일반산업

프린터 산업 전망

2009-08-05최승훈

목차
▶ 전세계 프린터 시장은 2008~10년 연평균 3.2% 성장할 전망 전세계 프린터 시장은 Color Laser 프린터 관련 시장의 성장에 힘입어 2008~10년 동안 연평균 3.2% 성장할 전망. 이에 따라 2010년 시장 규모는 1,490억 달러에 달할 전망 전세계 프린터 소모품 시장은 Laser 프린터용 소모품 시장의 성장으로 2008~10년까지 연평균 6.1% 성장할 전망. 이에 따라 2010년 시장 규모는 929억 달러에 달할 전망. 전체 프린터 시장에서 차지하는 비중은 58.1% 에서 62.5%로 증가할 전망 ▶ 주요 업체별 이슈와 향후 성장 전략 삼성전자의 Laser 프린터, 복합기 시장 점유율은 미미하였으나, 현재는 15% 수준에 육박하여 HP에 이어 2위 자리를 차지. 프린터 시장의 80%를 차지하는 기업용 시장에서의 점유율 확대가 향후 관건 신도리코와 캐논코리아 같은 업체들은 OEM 물량을 공급하며 성장. 자체 브랜드 중심의 사업 구조 전환에는 Risk가 크고, 성공 가능성이 불투명. 결국 이들 업체들의 성장성은 제한적 HP는 시장점유율이 40% 수준에 달하는 것으로 추정되는 독보적인 1위 업체. 글로벌 시장에서 경쟁력을 획득한 프린터 Hardware 관련 사업을 유지하면서 서비스 사업 역량을 강화할 전망 코니카미놀타는 기업 대상의 고부가가치 시장을 집중 공략. 유럽, 미국 시장을 넘어 중국, 한국 및 인도 등지로 매출처 확대 중 제록스는 중소기업대상의 사업군인 Office 부문의 역량을 강화 중 Canon은 생산 라인을 확대하고 생산 기술 기반 인프라를 확충하는데 투자. 이를 통해 프린터 사업 부문의 경쟁력을 강화 OKI는 반도체 제조 공정에서부터 쌓아온 LED 제작 기술을 프린팅 분야에 적용하면서 기술 경쟁력을 강화. 일반 대상의 저가형 모델에서 고부가가치 복합기 시장으로 Target 시장을 확대 ▶ 이슈 1 : 삼성전자 후방 업체들의 성장성 양호, 수익성 저조 삼성전자가 프린터 사업을 강화함에 따라 후방 업체들의 성장성 양호. 그러나 삼성전자의 프린터 시장 점유율 확대 전략이 보급형 레이저 프린터를 중심으로 이루어졌기 때문에 부품에 대한 단가 인하 압력이 높음 결국 삼성전자 납품 업체들의 프린터 부문 성장성은 양호하지만, 수익성은 전반적으로 낮은 것으로 판단 ▶ 이슈 2 : POS, 바코드, 라벨 프린터 업체들의 성장성, 수익성 양호 POS(Point Of Sale), 바코드, 라벨 프린터 등 미니 프린터 시장은 중소 업체들이 진입할 수 있는 일종의 틈새 시장. 이들 프린터는 잉크젯, 레이저 프린터와는 동작 원리가 다르고, 시장 규모가 작아 신규 업체의 시장 진입이 제한적 이에 따라 경쟁 강도가 낮아 안정적인 성장과 높은 수익성을 보임. RFID 프린터 시장의 개화는 POS 프린터 업체들에게 새로운 기회 요인 ▶ 프린터 부품, 재료 산업의 Risk 요인 분석 : 중립적 수출 기업에 유리한 외부 환경이 조성되고, 국내 전방 업체들의 점유율이 상승하며 후방 업체들의 외형 성장 전망 양호. 그러나 단가 인하 압력이 높고 After market 시장의 경쟁이 치열하여 수익성 개선은 어려울 전망 ▶ POS, 바코드, 라벨 등 미니 프린터 산업의 Risk 요인 분석 : 긍정적 정부 주도로 RFID 시범 사업이 확대되고, 수출 기업에 유리한 환율 정책이 지속되며, 신흥국의 카드 사용이 증가하는 등 성장을 위한 외부 환경 양호. 이에 따라 국내 업체들은 OEM 수출 물량을 확대하여 안정적인 외형 성장과 높은 수익성을 시현. 향후 RFID 프린터 시장의 성장도 긍정적
요약
▶ The global printer market is forecast to grow at 3.2% CAGR from 2008~10 The global printer market is expected to grow at 3.2% CAGR from 2008 to 2010 to reach $149 billion. The global printer supplies market is expected to grow at 6.1% CAGR from 2008 to 2010 to reach $92.9 billion. As a result, printer supplies will account for 62.5% of the overall printer market, up from 58.1%. ▶ Issues and growth strategies for printer companies Samsung's share of the laser printer and MFP market has been low, but is nearing 15%, making Samsung the #2 brand after HP. The key to growth is increasing market share in corporate printers, which account for 80% of the overall printer market. SindoRicoh and Canon Korea have been able to grow through OEM production, but shifting to their own brands involves high risk and a low probability of success. As a result, their prospects for growth are limited. HP is the undisputed market leader with market share of about 40%. It is expected to strengthen its services segment while maintaining the global competitiveness of its printer hardware business. Konica Minolta is targeting the highly profitable corporate market, and is expanding its focus to include not only Europe and the U.S., but also China, Korea and India. Xerox is strengthening its office segment, which targets small-to-medium enterprises. Canon is investing in expanding its production line and in the infrastructure supporting production technology. This is likely to strengthen its competitiveness in the printer business. OKI is reinforcing its technological competitiveness by applying LED technology to printing, while expanding its target from the general, low-priced market to include the high-priced MFP market. ▶ Issue 1 : Favorable growth outlook but low profitability for suppliers to Samsung The growth outlook for suppliers to Samsung is favorable because Samsung is strengthening its printer business. However, pressure to reduce prices is high since Samsung is enlarging its share of the general, low-priced market. As a result, the growth outlook for suppliers is positive, but overall profitability is likely to be low. ▶ Issue 2 : Positive outlook on growth and profitability for POS, barcode, and label printer makers Point-of-sale (POS), barcode, and label printers are a niche market that small-to-medium sized manufacturers can enter. However, two barriers to entry must be overcome. First, the operating principles for these printers are different from inkjet and laser printers. Second, the market is too small to accommodate new entrants. As a result, competition is low, and steady growth with high profitability is possible. The nascent RFID printer market offers a new opportunity for POS printer makers. ▶ Risk for the printer parts and materials industry : Neutral The growth outlook for suppliers is positive because economic conditions are favorable for the profitability of exporters, and domestic companies are increasing their market share. However, improvements in profitability will be difficult due to pricing pressures and intense competition in the aftermarket. ▶ Risk for the mini printer industry (POS, Barcode, Label) : Positive The economic and legal environment is positive for mini printer makers due to the expansion of the government's model RFID business, a favorable foreign exchange policy and increasing use of credit cards in emerging markets. As a result, domestic companies are expanding OEM exports, making steady growth and high profitability possible. The growing RFID printer market is also positive for these companies.
I. 프린터 시장의 개요 및 전망 1 1. IT Hardware 시장에서 프린터 시장의 위치 1 2. 프린터 시장 전망 2 II. 프린터 시장의 경쟁 관계 분석 5 1. 국내 시장의 경쟁 관계 분석 5 2. 세계 시장의 경쟁 관계 분석 7 III. 주요 프린터 업체들의 전략 분석 9 1. 삼성전자 9 2. 신도리코, 캐논코리아 12 3. Hewlett-Packard(HP) 13 4. Konica Minolta 16 5. Xerox 20 6. Canon 22 7. OKI 24 IV. 주요 이슈 사항 분석 및 시사점 27 1. 삼성전자의 프린터 사업 확대가 후방 업체들에 미치는 영향 27 2. POS, 바코드, 라벨 프린터 업체들의 성공적인 시장 개척 29 3. Risk 요인 평가 32 <부록> 프린터 부품, 재료 업체 합산 재무제표 및 주요 재무 지표 34 참고문헌 37