일반산업

Outlook of global digital set top box market & competitiveness analysis of Korean set top box makers

2009-08-05YOON, Il-Jae

목차
▶ 디지털 셋톱박스의 정의 및 특성 디지털 셋톱박스란 디지털 방송 신호를 수신, TV 등을 통해 가입자가 시청 할 수 있도록 변환해 주는 장치. 방송매체별, 사업자 성격 및 해상도 수준 등에 따라 구분되며, 최근에는 가입자 TPO에 맞는 시청이 가능하도록 진화 디지털 셋톱박스 시장은 소비자가 직접 구매하는 Open Market과 방송사 가 셋톱박스를 구입, 소비자에게 Lease하는 Closed Market으로 구분. 현 재까지는 고부가가치 제품 비중이 높은 Closed Market에 진입하는 것이 셋톱박스 업체에게는 유리한 편 CAS 라이센스 확보 등으로 인해 진입 장벽이 높아졌고, 공급자의 교섭력 은 낮은 반면, 구매자의 교섭력은 높은 편.군소업체 혼재로 경쟁과열, 강력 한 대체재의 도입과 가입가구들의 비자발적인 디지털 전환 추세 등을 고려 할 때 정성적인 측면에서 디지털 셋톱박스 산업의 미래는 밝지 못한 편 국내시장의 경우 정부의 IPTV 방송장비 국산화 정책에 힘입어 수신제한모 듈과 CAS 산업은 수혜를 입을 듯. 이제까지 외산업체의 압력으로 인해 해 외 시장에만 의존했던 중소업체들에 대한 집중적인 수혜가 기대됨 ▶ 전세계 디지털 방송 전환 동향 서유럽과 미국의 디지털 전환율은 50~70% 수준으로 매우 높은 반면, 아 시아 지역은 낮은 편. 서유럽은 위성 방송을 중심으로 전환하는 반면, 미 국은 CATV 방송을 중심으로 전환 중 국내의 디지털 전환 완료 예정시기는 2012년이나, 2008년 말 기준 DTV 보급률은 30.4%, 디지털 전환율은 13.4%로 낮은 수준임. 2009년 실시 간 IPTV 보급으로 인해 CATV의 디지털 전환 역시 가속화될 전망 ▶ 글로벌 디지털 셋톱박스 시장 동향 및 전망 DTV 보급과 디지털 방송 전환은 디지털 셋톱박스 수요를 견인하는 요소로 작 용. 그러나 세계적인 경기 위축으로 인해 2009년 DTV 및 셋톱박스 출하량은 전년대비 11%, 13.4% 감소할 전망(셋톱박스 내장형 TV 보급 미고려) 셋톱박스 산업을 주도하는 시장은 미국으로, 2008~9년 CES에서 선보인 미 국 CATV의 오픈플랫폼인 tru2way와 셋톱박스 내장형 DTV의 등장으로 인해 향후 셋톱박스의 시장 내 입지는 크게 약화될 전망 따라서 2009년 전세계 셋톱박스 출하량은 2009년 1.4억대에서 2013년 1.1억 대 수준까지 하락할 것으로 전망. 반면 DTV 중 셋톱박스 내장형이 차지하는 비중은 2013년에는 56.2% 수준까지 상승할 듯 셋톱박스 내장형 TV는 Connected TV의 한 형태. 이로 인해 TV업체, MSO, 통신업체의 사업영역 간 경계가 모호해지고 경쟁이 심화될 전망. 애플, 소니, 마이크로소프트 역시 게임콘솔을 앞세워 셋톱박스 시장에 진출하고 있어 향 후 셋톱박스 산업 내 경쟁은 보다 치열해질 전망 단기적으로는 경기침체로 인해 디지털 신호를 아날로그 신호로 전환해주는 DTC 역시 확산될 것으로 보여, CAS 및 POD 모듈 시장 확대에도 장애물로 작용할 듯 전세계 디지털 방송 시장을 주도하는 미국 CATV 산업에 국내업체들이 진출 한 예는 전무. 그러나 최근 가온미디어를 비롯한 몇몇 업체들이 중소형 MSO 를 대상으로 하는 NCTC 시장 진출 가능성을 시사 미국 시장 진출 시 같은 표준 방식을 차용하는 캐나다, 멕시코, 브라질 시장 공략도 가능해질 것으로 전망됨 ▶ 국내 디지털 셋톱박스 시장 동향 및 전망 국내 셋톱박스 시장은 삼성 등 대기업 위주로 재편될 전망이며, 2010년 6,055억원 시장 규모를 형성할 듯 POD 모듈 및 CAS 시장은 국내 중소업체 위주로 구성될 것으로 전망되며, 2010년 시장 규모는 978억원 수준에 이를 전망 유료방송의 핵심으로 손꼽히는 미들웨어의 경우 2010년 시장 규모는 352억원이 될 것으로 전망되며, 국내업체들의 기술 수준은 전세계 최고 수준으로 평가됨
요약
▶ Definition and characteristic of Digital Set Top Box Digital set top box receives and inverts digital broadcasting signals, that makes the customers to view through their televisions. Digital set top box is normally classified by broadcasting media, character of broadcasting service provider and resolving power, and recently, it is made for viewers to watch through personal TPOs. Digital set top box market is divided into two sections: open markets where consumers can purchase by themselves, and closed markets where broadcasting service providers lease the set top boxes to consumers that they purchased. So far, entering the closed market which has large portion of high added valued products, is beneficial to set top box makers. Because of CAS license market entry barrier has become higher, and bargaining powers of both buyers and supplier are strong. And considering the overheated competition among minor companies and competitive substitutes, outlook of global digital set top box market will likely to be not positive. POD Module and CAS industry will profit much from the localization policy of IPTV broadcasting equipments in domestic market. Small and medium companies, that have depended mainly on overseas markets due to the pressure from foreign enterprises, are expected to benefit a lot. ▶ Trend of Global Digital Broadcasting Transition While digital broadcasting transition ratio in western Europe and U.S. is quite high (around 50~70%), in Asia the ratio is relatively low. of Western Europe broadcasting transition is focused on satellite broadcasting, and in U.S. it is focused on CATV broadcasting. Although Korean digital transition is expected to have been completed by 2012, the diffusion rate of DTV at the end of 2008 is 30.4% and digital transition rate is 13.4%, both of which are much lower than that of advanced markets. However, CATV digital transition is expected to accelerate, due to the enforcement of real time IPTV service. ▶ Global Digital Set Top Box Market Outlook Diffusion of DTV and digital broadcasting transition are two main factors which contribute to the increase in digital set top box demand. However, due to the global economic recession, shipments of DTV and set top box will decrease each by 11%, 13.4% YoY in 2009. (exclusion of effect in DTV with internal set top box) U.S. broadcasting industry is currently dominant in global set top box market, however, with tru2way, open platform of U.S. CATV, and DTV with internal set top box function being introduced in CES during 2008&2009, its market position is expected to deteriorate. Thus, global set top box shipments will likely to drop from 1.4 thousand million units in 2009 to 1.1 thousand million in 2013. However, the portion of DTV with internal set top box function in total DTV shipments is expected to increase to 56.2% in 2013. DTV with internal set top box function is a kind of "connected TV". Because of it, business frontier of among TV makers, MSO and telecommunication service providers will likely to be blur, and competition will become sever. As the large game console makers such as Apple, Sony and Microsoft are penetrating the set top box market, the competition is expected to become more sever in near future. In short term, demand of DTC (Digital-analog signal converter) is likely to increase due to economic recession, thus the expansion of prohibit CAS and POD Module markets will suffer from the negative impact. So far there are no domestic makers entering the U.S. CATV market, however, recently some companies including Kaon Media are showing strong intention to enter the small&medium MSO targeted NCTC market. When entering the U.S. market, other south and north America markets such as Canada, Mexico and Brazil can be optional, where the same standard is adopted as U.S. ▶ Korean Digital Set Top Box Market Outlook Domestic digital set top box market is expected to be dominated by large enterprises like Samsung and LG elcetronics, and its size will likely reach 605.5 billion won in 2010. Small&medium companies will likely be dominant in domestic POD module and CAS market, and the market size is expected to reach 98.8 million won in 2010. Middleware market size, that is the core of pay TV technology, will reach about 35.2 billion won in 2010, and domestic companies possess the highest level of technology in middleware industry.
Ⅰ. 연구의 필요성 및 범위 1 Ⅱ. 디지털 셋톱박스의 정의 및 특성 3 1. 디지털 셋톱박스의 개념 및 유형 3 2. 디지털 셋톱박스 시장 구조 6 3. 디지털 셋톱박스 산업의 특성 6 4. 관련 부품 산업 12 Ⅲ. 전세계 디지털 방송 전환 동향 18 1. 해외 디지털 방송 전환 추세 18 2. 국내 디지털 방송 전환 추세 25 Ⅳ. 국내외 디지털 셋톱박스 시장 동향 및 전망 28 1. 글로벌 디지털 셋톱박스 시장 전망 28 2. 국내 디지털 셋톱박스 시장 전망 37 Ⅴ. 국내 업체들의 경쟁력 분석 42 1. 주요 셋톱박스 업체별 경쟁력 평가 42 2. 관련 부품 업체 검토 48