일반산업

Analysis of Golf Course Industry & Checkpoint of Credit Evaluation

2009-08-05PARK, Sun-Hyun

목차
▶ 국내 골프장 산업 현황 ■ 퍼블릭 골프장을 중심으로 골프장 공급 증가 ● 골프장은 2001~7년 동안 109개소가 증가하여 2007년 9월 현재 운영중인 골프장은 총 267개소임. 회원제와 퍼블릭 골프장은 각각 164개소, 99개소로 2006년 대비 10개소 및 6개소가 증가하였음 ● 퍼블릭 골프장은 회원 모집에 따른 조기 투자자금 회수가 불가능해 그 동안 공급이 활성화되지 않았지만 최근 수익성이 40% 이상 높은 것으로 나타나 공급이 확대되고 있는 추세임 ● 골프장 공급과 함께 수요도 꾸준히 증가하고 있어 2006년 이용객은 1,969만명을 기록. 그러나 증가속도는 차츰 둔화되고 있고 신규 공급은 증가하고 있어 홀당 이용객수는 오히려 감소하는 추세 ※ 2005년 전체 이용객수 : 회원제 1,267만명, 퍼블릭 504만명, 군 13만명 ※ 2006년 전체 이용객수 : 회원제 1,340만명, 퍼블릭 615만명, 군 14만명 ■ 성장세는 지속되나 수익성은 하락하는 추세 ● 국내 골프산업 시장규모(골프장, 골프연습장 매출액 합계, 용품 제외)는 2006년 3조 2,840억원으로 전년대비 11.4% 증가했고 2001년(1조 2,638억원)에 비해서는159.9%나 급성장함 ● 세금부담 가중에 따라 골프장의 입장료가 인상되고 골프수요가 지속적으로 증가하면서 2005년 154개의 회원제 골프장 매출액은 1조 9,625억원(전년대비 8% 증가), 44개 퍼블릭 골프장의 매출액은 3,566억원(전년대비 36.3% 증가)으로 집계 ● 그러나 매출 증가에도 불구하고 세금 급증, 인건비 상승 등으로 골프장의 수익성은 점차 둔화되고 있는 추세. 회원제 골프장의 영업이익률은 초과수요에 따라 2002년 27.2%로 높은 수준을 나타냈으나 2006년 18.0%까지 낮아지면서 2001년부터 이어진 호황국면이 마무리되고 있음 ■ 회원권은 고액권이 시장을 리드하는 가운데 지역별 격차가 벌어짐 ● 고가대 프리미엄 클럽들은 경기호조에 따른 실적우수 법인체의 매수유입으로 강세를 이어가고 있으며, 거래량 또한 증가추세여서 시장을 리드 ● 그러나 중가대 클럽들은 뚜렷한 혼조세를 보이고 있어 방향을 예측할 수 없으며, 앞으로 권역별, 종목별로 차별화가 계속될 것으로 예상 ● 저가대 회원권은 대부분 낙폭이 깊게 나타나며 최근 회복세를 보이고 있으나, 시즌 실망매물과 주식시장의 호조로 자금마련이 용이한 저가 회원권 가격은 추가 하락 가능성이 있음 ▶ 해외사례 및 국내 골프장 산업 전망 ■ 일본 골프장은 버블 붕괴 이후 최근 안정기에 접어듦 ● 일본의 골프산업은 1960~70년대의 성장기, 1980년대에 성숙기를 거쳐 현재는 1990년대 초반 버블경제의 붕괴로 조정기에 접어듦 ● 일본 골프장수는 2005년 현재 2,446개로 2003년 이후 지속적으로 감소세를 나타내고 있음 ● 이용객수 또한 1997년 1억 52만명을 기록한 이후 감소세를 보이다가 2005년에는 전년대비 0.9% 증가한 8,605만명인 것으로 조사됨. 또한 골프장 수요의 증가가 공급에 미치지 못해 골프장당 이용객수의 감소율은 골프장 이용객수보다 높은 것으로 분석됨 ● 골프장 매출액은 2005년 1조 1,330억엔으로 전년대비 5% 감소. 특히 골프장당 매출액은 이용객수 감소와 업체간 가격경쟁이 심화되면서 1992년의 9억 6,696만엔에서 2005년 4억6,188만엔으로 무려 52.2%나 감소 ● 전반적인 경영악화 속에 론스타나 골드만삭스 등 외국계 자본이 일본의 명문 골프장을 인수하면서 2005년까지 일차적인 구조조정은 마무리됨. 최근에는 상장기업 계열의 골프장 분리 및 법적 정리가 본격화되는 등 일본 골프장 산업은 급격한 구조조정을 거치면서 점차 안정을 찾고 있음 ■ 국내 골프장 산업 전망 ● 소득증가로 레저비 지출이 증가하고 있고 여성 및 유년층의 골프수요도 증가하는 추세이기 때문에 골프장 시장을 뒷받침해줄 잠재적 수요는 확대될 것으로 기대됨 ● 최근 골프인구의 증가와 골프 부킹난에 따른 해외 골프여행 급증 및 여행수지 적자폭 확대 등으로 각종 골프장 관련 규제를 완화하려는 움직임이 나타나고 있어 골프장을 둘러싼 전반적인 환경은 긍정적인 것으로 평가됨 ● 단기적으로 이용객수는 지속적으로 증가하여 2010년에는 2,524만명의 수요를 기록하고 이후에는 소폭 감소 또는 보합세를 유지할 것으로 전망. 2010년 이후에는 공급 지속에도 불구하고 이용객수가 정체 또는 소폭의 감소세를 보일 것으로 예상되어 수급불균형이 우려됨 ● 일본의 버블기 직전인 1992년의 골프장 수 및 이용객수, 매출액을 기준으로 국내 골프장 산업 구조를 비교 분석해본 결과, 2015년까지는 추가 공급의 여력이 있지만 이후에는 공급 포화에 이를 가능성이 존재하는 것으로 분석됨 ▶ 골프장 개발절차, 자금조달 및 운영 특징 ■ 개발절차 ● 2003년 이후 골프장은 도시계획시설 또는 제2종 지구단위계획으로 개발이 가능. 도시계획시설은 유원지 또는 체육시설을, 지구단위계획으로는 체육시설과 관광휴양시설 등이 포함된 복합시설의 개발이 가능함 ● 골프장을 도시계획시설로 설치하는 것은 「국토의 계획 및 이용에 관한 법률」과 도시계획시설의 결정구조 및 설치기준에 관한 규칙을 근거로 하고, 골프장과 함께 숙박시설 등의 레저시설을 설치하고자 하는 경우 「국토의 계획 및 이용에 관한 법률」 중 지구단위계획 수립에 의하여 추진 ■ 개발비용 및 자금조달 ● 골프장 개발의 경우 일반적으로 홀당 20~30억원의 사업비가 소요되며 골프장의 시설수준에 따라 변동 ● 골프장을 개발하는 경우 사업시행자는 자기자본과 단기 PF자금을 활용하여 토지매입을 완료한 후 인허가가 완료되면 본격적인 사업추진을 위해 금융기관을 통해 PF자금을 대출 ● 회원제 골프장은 공정률이 30% 이상 진행된 이후 회원모집을 통해 회원권 분양수익금에서 대출원리금을 분할상환 ● 한편, 대중 골프장의 경우에는 회원모집이 불가능하므로 개발 완료 후 운영을 통해 약 10년에 걸쳐 사업비를 회수하는 방식을 취함
요약
▶ Trends of golf course industry in Korea ■ Public golf course supply leads growth in whole golf course industry ● In September 2007, 267 golf courses are operating in Korea and it is divided into 164 membership golf courses and 99 public golf courses. In 2006, 10 membership and 6 public golf courses are newly constructed. ● Public golf course supply increases mainly because of high profitability and the industry's average operating profit margin is above 40%. ● Also, the number of golf players is increasing steadily and reached 19.7 million in 2006. ※ Number of golf players (unit : million people) 2005 : membership golfers(12.7), public golfers(0.5) 2006 : membership golfers(13.4), public golfers(0.6) ■ While golf course supply is increasing, the industry gets lower profitability ● Sales revenue of domestic golf course industry (total sales of golf courses and golf practice ranges) stood at 3.28 trillion won. It grew 11.4% compared with the previous year, and 159.9% from 2001. ● In 2005, sales revenue of 154 membership golf courses increased to 1.96 trillion won (8% YoY growth) and that of 44 public golf courses reached 0.36 trillion won (36.3% YoY growth) with growth in admission fees and a number of golfers. ● In spite of revenue growth, profitability of golf courses is on the decline. Operating profit margin of membership golf courses was 18% in 2006, down 9.2%p from 2002. ■ Membership golf course market is leaded by premium clubs and regional differences widened ● Premium clubs lead the general membership market, and trading volume, corporation buying in particular, is expanding thanks to economic growth. ● On the other hand, medium and low priced membership market conditions are unstable, creating possibilities of further decline. ▶ Overseas examples and outlook of domestic golf course industry ■ Japanese golf course industry is stabilizing after the bubble economy burst ● Japan's golf course industry is in adjustment period following the bubble burst, after passing through expansion cycle in period between the 60s and the 70s as well as maturity cycle in the 80s. ● Total number of golf courses in Japan has been decreasing since 2003, and fell to 2,446 in 2005. ● Golfer numbers also continued to decrease after reaching the peak at 100 million in 1997 and rebounded to 86 million in 2005. As demand growth rate is relatively low compared to supply growth, the number of visitors per golf course is decreasing at fast pace. ● Total golf course sales revenue was 1.13 trillion yen in 2005, down 5% compared to previous year. Especially, sales revenue per golf course considerably fell due to fierce price competition and decreasing golf course visitor numbers. Revenue of one golf course declined by 462 million yen in 2005 from 967 million yen in 1992, down 52.2%. ● While facing general management difficulties, foreign capitals such as Loan Star and Goldman Sachs purchased Japan's premium clubs and this assisted to tide over the difficulties. ● Japan's golf course industry is gradually stabilizing after the massive restructuring. ■ Korean golf course industry outlook ● Spendings on leisure is increasing with higher income levels and rising golf demand among female and young golfers. This implies that latent demand that supports the golf course market should magnify. ● In the short run, it is estimated that the number of golfers will increase constantly up to 25 million by 2010 and slightly decrease or remain steady thereafter. ● Compared to Japan's golf course industry structure in 1992, right before the bubble, there is a likelihood of continuing supply of golf courses until 2015 in domestic golf course industry and the industry will reach saturation. ▶ Golf course development process, financing and management features ■ Development process ● In Korea, a golf course can be developed as either of the urban planning facility or the 2nd zone plan. When we develop a golf course as an amusement facility or a complex theme park, the law regarding the plan and use of the land is applied. ■ Financing ● Development of 1 hole costs approximately 2~3 billion won in general and the costs vary depending on facility scale of each golf course. ● A golf course developer purchases land with equity capital and bridge loans before taking out a loan from financial institutions to start off the business. ● Membership golf courses retrieve investment by collecting members once the company completes 30% of the construction work. Public golf courses can retrieve investment over 10 years with revenue generated during the course operation.
I. 국내 골프장 산업 현황 1 1. 골프장의 유형 1 2. 국내 골프장 수급 현황 2 3. 시장규모 및 수익성 추세 8 4. 회원권 시장 현황 14 II. 해외사례 및 국내 골프장 산업 전망 17 1. 해외사례 : 일본 17 2. 국내 골프장 시장 전망 20 III. 골프장 개발절차, 자금조달 및 운영특성 30 1. 개발절차 30 2. 개발비용 및 자금조달 52 3. 과세제도 54 <참고문헌> 65