일반산업

Distribution Structure of the Korean Steel Industry

2009-08-05LEE, In-Hyuk

목차
▶ 철강재 유통구조 분석 ■ 철강유통가공업의 개요와 특성 ● 철강유통가공업은 철강제품을 수요자가 원하는 치수와 형상으로 가공하여 제공하는 역할을 수행하며 실수요자에 대한 납기단축, 재고부담의 최소화 등 다양한 기능을 통해 서비스유통센터로 발전해옴 ● 내수입지산업으로 지역분할적 경쟁체제를 유지하고 있으며 대규모 철강제조회사를 중심으로 SCC가 형성되어 있으며 이 중 포스코계 SCC가 전체의 50% 이상을 차지 ■ 경쟁력 및 위험요인 ● 철강유통가공업체의 경쟁력은 독자적인 기술력을 필요로 하지 않는 업종 특성상 적기 납기능력과 물류기능가격경쟁력을 포함한 영업노하우가 중요한 요소 ● 공급자 위주의 시장으로서 진입장벽이 낮고 중국산 수입 철강재 등 대체품의 위협이 도사리고 있음 ▶ 수입철강재의 경쟁력과 철강유통가공업의 미래 전망 ■ 철강유통구조에서 수입 철강재의 역할 ● 우리나라는 단압밀의 소재용 철강재 수요로 완제품보다 슬래브 등 강반제품(56%)의 수입규모가 더 큼 ● 아시아지역 특히 일본과 중국에 대한 수입의존도가 높은데 일본은 품질 면에서 고급강종, 중국은 가격 면에서 저가제품의 공급능력을 갖추고 있음 ■ 수입 철강재의 특징과 경쟁력 ● 포스코의 저가정책과 우수한 품질로 국내산 철강재에 대한 선호도가 높지만 국내 자급률이 낮은 일부품목은 수입에 의존하고 있으며 특히 고급 핫코일은 일본 고로사에 대한 의존도가 매우 높음 ● 건설용 강재를 중심으로 수입비중이 점차 증가하고 있는 가운데 국내 철강 수요업체의 약 60%가 수입 철강재를 구매하고 있거나 구매를 검토 중이며, 87%가 향후 철강재 수입이 증가할 것으로 예상 ■ 철강유통가공업의 미래 전망 ● 포스코가 장기 고정거래선 구축과 고부가품목군의 매출 확대를 위해 대기업과의 직거래 비중을 강화하고 유통판매량의 비중을 줄임에 따라 철강유통업체들은 수입재 취급 확대와 신규 사업 분야 진출로 생존 도모 전망 ● 취급 브랜드와 품목의 제한이 없는 백화점식 종합판매점 형태의 유통업체로 변화할 수 있으며 자금력과 정보력의 강화를 통해 판매경쟁에서 우위를 점하기 위해 군소 유통업체들의 합병으로 대형화 모색할 듯
요약
▶ Distribution structure analysis of steel industry ■ Introduction and characteristics of steel service centers ● Steel service centers process and provide steel products in different sizes and shapes that consumers want. It has evolved into a service distribution center through various functions such as shortening of supply period and minimization of inventory burden. ● It is a domestically operated industry and there is competition among different geographic locations. SCCs are formed with its center on large-scale steel manufacturing companies. Among these, POSCO SCCs account for more than 50%. ■ Competitiveness and risk factors ● Since the steel service centers do not require independent technology in operation, the industry's competitiveness lies in operating know-hows which might include timely supply, logistics function and price competitiveness. ● Suppliers have a dominant position in the market with low barriers to entry. Alternatives such as imported steel products from China possess a threat. ▶ Competitiveness of imported steel products and prospects of steel service centers ■ Role of imported steel products in steel distribution structure ● In Korea, because of high demand for semi-finished products for reroller, imports of semi-finished products such as slab are higher than imports of finished products ● Korea relies heavily on imports from Asia, especially Japan and China. Japan and China have a strong supply capacity in high quality steel and low price steel, respectively. ■ Characteristics and competitiveness of imported steel products ● Consumers have a preference toward domestic steel products due to POSCO's low price policy and excellent product quality. Some products with low self-sufficiency rate depend greatly on imports. For high quality hot coils, Korea has a high degree of dependency on Japanese BF Mill. ● While steel product imports, construction material imports in particular, are increasing, about 60% of domestic steel buyers are currently purchasing or considering to purchase imported steel products and 87% of them forecast steel product imports to increase in near future. ■ Prospects of steel service centers ● As POSCO establishes long-term business connections and increases direct dealing with large conglomerates to boost sales of value-added products, steel service centers will seek to survive in the market by handling imported materials and breaking into new business area. ● The industry may change to a retailer which sells every kind of brands and products like a department store and will expand its size through mergers and acquisitions to secure a leading position in competition.
Ⅰ. 철강재 유통구조 분석 1 1. 철강유통가공업의 개요와 특징 1 2. 철강유통가공업의 경쟁력 및 위험요인 5 3. 철강유통가공업의 수익성 동향과 전망 7 Ⅱ. 수입 철강재의 경쟁력과 철강유통가공업의 미래 전망 11 1. 철강 유통구조에서 수입 철강재의 역할 11 2. 수입철강재의 특징과 경쟁력 13 3. 철강유통가공업의 미래 전망 17 ※ 부록(i) : 철강유통가공산업의 리스크 평가표 22 ※ 부록(ii) : 업종 합산 재무제표 및 주요 재무비율 23