금융산업

저축은행 부실원인 및 개선방안

2011-03-02노진호

목차
우리나라 저축은행은 역사 및 영업 등의 측면에서 美 저축은행 및 日 제2지방은행과 유사한 비은행 예금취급기관, 또는 지역밀착형 서민금융기관으로 정의
● 美 저축은행 : 인가받은 주(州)의 본점 이외의 지점설치 금지 → 현재는 폐지
● 日 제2지방은행 : 서민대상 私금융회사(무진회사)가 여수신 기능을 가진 주식회사로 전환
 
저축은행 부실 원인 : 고금리 및 예금보장제도 등의 영향으로 수신규모가 큰 반면, 역마진의 단기적 해소를 위해 고수익-고위험 부문에 수신자금이 집중 운용
● 수신 측면 : 상대적 고금리 및 예금보장 제도 등의 영향으로 수신규모 과다
- 은행, 신용협동기구 등 국내의 다른 예금취급 금융기관보다 높은 예금금리 제공
- 소득(GDP) 및 금융자산 대비 국내 저축은행의 수신규모가 지방자치제도가 발달한 미국 및 일본의 저축은행 수신규모에 비해 큰 편
 
● 여신 측면 : 국내 저축은행들은 고금리 수신에 따른 역마진의 해소를 위해 부동산 등 경기에 민감하고 위험한 부문 위주로 대출
- 美日의 저축은행은 모기지 또는 지역 중소기업에 대한 관계금융(relationship banking)형 대출 위주로 영업, 국내 저축은행은 거래금융(transactional banking)형 대출 위주로 영업
* 관계금융(≠거래금융) : 정보비대칭 하에서 독점정보 취득 및 반복거래를 통해 이익을 창출
- 즉, 국내 저축은행들은 고금리 자금 조달 등에 따른 역마진의 해소를 위해 상업은행보다 투자은행(IB)에 가까운 고수익-고위험 대출 영업
 
저축은행 부실의 주요 해결방안① : P&A 방식을 통한 구조조정
● 저축은행의 부실 해소를 위해서는 부실 저축은행의 시장퇴출, M&A를 통한 구조조정 등이 필요한데, 2000년 이후 국내 저축은행 구조조정은 상당히 더딘 속도로 진행
- 저축은행 수 (개) : 211(’97) → 121(’00) → 113(’03) → 110(’06) → 105(’09)
 
● 따라서 제3자(정부)의 개입이 수반되는 P&A 방식 등에 의한 신속한 구조조정이 필요
- 정부의 적기시정조치 발동 및 영업정지 조치 → 인수자는 자산/부채만 승계 (기존 주주의 권리는 소멸) → 부채가 자산을 초과하는 부분은 정부가 지급보증을 통해 해결
● 다만, 정부 주도의 P&A 방식 구조조정도 정부가 공적자금 투입을 통해 인수 금융회사의 부담을 해소하는 등의 조치가 보완되지 않으면 원활한 진행이 어려울 수 있음
- 인수 금융회사의 부담 : 부실의 사후적 발생, 워크아웃 기업에 대한 추가 지원, 피인수 금융회사의 고용승계 및 영업권 매각 등의 문제발생 우려
 
저축은행 부실의 주요 해결방안② : 예금보험 공동계정을 통한 구조조정
자금 마련
● 공적자금은 저축은행의 신속한 구조조정을 위해 필요하나, 자금의 조성과정에서 정치적 부담이 발생하므로 “예금보험 공동계정” 등의 우회적 방법을 통해 마련할 수 있을 것임
- 예금보험 공동계정 : 은행, 보험 등 각 업권에서 사전에 공동으로 재원을 적립한 뒤 특정 업권에서 대규모 부실이 발생할 경우 공동계정자금을 투입
- 현재 국회에는 공동계정 도입을 위한 예금자보호법 개정안이 발의 (영국 사례도 있음)
 
● 다만, 예금보험 공동계정의 도입은 책임자분담 원칙을 위배함으로써 단기적으로 업권간 형평성을 저해하고 중장기적으로는 금융회사의 도덕적 해이 등을 야기할 소지
- 공동계정이 도입된 영국 내에서도 업권간 형평성 논란이 지속
- 고수익-고위험을 추구하면서 고금리를 보장하는 금융업권이 유리 (부실은 공동책임)
 
저축은행 부실의 주요 해결방안③ : 개인 대출 부문의 일부 영업규제 완화
● 저축은행의 영업규제를 완화하는 등의 방법으로 수익기반을 확보함으로써 他금융회사의 저축은행 인수를 촉진하고 예금보험 공동계정 자금 등의 투입도 최소화 할 수 있을 것임
- 현행 영업지역 및 범위 규제 : 본점 이외의 지점설치를 원칙적으로 금지*하고, 인가 영업지역 내 의무여신비율을 저축은행 총여신의 50% 이상으로 유지
* 본점 이외의 지점/출장소 설치시 자본금 200%/100% 추가적립
- 최근 규제완화 : 영업지역 광역화(11개→6개 지역), 부실저축은행을 인수한 저축은행의 의무여신비율 완화, 여신전문출장소 설립시 영업구역별 최소자본금 인하(25%→12.5%)
 
● 독점적 정보취득이 불필요한 가계 소액대출은 지역규제의 필요성이 적고, 대부업체와의 형평성 차원에서도 문제가 있으므로 지역 영업규제의 추가적인 완화 필요
● 다만, 기업대출의 경우 지역규제를 완화할 경우 관계금융의 강화보다는 금리 등 가격 조건에 맞는 거래가 증가하여 역선택이 야기될 수 있으므로 추가 규제완화는 불필요
- 역선택 : 정보비대칭下에서 비우량기업과 거래함으로써 대출부실 가능성이 증가하는 것
 
결론 및 시사점 : 투트랙(two-track) 규제로 개인 대상 영업기반 확대 필요
● 기업대출 : 소기업에 대한 부분신용보증 제도 등에 저축은행을 참여시키되, 인가지역에 대한 여신한도규제는 현 수준을 유지하거나 오히려 강화
● 소액대출 : 우량 저축은행(개인신용평가 시스템 운영 등)에 단계적 지역규제완화 필요
● 중장기적으로는 ①정부 주도의 저축은행 공동 신용평가시스템 구축을 통한 중소형 저축은행의 수익기반 확보, ②예금자 보호한도 인하를 통한 예금쏠림 차단 등이 필요
요약

The Korea savings banks are similar in their history and operation to savings banks of the US and 2nd-tier regional banks of Japan

● Savings banks of the US used to be prohibited from opening branches other than an approved main office in each state, but now allowed to

● Japanese 2nd-tier regional banks were private financing companies (“mutual loan providers”) for middle and low-income class, but now are turned into financial institutions offering loans and deposits

 

Causes for the bank failure: Although having attracted a massive amount of deposits, supported by high interest rates and deposit insurance scheme, they came to be debt-ridden due to the investment strategy focusing on high risk high return vehicles as a way to address reverse margin in a short time frame

● Deposits: comparatively high interest rates and deposit insurance scheme led to excessive deposit holdings

- The local savings banks offer higher interest than other local depositary corporations including commercial banks and credit unions

- They hold large deposits for the national GDP and total financial holdings, compared with those of the US and Japan where municipalities are well established

● Loans: concentrated on highly volatile and risky sectors such as property development as a way to buffer against potential reverse margin from high interest for deposits

- Saving banks of the US and Japan have centered on mortgages or relationship banking for local SMEs, while those in Korea mostly focused on transactional banking

* Relationship banking (cf. transactional banking): a banking practice creating profits by acquiring exclusive information under information asymmetry or seeking persistent relationship with loyal customers

- It means the local savings banks pursued a high risk high return strategy almost as aggressive as investment banks, rather than commercial banks, to cover high interest

 

Recommended Solution (1) P&A for restructuring

● A series of actions are required such as liquidation or M&A to resolve the bank failure, but the restructuring for local savings banks has been worryingly slow since 2000

- Number of savings banks in operation: 211 in 1997, 121 in 2000, 113 in 2003, 110 in 2006, and 105 in 2009

● Therefore, speedy restructuring is necessary based on P&A or any other approaches involving a 3rd party (government)

- The government takes actions to preempt insolvency and suspends operation of debt-ridden savings banks. → the assumer takes up assets/liabilities (with shareholders’ rights extinguished). → the government offers payment guarantee for the share of liabilities that cannot be covered with assets

● However, such restructuring may not go well if not backed up by supportive measures on the government part such as investing public funds to ease burdens of an acquiring financial institution

- Potential risks for an acquiring company: acquired banks may go insolvent after the acquisition, additional capital may be required for the banks subject to financial workout, and other issues may arise including succession of employment contract and disposal of business rights

 

Recommended Solution (2) Financing the restructuring with industry-wide joint funds

● Public funds are effective for speedy restructuring but their building-up is often impeded by political issues. As such, industry-wide joint funds may serve as a good alternative

- Joint funds for deposit guarantee is an account contributed jointly by financial sectors including banks and insurers for the purpose of bailing out failing institutions that are likely to affect a specific sector on a large scale

- At the moment, an amendment to the Depositor Protection Act has been proposed to the National Assembly to that end (with a precedent of the UK)

● However, not in line with the ‘polluter-pay principle’, the joint funds may hurt equity between sectors in the short term and increase moral hazard in financial institutions in the long term

- The UK still faces controversies surrounding a fair distribution of the funds between sectors

- The scheme is structured to be more advantageous for those seeking high risk high return and guaranteeing high interest (although the cost is born by all sectors)

 

Recommended Solution (3): De-regulation of retail-oriented lending practices

● Deregulation may contribute to bolstering profit structure, which is expected to encourage other financial institutions to acquire savings banks and reduce the dependence of the banks on the joint funds

- Under the current regulation, the savings banks are prohibited from opening branches other than their headquarters in principle, and required to manage the mandatory ratio of loans offered in designated service areas at 50% or more of their total loans

* They are required to build additional capital of 200% and 100% respectively in case of setting up a branch or sub-branch

- Recent revision, however, enlarged the service areas (11 areas integrated in 6 nationwide), lowered the minimum local loan ratio, and reduced the capital threshold required per service area for opening a sub-branch dedicated loan service (from 25% to 12.5%)

● Considering that little regulation for service areas is required for micro-lending where banks don’t depend on exclusive information and such regulation may not be equitable for lenders, the geographic regulation needs to be eased further

● However, in terms of wholesale banking, deregulation is not necessary, as it may fuel adverse selection with more pricing options available, rather than boosting relationship banking

- Adverse selection refers to a market process where a higher risk of delinquent loan arises because banks offer loans to companies with low credit ratings due to asymmetric information

 

Conclusion and Implications: Need for a two-track approach to expand customer base of the savings banks

● Wholesale banking: the savings banks need to be engaged in the partial guarantee scheme for SMEs, with the minimum loan ratio per service area unchanged

● Retail banking: phased deregulation in service areas is recommended for financially-sound savings banks (e.g. running a credit rating system for individuals)