일반산업

Commodity price risks and hedging demand in SMEs

2009-08-05LEE, In-Hyuk

목차
▶ 국내 주요 비철금속업체들의 가격 변동 리스크와 헤지 방법 ● 고려아연 : 원료의 매입시점과 제품 매출시점의 불일치로 인해 가격 변동 리스크에 노출될 수 밖에 없으나 원료도입시점(D-1m)과 판매시점(D+1m)의 중간시점(Dm)에 결제를 시행하는 MAMA(Month after Month of Arrival)방식으로 대금을 결제하여 가격 변동 리스크를 최소화하고 있으며 일부 미스매칭 품목에 대해서는 비철금속 선도거래를 시행하여 헤지를 시도 ● 엘에스니꼬동제련 : 동정광가격은 LME 전기동가격의 변동에 연동되어서 결정되나, 원료의 도입과 제품의 판매에 약 2~3개월의 시차가 존재하므로 가격 변동에 따른 리스크가 존재. 동사는 비철금속업계에서 보편적인 MAMA방식의 자연헷지를 시도하며, 미스매칭된 부분에 대해서는 LME 선물거래를 통해 헷지(밸런스)하여 위험을 회피 ● 풍산 : 판매가격이 고정된 수출계약 및 건설도급계약은 계약일과 납기일의 시차가 3개월 이상되므로 원료가격 변동에 따른 위험이 존재함. 회사 측은 위험회피를 위하여 미래의 원재료 매입가격을 일정액의 금액으로 고정시키기 위해 현재 선물시세로 매입계약을 체결하는 현물 선물거래를 시행하고 있음 ▶ 중소기업들의 리스크 헷징 수요와 하나금융그룹의 대응 전략 ● 국내 중소기업의 리스크 헷징 동향 : 기업 규모가 크고 오랜 업력을 보유하고 있는 업체들은 우수한 인력자원과 축적된 노하우를 바탕으로 비교적 적극적으로 대응하고 있지만 중소기업 중에 원자재 및 환위험에 적극적으로 대응하고 있는 업체는 소수에 불과 ● 하나금융그룹의 대응전략 : 다른 금융기관과 비교해 은행이 가진 우월한 지위를 적극 활용할 필요가 있음. 그리고, 매출액 5천억원 이하의 소기업을 마케팅 타겟으로 설정하되 단순 상품판매를 시도하는데 그치는 것 보다 개별 기업의 니즈를 반영하여 중소기업 여신 및 경영컨설팅, IB(ex, IPO) 등과 연계해서 ‘Total-Solution’ 형태로 운용하는 것이 더욱 효과적인 전략이 될 것으로 판단됨
요약
▶ The hedging methods and price volatility risks of the domestic nonferrous metal companies ● Korea Zinc : Risk is inevitable due to the time imbalances between the product purchasing and buying periods, but currently the firm is trying to minimize the risk by making the payments during the middle time(Dm) between the raw material buying time(D-1m) and selling time(D+1m), and in the case of some mismatch products forward transaction is realized to minimize risks. ● LS-Nikko Copper : Copper concentrate prices are settled by benchmarking the LME electrolytic copper cathode price. But some risks price volatility exists, because there is about two or three month's difference between purchasing raw materials and selling the products. The company is trying to hedge naturally by the MAMA system which is a general practice in international nonferrous metal smelting industry. And they try to reduce risks, by trading futures in LME, which are occurred from mismatched deals. ● Poongsan : Fixed prices are risky in the export contracts and contracts constructions, because there are three month's difference between the contract day and the delivery day. The company is dealing spot futures to avoid the risk in order to buy raw materials in fixed price afterwards. ▶ The hedging demand of SMEs and the strategy of Hana Financial Group ● Risk hedging trend of Korean domestic SMEs: In the case of big size companies with long history, excellent human resources and appropriate now-hows are actively dealing the risks, but in the case of SMEs, the companies that are actually handling the risk and law material problems are few. ● The strategy of Hana Financial Group : It is necessary to use any comparative advantage that the bank has over other financial institutions, and also it is recommended to select as marketing target the SMEs under 500billion won in sales, but during that process it is important to provide not just a simple product but a "Total Solution" that contains credit and management consulting services, investment banking(such as IPO) among other services that reflects the needs of each company.
Ⅰ. 서론 1 Ⅱ. 국내 주요 비철금속업체들의 가격 변동 리스크와 헤지 방법 3 1. 고려아연 3 1) 가격 변동 리스크 3 가. 사업구조 3 나. 수익구조 5 2) 헤지 방법 및 제품가격으로의 전가 메커니즘 7 가. 헤지 방법 7 나. 제품가격으로의 전가 메커니즘 10 2. 엘에스니꼬동제련 11 1) 가격 변동 리스크 11 가. 사업구조 11 나. 수익구조 13 2) 헤지 방법 및 제품가격으로의 전가 메커니즘 15 가. 헤지 방법 15 나. 제품가격으로의 전가 메커니즘 16 3. 풍 산 17 1) 가격 변동 리스크 17 가. 사업구조 17 나. 수익구조 18 2) 헤지 방법 및 제품가격으로의 전가 메커니즘 20 가. 헤지 방법 20 나. 제품가격으로의 전가 메커니즘 22 Ⅲ. 중소기업들의 리스크 헤지 수요와 하나금융그룹의 대응 전략 23 1. 국내 중소기업들의 리스크 헤지 동향 23 2. 하나금융그룹의 대응방안 24 1) 기업에 대한 리스크 관리 교육과 상품 판매의 병행 전략이 필요 24 2) 매출액 5천억원 미만의 소기업을 마케팅 타겟으로 선정 26 < 부록 > Data & Chart Book 27