일반산업

Analysis on Commercialization of Bio-energy & Fuel Cell

2009-08-05AHN, Hye-Young

목차
▶ 바이오에너지 ● 바이오에탄올과 바이오디젤은 수송용 연료인 휘발류와 경유를 대체할 수 있는 신재생에너지임 ● 바이오에너지는 최근 고유가의 지속, 기존 에너지와 호환성, 친환경성 등의 요인으로 빠른 속도로 성장할 전망 ● 그동안 바이오연료의 생산원가는 기술 및 장비 부족 등으로 매우 높은 편이었으나 지속적인 투자확대 및 기술개발, 규모의 경제 시현 등으로 생산비가 점차 절감되고 있음 ● 현재 시장가격만으로는 경제성을 아직 확보하지 못하고 있으나, 향후 환경문제 등의 잠재적 편익까지 고려했을 경우 경제성 확보가 가능할 전망 ● 바이오에너지 산업의 Value-Chain은 원재료생산, 바이오연료생산, 바이오연료 판매로 구성되어 있음 ● 이중 바이오 원재료 생산업체의 경우 현재 시장 초기 진입단계이나, 향후 가장 높은 사업성을 지니고 있는 것으로 분석됨 ● 한편 바이오연료 생산업체는 공급처가 한정되어 있어 경쟁강도가 매우 높으며 제조원가를 제품 가격에 반영하지 못해 수익성 확보가 어려움. 이에 따라 정부 지원에 의한 의존도가 매우 높은 편 ● 국내 바이오연료의 소비는 정책적 지원에 힘입어 2015년까지는 연평균 30%이상의 고성장세가 지속될 전망임. 또한 2030년까지 경유 및 휘발류의 약 20%를 바이오 연료로 대체할 수 있을 것으로 예상됨 ▶ 연료전지 ● 연료전지는 기존 기술과는 달리 연소과정이나 구동장치가 없어 효율성이 높은 편. 그러나 높은 설치비용과 내구성에 대한 검증 미비 등이 상용화의 걸림돌로 작용 ● 연료전지 설치비용은 KW당 $3,000~5,000으로 기존 에너지 시스템의 두 배 이상 높아 가격 경쟁력은 매우 낮은 편. 단가하락을 위한 각국의 연구 및 개발이 지속되고 있어 향후 몇 년 안에 가격 경쟁력을 보유할 듯 ● 연료전지는 도입기 시장으로 10년 이내 전 세계 $2,000~3,000억 시장 규모를 형성할 것으로 전망되며, 국내 연료전지 시장 역시 2013년 누적설치용량 808.5MW에 이르는 시장으로 성장할 것으로 보임 ● 미국, 일본, 유럽에 비해 국내 원천기술 확보량 및 설계 수준은 낮은 편. 그러나 연료전지사업은 국내 대체에너지 사업 중 예산의 30% 이상을 차지하는 주요 산업으로 향후에도 지원은 보다 강화될 전망 ● 연료전지는 수소 에너지 시스템의 가장 마지막 단계로 수소의 활용에 해당. 수소에너지 시스템 Value-Chain은 수소의 생산-수송-저장-활용으로 구성되나 현재 수소의 수송 및 저장 기술이 완벽하지 않아 실용화된 사례는 없음 ● 수소에너지 시스템의 궁극적인 모습은 화석연료가 아닌 신·재생 에너지를 기반으로 수소를 생산하여 각종 연료전지를 공급하는 것임. 그러나 이러한 시스템의 보급은 2030년경에나 가능할 것으로 전망됨 ▶ 하나금융그룹의 대응방안 ● 향후 바이오에너지 및 연료전지시장의 고성장세로 인한 금융 수요가 발생할 전망이며, 금융그룹 입장에서 이를 사업기회로 활용할 수 있을 전망 ● 금융그룹은 가능성이 높은 바이오에너지 및 연료전지 업체에게 미래의 이익 및 업체들이 생산을 통해 얻게 되는 탄소배출권 등을 담보로 융자를 지원할 수 있을 전망 ● 바이오에너지 및 연료전지 시장 내 수직계열화 과정 속에서 업체간의 활발한 M&A가 예상되며, 이에 따른 금융 수요가 발생할 것으로 예상됨 ● Kyoto Protocol의 발효이후 급격하게 규모가 확대되고 있는 탄소배출권시장의 국내 업체의 참여가 2007년 이후 실시되는 점도 CER 거래와 관련한 신규 금융상품의 창출을 가능케 할 전망
요약
▶ Bio-Energy ● Bio-ethanol and bio-diesel are renewable energies that can substitute gasoline, a type of transport fuel, and light oil. ● Factors such as soaring oil prices, compatibility with existing energies and eco-friendly characteristic will drive fast growth of bio-energy market. ● Until now, the production cost of bio-fuel was very high because of lack of technology and equipment, but it is gradually falling with sustained investment expansion, development of technologies, and economies of scale. ● The market is currently unable to secure economic efficiency from the energy's market price only. Nevertheless, if social spillover benefits such as reduced greenhouse gas emissions and energy security are taken into account, the market will be able to capture profitability. ● The value chain of bio-energy industry is composed of production of raw materials, production of bio-fuel and sale of bio-fuel. ● Raw material producers are currently operating at an initial stage of market penetration. In future, on the other hand, it appears to have the highest profitability. ● The demand side of bio-fuel manufacturers is limited resulting in fierce competition. Moreover, product prices do not reflect production cost and therefore it is hard to secure profitability. Accordingly, they are highly reliant on the government support. ● Bio-fuel consumption will grow 30% annually until 2015. By 2030, about 20% of light oil and gasoline will be substituted by bio-fuel. ▶ Fuel Cell ● Fuel cell has high energy efficiency relative to existing technologies as it does not involve combustion and running wheel. Heavy installation costs and insufficient verification of durability, however, hinder commercialization of fuel cell. ● Fuel cell has very low price competitiveness, as Installation of fuel cell system costs $3,000~5,000, more than twice of existing energy system installation costs. However, costs will go down to the competitive level in a few years, as each country and company continue research and development for lower costs. ● Fuel cell market is at an entry stage and the global market will reach $20~30 billion dollars in 10 years while Korean market is expected to reach 808.5MW culminative electronic capacity in 2013. ● Korea does not possess sufficient original techniques and design capacity compared with developed countries such as U.S., Japan, and Europe. Nevertheless, financial supports for fuel cell industry will expand, as the fuel cell industry is considered as an important business and takes up 30% of related government budget. ● Fuel cell is the final step of hydrogen energy system, which is an application of hydrogen. The value chain of hydrogen energy system is composed of production of hydrogen, transportation, storage and application. However, as techniques of transportation and storage are not perfect, there is no case of commercialization. ● The final goal of hydrogen energy system is production and providence of hydrogen using renewable energies, not fossil fuel. Spread of such system, however, will only be feasible in about 2030. ▶ HFG's response strategies ● High growth in bio-energy and fuel cell markets will create demand for various financial tools. HFG should be able to use this demand as a good business opportunity. ● HFG will be able to provide loans to bio-energy and fuel cell companies with high potential with securities such as future income and certified emissions reduction(CER) which can be obtained through bio-energy production. ● M&A between companies will rise as vertical integration of bio-energy and fuel cell market progresses, and financial needs will be created. ● After 2007, domestic companies shuld begin to enter CER(Certified Emissions Reduction) market which experiences a considerable expansion since the Kyoto Protocol. This will enable the creation of new financial products regarding CER trading.
Ⅰ. 서론 1 Ⅱ. 바이오에너지 3 1. 사업타당성 분석 3 (1) 바이오에너지의 정의 및 사업구조 3 (2) 바이오연료의 성장요인 8 (3) 각 국별 바이오에너지 현황 및 지원정책 10 (4) 경제성 분석 및 국내외 시장 전망 19 (5) 바이오에너지 사업을 위한 전제 조건 및 사업 타당성 분석 24 2. Value Chain 분석 및 주요업체 현황 25 (1) Value Chain 분석 25 (2) Value Chain별 주요 업체 현황 및 전망 26 (3) Value Chain별 사업성 검토 31 Ⅲ. 연료전지 33 1. 사업타당성 분석 33 (1) 연료전지의 정의 및 특성 33 (2) 연료전지의 성장요인 35 (3) 각 국별 기술수준 및 정부정책 비교 37 (4) 경제성 분석 및 국내외 시장 전망 40 (5) 연료전지 사업을 위한 전제 조건 및 사업 타당성 분석 42 2. Value Chain 분석 및 주요업체 현황 43 (1) Value Chain 분석 43 (2) Value Chain별 주요 업체 현황 및 전망 46 (3) 연료전지 관련 이슈 47 Ⅳ. 하나금융그룹의 대응방안 49