일반산업

물류산업의 여건변화와 M&A가능성 검토

2009-08-05김영삼

목차
▶ 물류시장(육운, 창고, 하역, 포워딩, 3PL)의 M&A 가능성 ● 최근 물류수요 증가로 육운, 창고, 하역, 포워딩, 3PL 등 국내 물류시장은 성장세를 보이는 반면에, 업체들 간 경쟁의 심화로 수익성은 급격히 하락 하고 있음. 이러한 시장상황에서 일부 대기업 물류 자회사들이 물류 전문회사로 전환함에 따라 국내 물류업계의 M&A 가능성은 높아지고 있음 ● 그러나 글로비스, 범한판토스, 삼성전자 로지텍 등 주요 대기업 물류 자회사는 단기적으로 중소 물류업체를 인수할 가능성은 낮음. 그 이유는 국내 대부분의 물류자회사가 지배구조상 모회사와 특수관계에 있으며, 물류자회사의 수익이 모회사 또는 특수관계 대주주에게 환원되는 구조를 갖고 있기 때문임 ● GJ GLS, 한솔CSN 등은 물류전문 기업으로 전환하기 위해 M&A에 적극적으로 나설 것임. 이들 업체들은 공통적으로 물류네트워크, 물류터미널, 하역시설 등의 물류인프라가 부족하다는 특징이 있으며, 물류인프라를 가장 빠르게 갖추는 방법은 중/대형 물류업체를 인수하는 것임. 2007년 M&A 대상인 대한통운은 국내 최대의 물류인프라를 갖춘 물류회사이며, CJ GLS, 한솔CSN 및 해운과 항공에 특화되어 있는 STX, 금호 등이 대한통운을 인수할 가능성이 높음 ● 기존 물류대기업(대한통운, 한진 등)은 인프라 확장 및 해외거점확보에 주력할 것으로 판단됨. 이들 업체들은 운송, 창고, 하역, 포워딩 등 대부분의 물류서비스를 제공하기 위한 인프라를 갖추고 있기 때문에, 증가하는 물류수요에 대응하기 위한 방법으로 중소 물류업체를 M&A하기보다는 해외거점확보 및 물류인프라 확장에 주력할 것으로 예상됨 ● 종합물류인증기업들은 물류인프라를 확장하기 위해 중소 물류업체를 인수할 가능성이 높음. 2006년 두 차례에 걸쳐 21개 기업 및 기업군이 종합물류 기업으로 인증되었으며, 향후 종합물류인증기업들을 중심으로 3PL 물류 수요가 크게 증가할 것으로 예상됨. 그에 따라 해당 종합물류인증기업들은 M&A를 통해 물류 인프라 및 네트워크를 구축할 것으로 판단됨 ▶ 택배시장의 M&A 가능성 ● 국내 택배시장은 일본의 시장과 비슷하게 M&A의 지속으로 소수 대형사업자에 의한 시장지배력이 강화될 전망. 일본 택배시장은 과점화되어 3개 업체가 전체 시장의 83%에 해당하는 물량을 처리하고 있는 상황이며, 처리비중이 지속적으로 증가하고 있음. 이러한 일본 택배시장의 발전과정을 살펴볼 때, 국내 택배 시장 역시 소수의 대형 사업자에 의한 시장 지배력이 강화될 것으로 예상 ● 국내 선두 택배업체들은 규모의 경제를 달성하기 위해 중견 택배업체들을 인수할 가능성이 높은데, 아주택배, 천일택배, 일양택배, 대신정기, 옐로우캡 등이 유력한 피인수 대상 업체들임. 이들 업체들은 개별적으로 물류터미널, 물류센터 등을 갖추고 있으며, 100개 이상의 영업소 및 300대 이상의 운송차량을 갖추고 있기 때문에, 대형 택배업체들이 이들 업체들을 인수할 경우 영업능력 확대 및 인프라확충이 가능함 ▶ 해운시장의 M&A 가능성 ● 대형 글로벌 선사들은 M&A를 통하여 단기간에 선복량을 증대시켜 가격 주도권을 확보하고, 운영효율성을 높이고 있음. 향후에도 글로벌 선사들 간의 M&A를 통한 대형화는 지속될 것으로 예상 ● 국내 대형선사들의 M&A가능성은 단기적으로 희박하나, 에너지 조선회사 등에 수직계열화 차원에서 M&A될 가능성이 있음. 해운시장의 주도권을 확보하기 위한 M&A 가능성이 존재하지만 국내 대형선사들은 그룹사 및 관련업체의 지원으로 단기적으로 해외 글로벌 선사에 인수될 가능성은 낮은 것으로 판단됨 ● 최근 근해선사들의 경영환경 악화로 중소선사에 대한 M&A가능성이 높음. 근해항로의 운임이 하락하면서 일부 근해선사들은 시장에서 퇴출되거나, 자사선의 비중이 높은 근해선사들에 대한 M&A의 가능성이 높아지고 있는 상황임
요약
▶ M&A possibilities in the logistics market (land carriage, warehouse, loading and unloading, forwarding and third party logistics) ● With the support of increased demand for logistics, the domestic logistics market, including land carriage, warehouse, loading and unloading, forwarding and third party logistics, showed an upward trend, but the industry profitability is considerably declining because of intensified competition. Given this market situation, M&A possibilities in the domestic logistics industry are rising rapidly as some logistics subsidiaries of large conglomerates were converted to specialized logistics company. ● The chances are slim, however, that the large coglomerate's logistics subsidiaries such as GLOVIS, Pantos Logistics and Samsung Electronics Logitech will takeover mid-sized logistics companies in the near term. This is because most of domestic logistics subsidiaries have special relationship with its parent company, and the profits of the subsidiaries should return to either their parent company or major stakeholders in the special relationship. ● GJ GLS and HansolCSN will actively seek M&A opportunities in order to convert into the specialized logistics company. These companies are lack of logistics infrastructure such as logistics network, logistics terminal and loading and unloading facilities, in common. The fastest way to obtain the logistics infrastructure is to takeover mid- or large-sized logistics companies. Korea Express, a potential takeover target in 2007, is a logistics company with the nation's largest logistics infrastructure and is most likely to be acquired by one of CJ GLS, HansolCNS, STX Group and Kumho Asiana Group. ● In response to increasing demand for logistics, existing big logistics companies (Korea Express, Hanjin transportation, and etc.) are expected to focus on infrastructure expansion and establishment of overseas base rather than M&A with mid-sized logistics companies, since they have infrastructure that can provide most of logistics services such as delivery, warehouse, loading and unloading and forwarding. ● Certified integrated-logistics companies are most likely to takeover small- and mid-sized logistics companies to expand their logistics infrastructure. 21 companies were certified as a total logistics company twice during 2006. Demand for third party logistics will grow considerably, particularly among the certified integrated-logistics companies. Thus, we forecast that these companies will establish logistics infrastructure and network through M&A. ▶ M&A possibilities in the delivery service market ● In the domestic delivery service market, similar to Japan, a few large operators will likely strenghthen their market dominance through continued M&A activities. In the Japanese delivery service market, which is characterized by oligopoly, 3 companies are handling 83% of the whole deliveries in the market, and the portion keeps rising. By looking at the process of development in the Japanese delivery service market, we conclude that domestic large companies will attain greater market dominance. ● The chances are good that top domestic delivery service providers will acquire mid-sized companies in an attempt to achieve economies of scale. Possible takeover tagets may include Aju Logistics, Chunil Cargo Transportation, Ilyang Logistics, Daesin Logistics and Yellow Cap. These companies have their own logistics terminal and logistics center as well as more than 100 sales centers and more than 300 delivery vehicles. If the large providers takeover these companies, they would be able to enhance their operating capacity and establish infrastructure. ▶ M&A possibilities in the shipping market ● Large global shipping compnanies raised fleet through M&A activities in a relatively short period of time, and thereby securing price control power and increasing operational efficiency. The global shipping companies will keep expanding its size by pursuing M&A activities. ● Although the possibility of M&A among domestic large shipping companies is low, they are likely to be merged with energy and shipbuilding companies. There is a likelihood that the companies will seek M&A opportunities to gain dominance in the shipping market. Nevertheless, it is very unlikely that large domestic shipping operators will be taken over by global shipping companies in the short term, aided by support from affiliate companies and other related companies. ● With a deteriorating of feeder shipping companies' business conditions in the asia, M&A possibility of small- and mid-sized shipping companies are high. As shipping charges fall, some of feeder shipping companies drop out of the market, and the chances are increasing that feeder shipping companies, which have many ships, will become the next M&A target.
Ⅰ. 서론 1 Ⅱ. 물류시장(육운, 창고, 하역, 포워딩, 3PL)의 M&A 가능성 검토 3 1. 육상운송업, 창고업, 하역업의 시장현황 3 2. 3PL시장의 시장현황 8 3. 글로벌 물류업체들의 M&A사례 분석 14 4. 국내 물류업체의 경쟁상황 및 M&A 가능성 검토 16 Ⅲ. 택배시장의 M&A 가능성 검토 23 1. 전방 산업인 유통산업의 성장 23 2. 택배 시장의 현황 및 전망 24 3. 국내외 택배 업체의 M&A 사례 분석 29 4. 국내 택배업체의 M&A 가능성 검토 34 Ⅳ. 해운시장의 M&A 가능성 검토 38 1. 해운업 동향 및 전망 38 2. 해운시장의 경쟁구조 40 3. 국내외 해운사의 M&A사례 분석 42 4. 국내 해운업체의 M&A 가능성 검토 47 Ⅴ. 결론 52