일반산업

Commodity Spike 시리즈(7) 유가 시나리오별 산업 영향 분석

2009-08-05정귀수

목차
고유가로 인한 국내 경기 지표의 악화가 현실화되고 있음 모델링 결과 2008년 연평균 유가가 100달러로 유지시 국내 GDP 성장률 4.4%, 경상수지 130억 달러 적자, 민간소비 및 설비투자 각각 3.9%, 4.2%, 물가상승률 3.9%로 추정 유가가 120달러이면 GDP 3.8%, 민간소비도 3.6%로 둔화되어 현재의 유가 수준이 지속될 경우 국내 GDP는 장기 잠재성장률을 하회하고 경기 둔화 현실화됨 2007년 조선, 철강 등 일부 주력 업종의 시황 호조와 가격 상승, 정유, 화학 등의 원가 상승분의 전가 등으로 수익성이 일부 개선되면서 제조업 영업이익률이 전년대비 0.4%p 상승한 5.9%를 시현 그러나 2008년 유가가 배럴당 연평균 100달러에 이르면 제조업 전체의 영업이익률은 4.8%로 전년 대비 1.1%p 하락, 120달러 수준에서는 2.0%p 하락한 3.9%로 예상 결국 현재의 120달러 수준의 고유가가 지속되면 세계 경제 성장 둔화가 가속화되고 이는 수출 주력 업종의 수익성 악화로 연결되어 전체 제조업의 수익성 급락을 초래 석유화학의 다운스트림업종, 운송과 비금속광물업종의 수익성 하락이 두드러짐 최근 두바이유가가 배럴당 130달러를 등락하는 초강세를 보이는 가운데, 국내 주요 산업들이 원가 부담에 따른 수익성 악화가 현실화됨 원유로부터 생산되는 나프타를 주원료로 사용하는 석유화학 및 석유화학 다운스트림 업종(플라스틱, 고무, 섬유, 도료 등)은 고유가에 따른 직접적 영향권에 속함. 중소기업 비중이 높고, 가격 협상력이 열위한 플라스틱, 고무업종의 수익성 악화가 두드러질 듯 원유 정제제품을 에너지원 또는 수송용 연료로 사용하여 연료비, 전력비 및 수송비 비중이 높은 비 금속광물업종과 육상운송업종도 고유가에 따른 영향이 상대적으로 크게 나타날 것임 항공운송업은 유류할증제로 인해 유가 상승분을 일부 반영하였으나 최근 고유가가 지속되면서 유류 할증제를 추가적으로 적용받기 어려운 상황이며, 고유가로 관광수요가 위축될 소지가 있음 제지업종도 주요 에너지원(벙커 C유)의 가격 상승 부담에서 자유롭지 못함. 특히 펄프, 고지 등 주요 원재료 가격 상승 부담까지 겹쳐 수익성 부담이 더욱 커질 듯 위의 업종들은 최근 수 년 동안의 유가 상승에 따라 직접적인 원가부담으로 매출원가율 상승이 불가피하고 영업이익률 하락이 두드러질 것임 추가적인 유가 상승은 물가 상승, 실질소득 감소 및 소비 위축을 초래하여 자동차, IT 부문의 소비 감소를 유도하고, 투자 위축도 초래하여 철강, 조선, 건설업종에게도 부정적인 영향을 미치게 됨
요약
□ Negative effects of high oil prices on the domestic economy are becoming a reality Assuming an average oil price of $100 for 2008, growth rates of 4.4% for domestic GDP, 3.9% for the current account deficit and private consumption, 4.2% for facilities investment and 3.9% for inflation are expected. If oil prices rise to $120, growth in GDP and private consumption are expected to fall to 3.8% and 3.6% respectively. If current price persist, domestic GDP is expected to fall below the long-term potential growth rate and an economic recession will be likely. Operating profitability for the manufacturing sector increased 0.4%p YoY to reach 5.9% in 2007 due to 1) strong performance and price increases in the shipbuilding and steel industries, and 2) transfer of costs and modest improvements in profitability in the oil refining and chemical industries. However, if average oil prices reach $100 per barrel in 2008, operating profitability for the manufacturing sector is expected to fall 1.1%p from last year to reach 4.8%. If oil prices increase further to $120, profitability could fall as low as 3.9%. As a result, if oil prices remain at the $120 level, the slowdown in the global economy is expected to intensify, which would, in turn, lead to a deterioration in profitability for Korea's major export industries and eventually for the overall manufacturing sector as well. □ Declines in profitability are imminent for petrochemicals and downstream sectors, and for the transportation and metal mining industries The recent surge in Dubai oil prices to $130 has increased costs for Korea's major industries, leading to deteriorating profitability. Petrochemicals and related downstream sectors such as plastic, rubber, textiles, and dyes, will be most affected by higher oil prices since their main raw material is naphtha. High oil prices will also have a relatively large impact on the non-metallic mining and land transportation industries. Fuel, electricity and transportation all require oil refining products and account for a large portion of the costs for these industries. The air transportation industry is expected to suffer from deteriorating profitability due to limits on fuel surcharges in addition to those already in effect, and due to falling demand for tourism. The paper industry is vulnerable to the rising price of Bunker C oil, its main source of energy, and rising prices for other key raw materials, such as pulp and dry starch products, will erode profitability. The industries mentioned above are seeing a drop in operating profitability since rising oil prices have led to steadily increasing cost of goods sold. Additional increases in oil prices will lead to higher inflation and a decline in real income and consumption. As a result, the automobile and IT sectors will face lower demand, and decreasing investment will have a negative effect on the steel, shipbuilding and construction industries.