일반산업

유료방송시장 동향과 CATV 성장성 검토

2010-05-31김남훈

목차
수신료 상승과 디지털 전환으로 ARPU개선 이뤄지고 있으나 수익성 하락은 지속

디지털 전환이 빠르게 이뤄지지 못하고 있으며 APRU개선에도 불구, 수익성은 완만한 하락세 지속

가입자 포화 및 경쟁서비스의 등장에 따른 성장 모멘텀 정체를 극복하기 위해 CATV디지털 전환이 이뤄지고 있으나 경쟁서비스인 IPTV로 인하여 SO들의 디지털 전환이 느려지고 있는 상황
2008년 월 평균 9만명에 육박하던 순증가입자수는 2009년 7만명 규모로 하락. 특히 하반기 들어서면서 통신사들의 마케팅 강화로 인하여 잠재 수요를 뺏기고 있는 상황
다만 MSO들의 수신료 상승과 수도권 디지털 전환가구수의 증가로 매출액 증가세는 지속. 그러나 초고속인 터넷 및 광고 수익 증가세 둔화, 프로그램 사용료 지불액 증가 등으로 수익성은 하락
또한 SO당 연 평균 매출액의 40%에 이르는 설비투자 부담을 감안하면 향후에도 수익성 개선은 어려울 듯


CATV는 변화의 속도를 높이지 않으면 성장세와 수익성 저하를 피하기 어려울 듯

IPTV의 빠른 가입자 몰이와 위성방송의 선방으로 CATV SO 입지가 축소

IPTV는 2009년 상반기 가입자수가 47만명이었으나 통신사들의 결합상품 마케팅 강화로 127만명이 늘어나며 2009년 말 174만명까지 급격하게 증가해 CATV의 디지털 전환속도를 월등히 상회
월 30만명까지 급증했던 순증규모는 통신사들이 스마트폰 마케팅에 치중하면서 다시 월 5만명 수준으로 급감했으나, 언제든 통신사들은 가입자 확보를 위한 결합상품 및 자본력을 활용할 수 있어 SO의 입지는 더욱 위축될 것으로 판단

경쟁사의 결합상품에 대비하기 위한 적극적 대응과 대형화가 요구

양방향성에 기반한 IPTV의 개방형 컨텐츠 유통환경 조성, 위성방송과 결합한 IPTV의 커버리지 확대 전략 등 통신사들이 SO들보다 시장에 훨씬 빠르게 대응하고 있어 SO들의 경쟁우위인 컨텐츠와 안정적인 서비스 구현 등의 차별화 요인이 점차 희석되고 있음
더구나 IPTV 요금인가제의 변화 가능성, 종편채널의 등장에 따른 신문사와 통신사의 시장 진출 가능성 등 규제 변화에 따른 리스크 요인도 대두되고 있어 M&A를 통한 대형화가 필요
종편·보도전문채널의 도입은 CATV MSO와 통신사들에게 콘텐츠 확보 측면에서 호재. 통신사, SO컨소시엄, 신문사 등이 사업자 선정에 참여할 예정이나 산업활성화 측면에서 신문·통신사가 될 가능성이 존재

ARPU개선은 지속되나 결합상품 기반 가격경쟁으로 수익성 하락이 이어질 듯

TV시청 행태는 쉽게 변화하지 않으나 VOD기반의 편리성과 양방향성에 기반한 IPTV의 시장침투력은 더욱 커질 듯. 따라서 CATV도 MVNO등 방송영역 외 서비스의 결합을 통한 성장원 확보 및 수익성 개선이 필요. 그러나 MVNO가 성공하더라도 당분간 가격 경쟁으로 수익성 하락이 예상
요약
ARPU is being improved by increased licence fees and digitalization, but
profitability is continuously falling

Digitalization is not rapid, and despite improved ARPU, profitability gradually continues to fall

In order to overcome a slowdown in growth momentum caused by subscriber saturation and competitive service, CATV digitalization is underway, but its competitive service, IPTV, has delayed SO(Service Operator)'s digitalization
The net number of subscribers which reached 90,000 on average on a monthly basis in 2008 fell to 70,000 in 2009. In particular, in the second half of 2009, marketing efforts strengthened by telecommunications service providers has led a decrease in potential demand
Nonetheless, MSO' licence fee raise and increased number of digital TV households has led to continuous sales increase. However, profitability has fallen due to a slowdown in high speed internet growth and advertising profit increase and program fee raise.
Besides, considering that facility investment amounts to 40% of the average annual sales per SO, profitability improvement will be limited


Without rapid change in CATV, a slowdown in growth and profitability would
be unavoidable

Rapid growth of IPTV subscribers and successful satellite broadcasting has created a negative impact on the position of CATV SO

The number of IPTV subscribers was 470,000 in the first half of 2009, but sharply increased by 1.27million to 1.74 million at the end of 2009 due to bundle products marketing strengthened by telecommunications service providers. Accordingly, IPTV growth exceeded CATV digitalization growth
The net growth which reached 300,000 on a monthly basis has sharpy fell to 50,000 per month due to telecommunications service providers' focus on smartphone marketing. However, since they can make use of bundle products and capital power to increase their subscribers, SO's position will be weaker

Proactive measures against bundle products of competitive companies and scale-up are required

Since telecommunications service providers are moving faster than SOs through bidirectionality based IPTV's open contents environment and IPTV coverage expansion in combination with satellite broadcasting, contents and stable service provision are not gradually considered as SO's competitive edge any more.
In addition, as there are risks to caused by regulation changes such as possible change of IPTV tariff approval and possible advance into the market by newspapers and telecommunications service providers due to arrival of a comprehensive cable channel, scale-up through M&A is required
The introduction of a comprehensive cable channel has a positive impact on CATV MSO and telecommunications service providers in terms of securing contents.
Telecommunications service providers, SO consortium and newspapers will join the selection of a comprehensive cable channel provider,
but newspapers/telecommunications service providers are likely to be selected
in terms of industry vitalization
 
ARPU improvement will continue, but bundle products based price competition will lead to profitability drop

A form of TV viewing will not change easily, but VOD based convenience and bidirectional capability will increase the market penetration of IPTV. Accordingly, CATV should create a growth engine and improve profitability through its combination with non