금융산업

영국의 금융상품전문판매업의 도입현황 및 시사점

2009-08-05강문성

목차
▶ 영국의 금융상품 판매채널 및 IFA 현황 ● 영국 금융상품 판매채널은 금융회사를 비롯하여 전속대리점, IFA, 기타 등으로 구분. 가계 금융자산의 대부분을 차지하는 생명보험, 연금, 투자신탁 상품의 판매채널에서 IFA (Independent Financial Advisor)가 가장 큰 비중을 차지하고 있음 ● IFA는 금융상품을 제공하는 기관과 독립적으로 모든 금융상품을 판매할 수 있다는 점에서 우리나라가 현재 도입하고자 하는 금융상품전문판매업과 유사한 개념임 ● IFA는 대부분 단일 영업점을 보유한 소규모 형태이거나 10개 이상의 IFA 기업으로 구성된 네트워크에 소속된 형태로 존재 ▶ 영국의 관련 규제제계의 변화 ● 영국 FSA는 1988년 IFA가 모든 금융회사의 상품을 판매할 수 있으나, 특정 금융회사의 상품만을 판매하는 것은 금지하는 양극화 규정을 도입함으로써 IFA가 크게 성장 ● IFA가 어느 정도 정착된 2004년 12월 규제환경 변화와 시장왜곡 등의 이유로 양극화 규정을 폐지하고, 다자간 독립대리점 제도를 추가하였음 ● FSA는 양극화 규정을 폐지하면서 나타날 우려가 있는 불완전 판매 가능성을 줄이기 위해 모든 IFA는 IDD(Initial Disclosure Document)와 Menu(Fee and Commission Statement)를 고객에게 공개하도록 하였음 ▶ 국내 금융상품전문판매업 도입에 주는 시사점 ● 현재 국내의 금융상품 판매는 금융업권별 법령에 따라 개별적으로 규율받고 있음. 정부가 2010년경 도입 예정인 금융상품 전문판매업은 소비자의 다양한 금융상품의 비교 구매를 가능하게 한다는 측면에서는 일단 긍정적이나 도입 및 정착 시까지는 많은 난관 예상 ● 제도 도입시 가장 큰 우려 사항이 불완전 판매 가능성임. 이를 방지하기 위해 영국에서 도입한 양극화 규정과 IDDㆍMenu의 공개의무 등을 벤치마킹하여 제도적 보완 장치 필요 ● 또한 금융상품 전문판매업의 판매상품 범위, 판매자격 부여, 금융업권간 이해관계 조정 등을 소비자의 이익과 제도의 성공적인 정착 측면에서 해결하여야 할 것으로 판단
요약
▶ Overview of Financial Product Sales Channels and IFA's in the U.K. ● Sales channels for financial products in the U.K. may be classified as exclusive agencies, IFA's, and others. IFA's (Independent Financial Advisors) are the main sales channel for life insurance, pensions, and investment trust products, which account for the bulk of household financial assets. ● Like the specialized financial product sales firms that may be introduced in Korea, IFA's are institutions that may independently sell all types of financial products. ● Most IFA's operate either on a small scale, with only one sales branch, or as part of a network that includes over 10 IFA companies. ▶ Changes in the U.K. Regulatory System ● IFA's grew rapidly after the U.K.'s FSA instituted changes in 1988, simultaneously allowing them to sell financial products from all types of financial companies, but barring them from limiting themselves to products from one particular type of financial company. ● In December, 2004, once IFA's were well established, the previous regulatory scheme was eliminated due to changes in the regulatory environment and distortions in the market. Instead, a system based on independent agencies was established. ● To reduce the possibility of inappropriate sales resulting from the elimination of the prior regulatory scheme, the FSA required all IFA's to provide customers with an IDD (Inititial Disclosure Agreement) and a Menu (Fee and Commission Statement). ▶ Implications for the Introduction of Specialized Financial Product Sales Firms in Korea ● Currently, sales of financial products in Korea are subject to the regulations specific to each financial sector. Although the specialized financial product sales system that the government plans to introduce in 2010 will benefit consumers by allowing them to comparison shop for financial products, many obstacles need to be overcome before implemention. ● The biggest concern is the possibility of inappropriate sales. To prevent this, the Korean system needs to be strengthened by benchmarking the U.K.'s regulatory scheme and IDDㆍMenu requirements. ● Also, in order to maximize the benefit to consumers, the scope of permitted products and licensing requirements for specialized financial product sales firms need to be clarified, and cooperation between financial sectors needs to be increased.