일반산업

IPTV 서비스 시장 전망 및 관련 산업 파급효과 분석

2009-08-05윤일재

목차
▶ 연구의 필요성 및 범위 ● 2007년 말 인터넷멀티미디어 방송법이 국회 본회의를 통과함에 따라 2008년 하반기에는 실시간 IPTV 방송이 실행될 예정. 실시간 IPTV 도입은 2012년 아날로그 방송 종료를 앞두고 CATV의 디지털 전환과 맞물려 유료방송시장의 대대적인 지각변동을 가져올 것으로 전망됨 ● 2007년 말 기준 디지털 CATV의 가입자수는 82.5만명, IPTV 가입자수는 112만명으로 우위를 점칠 수 없는 가운데, 2008년 하반기부터는 양자 간 본격적인 경쟁이 시작될 예정. 이로 인해 관련 장비, 인프라 및 컨텐츠 산업 역시 동반 성장세를 기록할 전망 ● 본 연구보고서는 IPTV 및 CATV 시장 전망을 통해 향후 5년 이후 국내유료방송시장 구도를 예측하고, IPTV 관련 시장 전망을 통해 이들 산업들의 성장성과 리스크 요인을 분석하는 데 궁극적인 목적이 존재. 나아가 급변하는 유료방송 및 통신시장에서 HFG가 활용할 수 있는 IB 영업기회를 포착하고자 함 ▶ IPTV 서비스의 성공가능성 평가 및 시장전망 ● IPTV의 성공가능성은 높은 편. 저조한 CATV의 디지털 전환 속도 및 사용자들의 IPTV에 대한 긍정적인 인식은 IPTV가 유료방송시장에 안착할 수 있는 좋은 계기로 작용할 전망. 또한 거대자본 기반의 통신사들의 물량공세로 인해, 셋톱박스를 비롯한 각종 장치 설치비용 등 소비자들의 전환비용은 예상 외로 높지 않을 전망이며 번들서비스 제공 시 소비자들의 체감 요금 수준은 보다 하락할 것임 ● IPTV 확산의 선결적인 요건인 DTV 및 FTTH 보급을 고려하여 수요모델을 구축한 결과, 2008년 및 2009년 IPTV 가입자수는 199만명과 326만명, 시장규모는 2,875억원과 4,704억원에 이를 듯. 아날로그 방송이 종료되는 2012년 IPTV 가입자수는 612만명으로 시장규모는 8,823억원 수준까지 성장할 전망 ▶ IPTV의 파급효과 분석 ● IPTV 도입효과는 2010년 이후 본격화될 것으로 전망되며, 2008~9년 디지털 CATV 가입자 수는 각각 188만명, 384만명에 이를 듯. 아날로그 방송이 종료되는 2012년 디지털 CATV 가입자 수는 999만명으로 이는 IPTV 도입으로 인해 당초 예상보다 600만명 이상 하락한 수치임 ● 2011년경 IPTV의 시장점유율은 시장점유율 제한선인 33.3%에 도달할 것으로 보여, 2011년 이전 IPTV 사업자들의 시장점유율 제한 완화에 대한 요구가 시작될 듯. CATV 사업자들 역시 사업자 간 M&A 및 Cable-IPTV 등으로 IPTV의 시장 침투에 대응할 것으로 예상되며 지상파방송사들은 광고 수익 확보를 위해 MMS 도입을 주장할 듯 ● IPTV 도입으로 인해 가장 큰 수혜를 입는 산업은 컨텐츠 시장으로 2008년 700억원 규모에서 2012년에는 1조원 규모로 성장할 전망. FTTH 장비 및 Head-End 장비 시장 역시 호황세를 누릴 것으로 보이나, 가입자 수 증가와 직결되는 셋톱박스 및 수신제한모듈, 미들웨어의 성장세에는 미치지 못할 전망 ● IPTV와 디지털 CATV 보급으로 2008년 셋톱박스 시장은 3,000억원 규모를 이룰 것으로 보이며, 수신제한모듈 및 미들웨어 역시 각각 500억원과 168억원 규모로 성장할 전망. 2010년에는 셋톱박스는 8,000억원, 수신제한모듈은 1,000억원, 미들웨어는 400억원의 시장 규모를 형성할 듯 ▶ 시사점 ● IPTV 도입으로 인해 리스크가 높아지는 산업은 CATV사업와 지상파 방송산업임. 반면 위성방송의 경우 IPTV와의 보완재로 활용되어 리스크 하락은 없을 전망 ● 컨텐츠 및 관련 인프라 산업의 높은 성장세가 예상되는 가운데, CAS의 국산화 및 D-CAS의 도입 여부에 따른 수신제한모듈의 존폐 여부가 초점의 대상. 그러나 D-CAS의 취약한 Security등으로 인해 수신제한모듈의 폐지는 어려울 전망이어서, 국내 CAS 및 수신제한모듈 업체의 성장이 기대 ● 방송시장 규제 완화로 인해 규모의 경제 달성을 위한 CATV 사업자 간 M&A 및 자산규모 10조원 이하의 대기업 진출이 가능해 짐에 따라 이들의 CATV 사업자 인수 역시 가능해 질 전망이어서, M&A가 빈번해 질 전망
요약
▶ The Demand and the Boundary of the Research. ● As 'Law of Internet Multimedia Broadcasting' was adopted by National Assembly in 2007, real time IPTV service is expected to be introduced in the second half year of 2008. The introduction of real time IPTV , together with future termination of Analog broadcasting in 2010 and a shift to Digital CATV will bring about tremendous changes in Korean pay TV market. ● The total number of subscribers in IPTV and digital CATV are each 825 thousands and 1.02 million in 2007. The competition between IPTV and digital CATV will likely begin in 2008, which is expected to result in a growth in related industries including equipment, infra and contents. ● Thus, it would be necessary to forecast the number of subscribers and market size for IPTV and digital CATV, and investigate possible changes in the pay TV market, and analyze the growth and risk factors. This research will focus on any IB opportunities for HFG in the rapidly changing broadcasting & communication industry. ▶ Potential Evaluation for Success and Outlook of IPTV Service ● There are great expectations of success of IPTV service. Low diffusion of digital CATV and users' positive reaction for IPTV will help the success of IPTV. Users' conversion costs, like set up boxes will be lower than expected, as aggressive material superiority of telcos based on huge capitals. And the bundle services will make customer to feel that charge prices to be lower. ● In this research, we forecasted the size of the Korean IPTV service market until 2013 based on a bass model and the diffusion of DTV and FTTH. In 2008 and 2009, the total number of subscribers of IPTV should be respectively 1.99million and 3.26 million. As the analogue broadcasting ends in 2012, the subscribers of IPTV should be 6.12 million, and market size will reach KW 882 billion. ▶ Ripple Effects on Related Industries ● The effects of the introduction of IPTV will begin in early 2010, and the number of subscribers of digital CATV should reach 1.88 million and 3.84 million in 2008 and 2009. The time when analog broadcasting is terminated in 2012 , the subscribers are expected to be 9.99 million, about 6 million less than the time of non-existence of IPTV. ● Market share of IPTV in 2011 will reach 33.3%, which is the market share limit for IPTV. Before 2011, telcos is likely to press for an ease on restriction for IPTV. Meanwhile cablecos will meet a challenge posed by M&A between cablecos and cable-IPTV, and Terrestrial broadcasting companies will introduce MMS in order to guarantee advertising revenue. ● Contents industry will be benefited the most by the introduction of IPTV, with the market expected to reach KW 70 billion in 2008 and KW 1 trillion in 2012. There is also a good outlook with FTTH and Head-end system, but still cannot compare with terminal industries such as set-up box and Conditional access module, ● In 2008 and 2010, market of set-up box will reach KW 300 billion and KW 800 billion, and Conditional access module will reach KW 50 billion and KW 100 billion respectively. Also, middle ware market should show a sign of prosperity, recording around KW 16.8 billion in 2008, and KW 40 billion in 2010. ▶ Implications ● Some industries including CATV and terrestrial broadcasting will become risky due to the introduction of IPTV service. However, satellite broadcasting is an exception, because it can be a complementary good of IPTV. ● With the expected growth in contents and infra industries, the localization of CAS and problem of keeping or discarding of Conditional access module become the hot issues. However due to the security insufficiency of D-CAS, it will likely to be hard to discard access control module, therefore, Korean CAS & Conditional access module companies are still expected to experience a high growth. ● With the ease of restriction for broadcasting industry, opportunities of M&A between cablecos, and those between cablecos and large enterprises should increase, for large enterprises with less than 10 trillion assets will be able to enter the broadcasting industry.
Ⅰ. 연구의 필요성 및 범위 1 Ⅱ. IPTV 산업 개요와 관련 산업 3 1. 정의 및 개요 3 2. 도입배경 5 3. 도입일정 6 4. 관련 산업 연관도 7 Ⅲ. IPTV 서비스의 성공 가능성 평가 및 시장전망 11 1. 성공 가능성 평가를 위한 외부환경 및 IPTV 역량 평가 11 2. 성공 가능성 평가 21 3. IPTV 서비스 시장 전망 22 Ⅳ. IPTV의 관련 산업 파급효과 분석 32 1. IPTV 보급에 따른 유료방송시장 구도 전망 32 2. 관련 산업 파급효과 분석 38 Ⅴ. 시사점 48