일반산업

뉴미디어 관련 SW시장의 분야별 업체 분석

2009-08-05김남훈

목차
▶ 뉴미디어 서비스 동향 ● 모바일TV는 이동통신 기반과 방송망 기반의 서비스가 존재. 아직 이동망 기반은 높은 데이터 요금 및 와이맥스(와이브로)의 등장으로 초기 단계 수준임. 방송망 기반도 국가별 다양한 표준의 대립으로 인하여 단일화된 표준화까지는 상당한 기간 소요 예상 ● 또한 주파수 할당 및 재전송 범위 등 규제적 문제가 존재해 잠재성에도 불구하고 투자의 혼란과 시장 규모의 확대에 제한 요소가 존재 ● 모바일 인터넷은 데이터 요금의 부담 및 콘텐츠의 부족 등으로 이통사 매출의 27~8%에 이르는 수준에서 정체되는 상황이 지속. 그러나 3.5G HSDPA서비스 확산을 위한 이통사의 마케팅이 집중되면서 3세대 이상 서비스에 대한 가입자의 유입 속도는 상승하는 중 ● 한편 와이브로서비스는 통신사업자들이 기존 서비스의 위축에 대한 우려로 적극적으로 전개하지 못하면서 매우 부진한 상황이 지속. 최근 3G 국제표준으로 채택되면서 국내 시장은 활성화를 기대. 그러나 국제 시장은 주파수 및 수익모델 확정이 대부분 아직 진행중이거나 불분명한 상황 ● 유료방송은 각 국가별로 지상파의 디지털 전환과 맞물려서 디지털화가 진행. 선진국을 중심으로 CATV, 신흥국가는 위성방송의 디지털 전환이 이뤄지고 있음. 이러한 디지털 전환에 힘입어 셋탑박스의 수요가 빠르게 증가하는 중. 그러나 국내 CATV의 디지털 전환은 가격저항과 사업자들의 투자 여력 부족으로 늦어지고 있는 상황 ▶ 뉴미디어 단말기 기능군별 S/W업체 현황 ● 국내 임베디드S/W는 이동통신업의 급성장으로 타 분야에 비하여 휴대폰 단말기에 탑재되는 S/W공급업체가 많은 편이며 중소 규모의 업체들이 대부분으로 이통사에 종속적인 용역 기반의 매출이 많은 편 ● 멀티미디어 압축 및 콘텐츠 다운로드 솔루션 등 응용미들웨어 분야에 높은 비중을 보이며, 크게 모바일 인터넷 분야, DMB관련 분야, 셋탑박스, 기타 개발 도구 및 OS분야로 구분 ● 임베디드S/W업체 16개 업체의 과거 3년간 매출액 성장률은 23.2%, 영업이익률이 12.6%에 이르나, 최근 이통사의 투자 부진으로 성장률 및 수익성은 모두 하락하는 추세 ● 모바일 인터넷 분야의 주요 12개 업체는 과거 3년간 매출액 성장률 13.5%, 영업이익률은 12.3% 수준이며 낮은 성장세는 시장 정체, 신규 진입자로 인한 가격 경쟁에 기인. 특히 미들웨어 분야가 낮은 편으로 업체들의 M&A사례가 2006년부터 나타나기 시작 ● DMB 분야 3개 업체의 3년간 매출액 성장률은 23.8%, 영업이익률은 20%로 비교적 양호한 편임. 그러나 당분간 모바일 방송 표준에 대한 경합 및 투자 불확실성이 존재해 시장의 변동성이 높은 편이며 역시 이통사 의존적인 매출 구조가 심한 편 ● 셋탑박스 분야는 디지털 전환에 따른 셋탑박스 시장의 성장세에 의존하나 과거 3년간(2004~06) 셋탑박스 시장의 침체로 성장률 저하와 수익성 하락이 지속. 향후 디지털 전환에 따른 수요 회복을 기대하나 다양한 표준을 지원하기 위한 개발 비용 부담으로 수익성 유지가 관건 ▶ 임베디드 S/W시장 및 분야별 매력도 분석 ● 임베디드S/W수요는 향후 모든 분야에서 커질 것으로 예상. 이는 첫째, 융복합화로 인하여 단말이나 가전 등 소비재성격의 H/W를 제어하기 위한 내장 S/W수요가 증가하고, 둘째, 제품의 수요 변화 대응력을 높이기 위해 전용 임베디드S/W 플랫폼이 필요하기 때문. 마지막으로 국가 차원에서도 성장 동력 확보 차원에서 지원 중 ● 특히 업체들이 집중된 모바일 인터넷 분야의 성장세도 향후 긍정적일 전망. 이동통신서비스의 3~3.5G 전환이 지속되면서 2007년 이동전화 가입자의 7.4%를 차지하고 있는 3G(HSDPA)가입자는, 2011년 전체 가입자의 32.6%까지 상승할 전망 ● 3G기반의 이동통신 서비스 보급 확산은 풀브라우징 같은 단말기 상에서의 인터넷 구현 기술의 발달과 함께 모바일 인터넷 시장의 활성화를 가져올 것으로 예상. 미미한 가입자 증가율을 보이던 국내 와이브로서비스도 3G통신기술 표준으로 채택되면서 2011년 약 3~400만명까지 증가할 듯 ● 그러나 특정 분야의 응용 기술 및 이동통신 산업 분야에 편중된 국내 임베디드S/W 업체 및 프로젝트 기반의 용역구조로 매출의 안정성이 떨어지는 점이 가장 큰 난제 ● 결국 장기적으로 임베디드S/W시장은 커질 것이지만, 현재의 협소한 시장과 공급과잉을 극복하기 위해 2008~09년 M&A를 통한 시장 조정이 이뤄지는 과정이 필요하며, 수익성의 턴어라운드도 고정비 성격의 인건비 부담으로 인하여 시차를 두고 이뤄질 것으로 예상 ● 한편 임베디드S/W업체의 분야별 매력도는 수요 시장의 향후 전망 및 공급의 경쟁 강도를 감안할 경우 개발도구, 모바일 브라우징 및 GUI등 응용S/W분야의 상대적 매력도가 높은 편으로 판단되며, 미들웨어 분야는 시장 규모가 크지만 경쟁이 심하고 이통사 종속적인 관계가 높아 교섭력 측면에서 열위한 것으로 판단
요약
▶ Trend of new media services ● Mobile TV sector can be categorized into mobile communication based service and broadcasting based service. Mobile communication based service is at an early stage due to high data communication fees and the emergence of Wimax. Meanwhile, broadcasting based service is stagnant because of competition between various standards in different countries. ● In addition, regulatory problems remain such as frequency alignment and retransmit range resolution, restricting market growth and investment decisions despite its growth potential. ● Mobile internet service sales stagnated around 27~8% of total sales revenue of SKT due to the lack of contents and high data communication fees. SKT and KTF, however, strengthen marketing activity for 3G services, and thus we expect 3G subscribers to grow at a faster pace. ● Wibro subscribers have not grown rapidly since telco players, who were anxious for cannibalization, did not make active investment. Domestic market is expected to expand, however, as Wibro was chosen as a global 3G mobile communication standard. Yet, it is uncertain that global market will also expand since business model and frequency alignment have not yet been decided. ● Coupled with digital conversion of land-based TV services, pay TV is being digitalized around the world, centering on CATV in developed countries and satellite TV in emerging countries. Demand for set-top box increase rapidly aided by the digitalization. Digitalization of domestic TV is progressing at a slower rate than expected, however, because of price resistance and lack of free capital for investment. ▶ Trend of new media appliance related S/W market ● A majority of cellular phone embedded S/W providers are domestic embedded S/W vendors due to radical growth in domestic mobile communication industry. Most of them are small- and midium-sized companies and therefore they are largely dependent on mobile telcos and their sales are usually based on project, which leads to unstable revenue structure. ● S/W vendors are centered on application and middle ware solution and they can be segmented into mobile internet, DMB, set-top box, and development tools & OS. ● For past 3 years, 16 embedded S/W vendors have recorded sales revenue growth of 23.2% and operating margin of 12.6%. Growth rate and profitability, however, are declining due to the decrease in mobile telco's investment. ● Sales revenue growth and operating margins of 12 companies in mobile internet sector over the last 3 years are 13.5% and 12.3%, respectively. Severely sluggish middle ware segment in 2006 was largely due to lower investment and fierce competition, and several companies began to merge since 2006. ● Sales revenues of 3 DMB service providers has grown 23.3% for 3 years and operating margins are relatively high at 20% compared with other segments. Nonetheless, competition between technology standards and investment uncertainty still exist, which would lag market growth. ● Settop box segement continued slow growth and margin rate falls because of price competition for last 3 years. Digital conversion will drive market demand, however, while profitability management will be critical for companies since diversified standards including OCAP, ACAP and MHP might impose a cost burden. ▶ Embedded S/W market and investment attractiveness of each market sector ● Embedded S/W demand is expected to grow in all sectors. First of all, with convergence, there will be strong demand for embedded S/W to control H/W which has characteristics of durable goods such as appliances and consumer appliances. Moreover, special embedded S/W platforms will be required in order to enhance an ability to respond changes in product demand. Lastly, the government is supporting the sector in an attempt to develop a growth driver. ● Mobile internet sector where a majority of companies are operating is forecast to show satisfactory growth. As mobile communication services are turning to 3~3.5G, a portion of 3G(HSDPA) subscribers in total mobile phone users is expected to rise to 32.6% in 2011 from 7.4% in 2007. ● Penetration of 3G-based mobile communication services will boost mobile internet market along with development in internet 구현 technology in mobile phones such as full browsing. Domestic wibro services whose growth in subscribers was insignificant should see an increase in subscriber numbers, which will likely reach 3~4 million in 2011, after it was chosen as a 3G communication technology standard. ● The biggest problems to solve are the current project-based service structure and domestic embedded S/W companies who put too much emphasis on application technologies for particular sectors and mobile communication industry, both of which pose a threat on revenue stability. ● Although the embedded S/W market will expand in the long-term, the market needs to be restructured through M&A during 2008 and 2009 in order to overcome small market size and oversupply. Profitability turnaround might not occur immediately because of the burden of labor costs which can be treated like fixed cost. ● Meanwhile, investment attractiveness is relatively high in application S/W sector such as development tools, mobile browsing and GUI based on future demand and the level of competition. Middle ware market is large, but faces intense competition. The sector has weak bargaining power because of its subordinate relationship with mobile communication companies.
Ⅰ. 뉴미디어 서비스 동향 1 1 모바일 TV 1 2 모바일 인터넷 5 3 CATV 12 Ⅱ. 뉴미디어 단말기 기능군별 S/W업체 현황 17 1 모바일 인터넷 19 2 DMB 22 3 셋탑박스 25 4 기타 28 Ⅲ. 뉴미디어 관련 S/W업체 성장 전망 29 1 시장 변화 요인 29 2 뉴미디어 관련 S/W 향후 전망 30 3 뉴미디어 관련 S/W 분야별 매력도 비교 39 <부록> 임베디드 S/W업체 주요 재무현황 43