일반산업

Changes and Risks in the MP3P and PMP Industry

2009-08-05Choi, Seung-hoon

목차
▶ 모바일 IT기기의 시장 선호도 변화 ● 모바일 IT 시장의 형성기에 가장 먼저 부각된 기기는 MP3P. MP3P는 기존의 Walkman이나 휴대형 CD 플레이어를 대체하며 시장 성장 ● Digital Still Camera는 필름 카메라를 빠르게 대체하면서 시장 성장. 특히, 2000~05년 전세계 DSC 시장은 연평균 20% 이상 성장 ● Portable Multimedia Player는 2003년 상용화 제품이 처음 출시되었으며 앞서 살펴본 타 모바일 IT 기기 중 비교적 늦게 시장에 진입. PMP는 언제 어디서나 다양한 멀티미디어 콘텐츠를 즐길 수 있으며 내비게이션, DMB, 무선인터넷 등 다양한 기능들을 확장할 수 있어 지속적인 시장 성장이 가능 ▶ 국내 중소 업체들의 성장성 : 2006년 매출액 급감 이후, 다소 회복 ● 2005년 이후 Apple의 i-Pod으로 대표되는 글로벌 기업들의 MP3P 시장 진입으로 국내 중소 업체들의 매출액은 2005년 이후 감소. 2006년에는 이와 같은 추세가 더욱 심화 ● 2007년 주요 업체들의 합산 매출액은 전년대비 소폭 증가하며 매출액 감소 추세 진정. 각 업체들은 MP3P 뿐만 아니라 내비게이션 등 새로운 기능을 탑재한 PMP 제품들을 출시하며 성장성 다소 회복 ▶ 국내 중소 업체들의 수익성 : 수익성 또한 동반 하락 ● 수익성 또한 기본적으로 매출액과 유사한 추세를 기록. 주요 업체들의 합산 영업이익률은 2005년 2.1%에서 2006년 -9.3%를 기록 ● 2007년에는 수익성 다소 개선. 레인콤이 영업 흑자 전환한 것을 비롯하여, 내비게이션 시장에서 입지를 구축한 코원시스템과 유경테크놀로지스가 각각 5.3%, 6.4%의 영업이익률을 기록 ▶ 국내 중소 업체들의 안정성 : 전반적인 재무 안정성 하락 ● 2006년 이후 상당수의 업체들이 영업적자를 기록하였기 때문에 전반적인 재무 안정성은 하락하는 추세. 다만 적극적인 구조조정을 통해 레인콤의 재무 안정성은 개선 ● 국내 중소 MP3P, PMP 업체들은 자산, 자본 규모가 작아 단기간에 재무 안정성이 급격히 악화될 수 있는 소지가 높음. 즉, 현재 양호한 실적과 재무 안정성을 보이고 있는 업체들조차 예상치 못한 외부 충격에 대한 내성 부족 ▶ 내비게이션 시장에서 활로를 모색하는 MP3P, PMP 업체들 ● 내비게이션 시장은 국내 시장에 특화된 Map, 그리고 최근 들어 기본적으로 탑재되고 있는 DMB 기능 등이 진입장벽 역할을 하여 Apple과 같은 외국계 글로벌 대기업들의 시장 진입이 어려움 ● 이에 따라 내비게이션 전문 업체들의 수익성 양호. 2007년 내비게이션 전문 업체들의 합산 영업이익률은 4.5%에 달하여 MP3P, PMP 기반 내비게이션 업체들의 -0.2%에 비하여 양호 ● 이에 따라 레인콤, 홈캐스트 등 기타 업체들의 내비게이션 시장 진입 활발. 내비게이션 시장에서도 경쟁이 치열해지고 있다는 점은 향후 수익성 개선에 부정적인 요소로 판단
요약
▶ Changing preferences in the mobile IT device market ● The MP3 player (MP3P) was the first device to gain attention in the early stages of the mobile IT market and was able to grow as an alternative to the existing Walkman and portable CD players. ● Digital Still Cameras (DSC) quickly replaced film cameras and grew an average 20% per year from 2000-2005. ● Portable Multimedia Players (PMP) were introduced in 2003, later than other mobile IT devices. PMPs allow users to enjoy multimedia content whenever and wherever they please, and also include a wide range of other features such as navigation, DMB (Digital Media Broadcasting) and wireless internet. As a result, the PMP market is likely to continue to grow. ▶ Growth: Sharp contraction in 2006, followed by a modest recovery ● Domestic small-to-medium sized MP3P manufacturers have seen falling revenues after Apple entered the market in 2005 with the iPod. ● Total revenue for the key manufacturers rose slightly in 2007 as they introduced PMPs with new features. The downward trend in revenue was halted, and growth has recovered somewhat. ▶ Profitability: Deteriorating operating margins ● Profitability has matched the trend in revenues. Operating margins for the key manufacturers fell from 2.1% in 2005 to -9.3% in 2006. ● However, margins improved in 2007. ReignCom was able to turn a profit, and navigation manufacturers Cowon Systems and Yukyung Technologies posted operating margins of 5.3% and 6.4% respectively. ▶ Stability: Weakening overall financial position ● After 2006, a large number of manufacturers recorded losses, indicating an overall deterioration in the industry's financial health. ReignCom is an exception, having improved its financial stability through restructuring. ● Domestic small-to-medium sized MP3P and PMP manufacturers have low asset and equity levels, which makes them vulnerable to a rapid weakening of financial position. These manufacturers may be generating decent results for now, but remain poorly prepared for unanticipated external shocks. ▶ MP3P and PMP firms are turning to the navigation market ● Domestic navigation systems include localized maps and, more recently, DMB functions as well. These features serve as a barrier to entry, preventing Apple and other major foreign companies from entering the domestic market. ● Domestic companies that specialize in navigation systems are posting satisfactory results. Operating margins for the navigation industry were 4.5% in 2007, while companies that focused on MP3P and PMP posted margins of -0.2%. ● As a result, other companies such as ReignCom and HomeCast are actively entering the navigation market. As competition in the navigation market intensifies, profitability for the sector is likely to fall.
I. 서론 1 II. MP3P, PMP 시장의 환경 변화 3 1. 모바일 IT기기의 시장 선호도 변화 3 2. 신규 이동 통신 기술의 상용화로 통합 기기 시장의 확대 10 III. 국내 중소 업체들의 실적 분석 13 1. 국내 중소 업체들의 성장성 분석 13 2. 국내 중소 업체들의 수익성 분석 14 3. 국내 중소 업체들의 안정성 분석 15 4. 국내 중소 업체들의 생존 전략 분석 17 IV. 리스크 매니지먼트에 대한 시사점 20 1. MP3P, PMP 업체 : Risk 요인 높음 20 2. 내비게이션 전문 업체 : Risk 요인은 중립적 21 <부록1> MP3P, PMP 업체 합산 재무제표 및 주요 재무 지표 22 <부록2> 내비게이션 전문 업체 합산 재무제표 및 주요 재무 지표 25 참고문헌 28