일반산업

Outlook for the Maturing Cosmetics Market

2009-08-05AHN, Hye-Young

목차
▶ 국내 화장품 시장 현황 ● 국내 화장품 시장은 2005~7년 동안 약 5%의 안정적인 성장세를 보이고 있으며, 2007년 기준, 시장규모는 약 6조원에 달함 ● 국내 화장품 시장은 상·하위 업체 간 양극화가 심화되면서, 지난 몇 년간 프리미엄 브랜드 화장품과 초저가 브랜드 화장품 시장이 동반 성장 ● 최근 인터넷 쇼핑몰의 성장으로 온라인 화장품 시장의 규모도 점차 확대됨 ▶ 제품군별 화장품 시장 현황 ● 소득수준의 향상 및 여성의 경제력 향상으로 프리미엄 화장품 시장의 확대는 지속될 전망이며, 아모레퍼시픽과 LG생활건강의 시장 점유율을 더욱 확대될 것으로 예상됨. 그러나 장기적으로 성장세는 둔화될 전망. ● 저가 브랜드샵 시장은 지난 몇 년간 고성장을 지속해 왔으나 최근 성장 둔화가 본격화 됨. 만약 업체들이‘저가이미지’를 극복하지 못할 경우 시장 전반적인 성장 둔화가 지속될 전망 ● 온라인 신 유통 채널로 부각되면서, 온라인 화장품 시장은 최근 몇 년 간 고성장세를 기록함. 기존의 화장품사의 진출도 가속화 되고 있어 향후 경쟁 심화가 예상되며 이에 따른 판촉비용 및 수수료 상승이 온라인 화장품 시장의 성장세를 저해하는 요인이 될 듯 ▶ 화장품 시장의 중·장기 전망 ● 국내 화장품 시장은 2008년까지 5%대의 안정적인 성장세를 나타냈으나, 프리미엄화장품 시장 및 저가브랜드샵 시장의 성장세 둔화로 2010년까지 연평균 3%대의 저성장 국면으로 접어들 것으로 예상됨 ● 국내 화장품 시장에서의 성장 한계를 극복하기 위해 주요 업체들은 적극적인 해외 진출에 나설 것으로 예상됨. 이에 따라 2010년 이후에는 해외 법인으로부터 안정적인 수익이 발생하며 국내 화장품업체들의 실적 향상에 기여할 수 있을 전망
요약
▶ Overview of the domestic cosmetics market ● The domestic cosmetics market grew 5% per year from 2005~2007 to reach 6 trillion won. ● High-end premium brands and low-cost brands both grew in the past several years, leading to a bifurcation of the market. ● Recently, the online market for cosmetics has grown with the rising popularity of internet shopping malls. ▶ Analysis by product type ● As incomes rise and women gain economic power, the premium cosmetics market is expected to continue to grow, and Amorepacific and LG Household & Health Care will likely gain market share. However, the rate of growth is forecast to slow over the long run. ● Low-cost brands have maintained a high growth rate over the past several years, but have begun to slow recently. If these companies are unable to overcome their "cheap" image, the overall low-cost brand market will likely suffer from slowing growth. ● The online cosmetics market has recorded high growth over the past several years on the back of new internet distribution channels. The entrance of existing cosmetics companies into the online market is expected to accelerate and competition will likely intensify. As a result, rising promotional expenses and fees may be an impediment to continued growth. ▶ Mid-to-long term outlook for the cosmetics market ● The domestic cosmetics market has enjoyed steady growth of about 5% per year up to 2008. However, slowing growth in high-end premium brands and low-cost branded stores will bring annual growth down to around 3% until 2010. ● The major cosmetics companies are expected to aggressively enter overseas markets in order to offset the limitations of the domestic market. As a result, after 2010, overseas subsidiaries will generate steady earnings, and domestic cosmetics companies will be able to improve profitability.
Ⅰ. 서론 1 1. 국내 화장품 시장 프리미엄 화장품 시장 1 Ⅱ. 제품군별 화장품 시장 현황 분석 4 1. 프리미엄 화장품 시장 4 2. 저가브랜드샵 8 3. OEM/ODM 전문화장품 12 4. 중견화장품사 18 Ⅲ. 향후 화장품 시장 변화 및 전망 21 1. 시장 성숙기로 진입하는 국내 화장품 시장 21 2. 국내 화장품사의 해외진출 성과 가시화 31 3. 국내 화장품 시장의 중장기 전망 36