일반산업

A Review on CATV's potential growth based on digitalization

2009-08-05KIM, Nam-Hoon

목차
▶ 디지털화는 융합 환경에서 케이블TV의 경쟁력 제고를 위한 필수 조건 ● 디지털화로 인하여 대량의 정보 처리 및 전송이 가능해지면서 방송 서비스의 고화질, 다채널, 양방향 서비스가 가능해짐 ● 케이블TV는 디지털화로 통방융합환경에서 다양한 플랫폼과의 경쟁에 직면. 지상파와 위성방송 뿐만 아니라 통신사업자와 인터넷 사업자들도 새로운 경쟁자로 등장 ● 따라서 가입자와 망특성에 기반한 경쟁력 유지를 위해서는 디지털화가 반드시 필요 ▶ 케이블TV의 디지털 가입가구수는 아직 선진국에 비하여 매우 적은 편 ● 미국의 케이블TV 가입가구수는 2007년 말 기준 전체의 69%인 6,500만 가구이며, 디지털 케이블TV는 도입 11년차로 54.2%인 3,520만 가구가 가입한 상황 ● 디지털 위성방송과의 경쟁을 위해 인프라 투자를 강화하면서 상위권 업체 중심으로 M&A를 통한 규모의 경제를 확보 ● 유럽은 케이블TV가입가구율이 32.3%로 위성방송과 지상파TV에 비하여 가입자 기반이 약한 편. 디지털화도 도입 7년차에 20% 수준에 그침 ● 이는 케이블TV시장 내 거대 사업자가 존재하지 않고 시장이 통합되지 않아 통신사업자 대비 규모 경제의 효과를 볼 수 없는 경우가 많기 때문. 다만 최근 들어 분절된 시장에서 규모를 확대하려는 움직임이 빠르게 나타나고 있음 ● 일본은 케이블TV 가입가구가 약 18% 수준이며, 이중 36.5%가 디지털로 전환하였음. 케이블TV 가입가구수는 작지만 전환율은 국내보다 높은 상황 ▶ 아날로그 대비 서비스 차별화가 크지 않아, 국내 전환율은 낮은 편 ● 국내 케이블TV의 유료방송시장 점유율은 78%로 매우 높은 편이지만, 디지털 전환율은 5.8%로 저조한 수준 ● 이는 고가 디지털 상품의 차별성 및 가격 선택 폭이 적어 기존 가입자의 전환을 어렵게 하기 때문. 또한 투자액 대비 전환에 따른 기대 수익이 기존 저가 가입자에 국한되어 있어서 투자기회비용 측면에서 SO들의 공격적인 투자를 저해 ▶ 디지털화로 타 매체의 경쟁력도 상승, 경쟁구도 다원화로 이어짐 ● 디지털화의 필요성에도 불구하고 플레이어의 증가와 시장포화로 인한 서비스의 질적 경쟁이 본격화 되고 있음 ● 최근 Pre-IPTV의 빠른 가입자 유치는 수요자 중심으로 변화 하는 매체 소비행태를 대변하며, 통신, 인터넷 등 다원적 경쟁체재로의 노출이 불가피함을 암시 ● 또한 PVR도입에 따른 광고시장의 위축 가능성은 콘텐츠의 수요 증가에도 불구하고 PP들에 대한 부정적 효과도 발생 가능함을 암시 ● 한편 규제 완화로 진입장벽 및 퇴출장벽이 낮아지면서 케이블TV의 규모 확대에 따른 투자 효율성 증대의 기회가 다시 도래 ▶ 자유경쟁체제로 가는 유료방송시장에서 수요 분산에 따른 성장세와 수익성 저하는 피하기 어려울 듯 ● 케이블TV SO들의 원가 및 고객기반의 차별화 요소가 투자비용의 증가 및 타 매체 경쟁력의 증가로 상쇄되면서 당분간 과거 2~3년 수준을 하회하는 성장세 및 수익성을 보일 듯 ● 또한 최근 IPTV의 가입 속도 및 잠재 시장 규모를 감안 시 케이블TV 시장 잠식에 따른 부정적인 효과도 존재. 다만 가격 저항 및 대기 수요의 축소로 케이블TV시장 보다는 위성방송시장으로의 침투가 예상 ● PP는 수요처 확대로 긍정적인 혜택이 예상되나, 지상파 중심의 유통 구조가 여전히 지속되면서 소수 집중화된 시장 환경은 크게 변하지 않을 듯. 장기적으로는 시장 개방과 대기업 자본 투자에 따른 집중화로 인해 중소 PP들의 입지는 약화 ● 2010년 즈음에는 지상파와 케이블TV의 분할구도가 IPTV의 등장으로 3분할 구도로 시장이 형성될 것으로 보이며, 콘텐츠는 지상파가 여전히 중심일 것이나 외국 및 대기업 계열 1~2개의 MPP의 성장으로 위상은 약화될 전망 ▶ IPTV, SMATV, 지상파MMS 등 장단기적 경쟁심화를 야기시키는 리스크 극복을 위해 규모 키우기가 다시 재개될 듯 ● 방송법 시행령 개정으로 겸영 규제가 완화되면서 중하위 MSO 및 단독 SO들에 대한 M&A가 다시 재개될 듯 ● 복수 경쟁체제를 유지하고 있는 지역의 SO간 흡수 합병이 우선적으로 발생할 것으로 예상되나 자가망 보유, 디지털 진척도, 지역적 특성 등이 중요한 평가요인이 될 것으로 판단 ● 큐릭스는 최근 맥쿼리에 인수된 C&M과 4개 구역이 겹치고 있어 추가적인 M&A대상으로 예상됨 ● 한편 대기업의 자산 규모에 대한 규제가 3조원에서 10조원으로 변경되 신규 사업 분야를 모색하는 대기업 집단이나 신문사 등이 PP시장에 진출할 전망으로 보여 온미디어나 보도전문 PP에 대한 인수 가능성 또한 높은 편
요약
▶ Digitization is necessary for Cable TV to increase its competitiveness in the fusion of broadcasting and telecom ● Cable TV is facing intensifying competition from other platform-based operators (Terrestrial TV, Satellite TV, telco's and internet portals) due to digitization which fuses broadcasting and telecom. ● As a result, cable TV should convert from analog to digital in order to sustain its dominance in the pay-TV market. ▶ The rate of subscribers switching to digital for cable TV is lower than in other developed countries ● The number of cable TV subscribers in the U.S. reached 65mn, or 69% of total households, in 2007. 11 years after digital cable TV was introduced, 3.5mn cable subscribers (54.2% of the total) are digital subscribers. ● In Europe, cable operators have a smaller subscriber base than satellite and terrestrial TV. 7 years after digital cable TV was introduced, cable subscribers account for only 32% of total households, and of those only 20% are digital subscribers. Because there is no dominant leader in pay-TV and the industry is not consolidated, cable SO's are unlikely to achieve the economies of scale of enjoyed by telco's. ● Japan's cable TV market has yet to be developed with only 18% of households subscribing to cable TV. However, the rate of subscribers switching to digital is 36.5%, higher than Korea. ● 78% of Korean households subscribe to cable TV, but only 5.8% of these have switched to digital as of 2007. This is due to customers' uncertainty on the benefits and relatively high price of digital products. In addition, SO's will find it difficult to invest heavily in digitization as the conversion to digital is unlikely to guarantee sufficient revenues in the short-term. ▶ Digitization is intensifying competition from other forms of media as well ● Although digitization is necessary, the increasing number of contenders and saturation of the market is driving competition on service quality. ● Pre-IPTV's fast-growing subscriber base will change the consumption of media from a linear to non-linear pattern and cable TV will inevitably be exposed to greater competition from other media. ● Despite increasing demand for content, the advertising market is likely to suffer as the introduction of PVR's (personal video recorders) will have a negative effect on PP's (program providers). ▶ Cable TV will face deteriorating growth and profitability in a pay-TV market with free competition ● Cable SOs' cost advantage and differentiation in subscriber base will be eroded due to an increasing cost burden and the rising competitiveness of other media, thereby leading, for the time being, to slowing growth and profitability below levels seen over the past 2~3 years. ● The surprisingly high rate of new subscriptions to IPTV and the potential market size will have a negative impact on Cable SO's. However, satellite TV is more vulnerable as cable TV subscribers are more sensitive to price and the number of potential pay-TV subscribers will shrink with the launch of IPTV. ● PP's are likely to benefit from a diversification of revenue streams. However, the dependency on terrestrial TV for content distribution will not change dramatically. In the long-term, the opening of the market and capital investments by conglomerates will weaken the influence of small-to-medium sized PP's. ● In 2010, the current bifurcated market structure with terrestrial and cable TV will have 3 players with the introduction of IPTV. Terrestrial TV will continue to dominate the content market, but its influence will be weakened with the presence of 1~2 foreign or conglomerate-affiliated MPP's (multiple program providers). ▶ Multiple system operators (MSO's) will resume M&A activity to grow in size and achieve economies of scale ● An amendment to the Broadcast Law will ease market share restrictions on SO's, which will reignite M&A activity for midsize MSO's and single SO's. ● M&A activity is more likely in coverage areas with multiple SO's rather than those where a single SO has exclusive coverage. However, geographical factors, the SO's proprietary network and the level of digitization remain the key factors in evaluating an acquisition. ● Qrix is a likely acquisition target as it overlaps in 4 areas with C&M, which was taken over by Macquarie-MBK. ● In addition, On-Media and other news-focused PP's are likely to be targets for acquisition as restrictions on asset size for conglomerates are eased.
Ⅰ. 케이블방송의 디지털화 개요 1 1. 디지털화의 의미 1 2. 디지털화의 필요성 2 Ⅱ. 케이블방송사업자의 디지털화 동향 5 1. 해외 추진 동향 5 2. 국내 추진 동향 17 3. 디지털 전환 수준에 대한 비교 19 Ⅲ. 디지털화로 인한 유료방송시장의 환경변화 24 1. 플레이어의 증가와 시장포화로 인한 서비스의 질적 경쟁이 본격화 24 2. 지상파의 다채널화 및 단말의 진화로 서비스 차별화가 더욱 중요 28 3. 수평적인 규제로의 변화가 기회와 위협요인으로 작용 32 4. 케이블방송업의 경쟁력에 미치는 효과 34 Ⅳ. 디지털화에 따른 성장성 분석 및 시사점 38 1. 성장성 및 시장 변화에 대한 전망 38 2. 케이블TV업체에 대한 리스크 평가 45 3. M&A 기회의 가능성에 대한 평가 48