일반산업

rends in overseas expansion by Korean automotive parts companies

2009-08-05LEE, In-Hyuk

목차
▶ 자동차부품업체들의 해외 진출 동향 ● 단기간 내에 괄목할만한 양적 성장을 이룩한 국내 자동차산업은 앞으로도 품질개선과 브랜드가치의 상승, 신차투입 증가, 시장다변화 및 해외생산기지의 확대 등에 따라 꾸준한 성장세 전망 ● 국내 완성차업계의 글로벌생산전략과 장기성장전략에 따라 부품업계 역시 해외생산기지 건설에 적극 나설 것으로 예상됨 ● 완성차업계와 부품업계의 동반진출은 긴밀한 협력관계 구축이 양자에게 각각 기술내부화와 경쟁력 강화 측면에서 긍정적인 영향을 주고 있음 ▶ 국내 자동차부품업계의 위치 ● 국내 자동차부품시장의 규모는 연간 407억달러에 달하며, 완성차업계의 성장에 따라 국내 자동차 부품업계도 비약적인 성장을 거듭 ● 2만개 이상의 다양한 부품을 생산하기 위해서 국내에는 약 900개 이상의 업체들이 부품사업을 영위 ● 국제 수준과 비교할 때 규모는 매우 작은 수준으로 미약한 규모와 낮은 기술력과 완성차업계에 대한 높은 의존도 등이 국내 자동차부품산업의 특징이자 현실임 ● 수익창출력 역시 제조업 평균 수준에 미치지 못할 정도로 낮은 수준에 그치고 있음 ▶ 세계 자동차부품업계의 흐름 ● 경쟁력 있는 자동차부품을 조달하는 것이 완성차업계의 경쟁력 유지에 있어 핵심으로 부각됨에 따라 많은 기업들이 생산 코스트가 더 낮은 지역에 생산기지를 구축하고 있고, 자동차회사가 수평적 개방적 경쟁납품을 유도함에 따라 자동차부품업체간 경쟁이 심화 ● 모듈화의 진전을 통해 부품업체의 입장에서는 기존의 단품 납품에서 벗어나 조립과정을 통해 부가가치를 높이고 대형 부품회사로 성장할 수 있는 계기가 될 수 있으며, 모듈의 설계와 참여를 통해 독자기술을 축적할 기회와 이를 통해 완성차업체에 대한 교섭력을 강화시킬 기회를 얻음 ● 자동차업체의 글로벌 소싱 확대 및 모듈화의 진전이 자동차부품업체의 세계화와 대형화를 유도하고 완성차와 부품업체를 ‘수직적 폐쇄적 관계’에서 복수납품을 허용하는 ‘수평적 개방적 관계’로 변모 ● 미국시장에서 GM, 포드 등 현지 자동차업체들이 퇴조하고 일본과 한국자동차의 시장점유율이 확대되면서 ‘가격’과 ‘원가절감능력’이 완성차업계의 핵심경쟁요소로 부각 ● 가격경쟁력의 확보를 위해 고강도의 Cost Reduction을 모색하고 있는 글로벌 완성차 입장에서는 저가의 부품공급기반을 구축하는 것이 당면과제로 부각 ● 따라서 글로벌 완성차메이커는 저렴한 노동력을 풍부하게 보유하고 있는 지역으로 생산기지를 이전하거나 해당지역의 자동차부품업체를 통한 부품의 조달, 즉 글로벌 소싱의 확대에 주력 ● 이러한 흐름 속에서 중국과 인도 등 이머징마켓이 완성차메이커 뿐만 아니라 부품사의 현지 생산거점으로 부상하고 있으며, 선진국의 완성차시장이 성숙단계로 진입하는 가운데 이머징마켓이 고속 성장하면서 주요 부품업체들의 이머징마켓으로의 진출이 러시를 이루고 있음 ▶ 완성차업계와 자동차부품업체들의 해외현지진출 현황 ● 미국시장의 침체에도 불구하고 미국시장 공략에 적극 나설 수밖에 없는 이유는 여전히 미국이 세계 최대의 자동차시장이기 때문이며, 글로벌 완성차업계의 경쟁이 가장 치열한 미국시장에서 성공한다는 것은 회사의 브랜드 이미지 상승으로 이어져 다른 지역의 성공에도 중요한 영향을 미치기 때문 ● 중국 자동차시장은 높은 성장성이 기대되기는 하지만 기업들이 경쟁적으로 생산능력을 확대하고 가격인하정책을 구사하면서 경쟁이 심화되고 있는데 로컬업체들과 글로벌 브랜드의 가격차이가 축소되면서 업체간 판매경쟁이 치열해지고 있는 양상 ● 국내 부품업체들도 현대기아차의 중국 진출에 따라 대부분이 이미 중국에 진출해 있으며, 북경현대차의 부품 현지조달률은 75%에 달함 ● 일정한 가격 및 품질경쟁력을 확보하고 있는 국내 자동차부품업체들로부터 부품을 소싱하기 위한 해외 완성차메이커의 관심이 증가할 것으로 예상되며 가격 및 품질경쟁력을 바탕으로 매출처 다변화를 시도하고 있는 업체들은 성장의 전기가 될 전망 ▶ 시사점 ● 현대기아차의 글로벌생산전략과 함께 자동차부품업체는 향후 국내외 설비증설을 위한 대규모 자금소요가 불가피할 전망이며 투자자금의 상당 부분을 외부차입을 통해 조달할 수 밖에 없을 것으로 판단되며 이는 금융그룹에 새로운 영업기회를 제공할 것 ● 중소 자동차부품업체의 해외 진출은 높은 재무적 리스크에 노출될 수 있음 ● 그리고 완성차업계의 성공이 없는 부품업체들의 성공을 기대하기 어려우므로 현대기아차의 해외 판매실적 및 재무구조에 대한 면밀한 관찰 역시 요구됨
요약
▶ Trends in overseas expansion by Korean automotive parts companies ● The Korean automotive parts industry has undergone remarkable quantitative growth in a short period of time and is expected to continue growing on the back of quality improvement, increased brand value, higher investment in new models, diversified export markets, and expanded overseas production facilities. ● The global production and long-term growth strategies of domestic automobile manufacturers will drive the automotive parts industry to aggressively construct overseas production facilities. ● The automobile and automotive parts industries are both benefiting from the building of close cooperative relationships which foster technology internalization and increased competitiveness. ▶ Status of the Korean automotive parts industry ● The Korean automotive parts industry totalled US$ 40.7 billion in 2007 and its rapid growth paralleled that of the automobile industry. ● The industry includes over 900 companies which produce over 20,000 different components. ● The domestic automotive parts industry is small in comparison to global markets, and is characterized by small scale, low technological levels and high dependence on domestic automobile manufacturers. ● Profitability is very poor and is below the average level for the manufacturing industry. ▶ Trends in the global automotive parts industry ● Automobile manufacturers must source competitive automotive parts in order to maintain their own competitiveness. As a result, they are increasingly building production facilities overseas in order to lower production costs, and competition is intensifying as car makers force parts manufacturers to bid competitively against one another. ● Through the process of modularization, automotive parts companies can increase their added value and grow into larger, more global companies by going beyond simple parts supply and participating in the fabrication process. In this way, they have the opportunity to gain new technology and increase their bargaining power with the automobile manufacturers. ● The process of modularization and the expansion of global sourcing in the automobile industry are forcing automotive parts companies to grow and globalize. As a result, their relationship with automobile manufacturers is becoming one of interdependency rather than subordination. ● In the U.S. automobile market, domestic manufacturers such as GM and Ford are in decline while Japanese and Korean makers are gaining market share. Price and cost control have become the core competencies needed to compete. ● To ensure their own price competitiveness and reduce costs, global car manufacturers must build low-cost supply chains for automotive parts. ● As a result, they are relocating their production facilities to areas with low labor costs, or are sourcing from local automotive parts companies in those areas. ● For these reasons, both automobile manufacturers and automotive parts manufacturers are relocating production facilities to emerging market countries such as China or India. As automobile manufacturers in developed countries mature, emerging markets are growing rapidly and parts manufacturers are rushing to expand in those areas. ▶ Status of overseas expansion by automobile and parts manufacturers ● Korean automobile and automotive parts companies must continue efforts to capture the U.S. market despite its stagnant condition because it remains the largest automobile market in the world. In addition, it is the most competitive market in the world, and success in the U.S. market will improve each company's brand image and aid in efforts to expand into other markets as well. ● Although the Chinese automobile market offers high growth, competition is intensifying as manufacturers are expanding production and implementing price cuts. In addition, the price gap between local manufacturers and global brands is narrowing, which further increases competition for sales. ● Most Korean automotive parts companies have already followed Hyundai and Kia Motors in expanding into China, and Beijing Hyundai Motor Co. now sources 75% of its parts locally. ● Korean automotive parts companies are ensuring uniform prices and competitive quality, and are expected to attract increasing interest from foreign car makers. Building on their price and quality competitiveness, they are diversifying their client base and are in the early stages of growth. ▶ Implications ● Following Hyundai and Kia's global production strategy, the automotive parts industry will need to establish production facilities both in Korea and abroad. As a result, they will inevitably require large amounts of funds, which will likely need to be procured through external borrowing. This presents a new business opportunity for Hana Financial Group. ● Overseas expansion by small to medium sized automotive parts companies carries significant exposure to financial risk ● Success by automotive parts companies without success by automobile manufacturers is highly unlikely. As a result, the overseas sales and financial status of Hyundai and Kia Motors must be closely watched.
I. 자동차 부품업체들의 해외 진출 동향 1 II. 국내 자동차부품업계의 위치 2 III. 세계 자동차부품업계의 흐름 5 1. 모듈화의 진전 5 2. 완성차업계와 부품업계의 관계가 수평적, 개방적으로 변화 6 3. 글로벌 소싱의 확대와 자동차부품업체들의 해외 진출 7 IV. 완성차업체와 자동차부품업체들의 해외 진출 현황 8 1. 미국 및 유럽 등 선진국 8 2. 중국과 인도 등 이머징마켓 9 3. 국내 자동차부품업체들의 해외 진출과 현지 완성차업체로의 납품 가능성 점검 13 V. 시사점 16