일반산업

국내 주요 중소 해운사 리스크 분석

2009-10-05이은창

목차
해운 시황

벌크선 시황

주요 중소 벌크선사는 Handymax급 이하의 선박을 보유. Handymax 벌크선 선복량은 꾸준히 증가할 전 망이나 외항화물 처리량은 아직 회복하고 있지 못하고 있으며, 중국 경기부양에 따른 벌크선 시황 상승 은 대형선박 위주로 진행되고 있어 부정적인 시황이 지속되고 있음

정기선 시황

주요 중소 정기선사는 2,000TEU 이하 컨테이너선을 보유, 절반이 500TEU 이하의 소형선박을 보유
국내 컨테이너 처리량은 선진국향 물량의 큰 감소로 전체적으로 감소하였으나, 동남아시아 물량은 회복세를 보이고 있음. 하지만 대형 정기선사의 선복투입 등으로 항로별 차이가 있겠으나 운임약세는 지속될 전망


중소 해운사 리스크 분석

중소 벌크선사 재무 및 선대분석

2008~9년 현재까지 법정관리를 신청한 대우로지스틱스, 삼선로직스, 티피씨코리아, 파크로드의 2008년 재무등급은 한기평 기준을 적용하였을 경우, 각각 B, B, BB, B 등급으로 등급이 악화되거나 매우 낮은 상황임
또한 법정관리 신청 4개사의 특징은 공격적인 영업으로 선대규모에 비해 기간용선이 많아 용대선 체인에 의한 피해가 심각했을 것으로 추정됨
태영상선과 같이 소규모로 신조계약이 없고 기간용선이 없는 업체는 안정적인 형태를 취하고 있는 것으 로 판단됨

중소 정기선사 재무 및 선대분석

중소 정기선사 4개사는 남성해운, 고려해운, 장금상선, 흥아해운 순의 재무상황
요약
Trends in Marine Transport

Bulk carrier trends

The major small-to-mid size bulk carrier firms have vessels smaller than the Handymax class.
Handymax bulk carrier volumes are expected to grow steadily, but outbound volumes has not yet recovered and the recovery in the bulk carrier market driven by China's economic stimulus is mainly benefiting large firms. As a result, conditions for small-to-mid size bulk carrier firms is remain negative.

Liner trends
The major small-to-mid size liner firms have container ships with capacity below 2,000 TEU, and half have only small ships with capacity below 500 TEU.
Domestic container volumes have declined sharply due to the large contraction in volumes destined for developed countries, but Southeast Asia-bound volumes are recovering. However, although each company may differ, shipping rates are expected to remain weak in general due to expanded capacity at major liner firms.


Risk Analysis for Small-to-mid Size Shipping Firms

Analysis of financial condition and fleets of small-to-mid size bulk carrier firms

Daewoo Logistics, Samsun Logix, TPC Korea, and Parkroad have been in bankruptcy protection from 2008 until now. Their credit ratings are very low or deteriorating: under the Korea Ratings standard, their ratings would be B, B, BB, and B respectively.
In addition, these four firms have a high portion of charter vessels in comparison to the fleet, and as a result they were heavily affected by the charter vessel chain.
Small firms, such as Taiyoung Shipping, that have no contracted new vessels or charters are likely to be stable.

Analysis of financial condition and fleets of small-to-mid size liner firms

The financial condition of Namsung Shipping, KMTC, Sinokor, and Heung-a Shipping were examined
Ⅰ. 서론

1. 해운산업 위기
2. 중소 해운사 위험 지속


Ⅱ. 벌크선 및 정기선 시황

1. 벌크선 시황
2. 정기선 시황


Ⅲ. 주요 중소해운사 분석

1. 중소해운사 재무 분석
가. 중소 벌크선사 재무 분석
나. 중소 정기선사 재무 분석