domestic shipping market is estimated to include 142 companies, most of which operate on a small scale with a focus on in coastal navigation within Asia. ● An over-reliance on the tramp market by domestic shipping companies has given rise to intense competition. ● The rapid decoupling between the tramp and liner markets is expected to result in a divergence in earnings between domestic shipping companies. ▶ Shipping companies have relied on time and voyage charter agreements to ensure future earnings ● Risk management to address unpredictable fluctuations in freight rates is critical for shipowners, charterers and consignors. ● For the purpose of risk management, shipowners and charterers have diversified the operations of their fleets through time charters, voyage charters, BBCHPs and COAs. ● Shipping companies would benefit from entering into long-term chartering agreements for their fleets so as to ensure future cash flow and to minimize the risk of fluctuations. ▶ Rising volatility in the tramp shipping market will highlight the need for risk management at mid-to-small sized shipping companies ● Although the shipping market is currently flourishing, it is uncertain whether domestic shipping companies can continue to enjoy prosperous times with satisfactory profits considering the increasingly unstable market. ● Shipping companies that make excessive investments in the bulk market based on overly optimistic assumptions will face a management crisis when the market loses momentum. ▶ Syndicated loans for shipping companies must be evaluated with a conservative mindset ● Some mid-to-small sized companies have come under pressure from excessive competition in the coastal tramp market. This has hindered improvements in profitability despite rising sales. ● In regards to lending to shipping companies, HFG must evaluate each company separately, examining the fleet, operating route, main cargo and related consignors for each company. A conservative approach must be taken in order to accurately assess each company's competitiveness. ● Since the shipping industry is expected to undergo significant changes in near future, it is essential for HFG to develop its evaluation system. A system that combines financial assessments with quantitative analysis of collateral vessels will help strengthen HFG's financial soundness.
Ⅰ. 서론 1 Ⅱ. 해운시장의 특성 3 1. 정기선 및 부정기선 시장의 특성 3 2. 해운시장의 운임 및 계약 특성 8 3. 해운업체의 운임 리스크 관리 12 Ⅲ. 국내 중소 해운업체 현황 및 선박금융 분석 17 1. 국내 8개 중소형 해운업체 현황 18 2. 해운업체 관련 선박금융 분석 35 Ⅳ. 하나금융그룹의 대응방안 39 1. 해운업체 여신 공여시 Valuation 39 2. 하나금융그룹의 대응방안 47