일반산업

현대차그룹의 문제점 점검 및 경쟁력 분석

2009-08-05이승재

목차
▶ 현대차그룹의 노사문제와 지배구조 문제 점검 노사문제의 근본적인 해결책은 생산성향상을 통한 근로자 복지 향상 지속적인 파업은 현대차에 부담요인이기는 하지만, 기업규모로 볼 때 실적에 큰 영향을 미치지는 않을 전망. 언론에 발표된 것과 달리 실제 파업손실액은 최근 4년간 연평균 600억원 수준으로 추정됨 하지만 산별노조 전환에 따라 기업의 부담이 증가할 가능성이 높음. 산별노조는 강력한 교섭력을 바탕으로 과거 미국자동차 산업 위기의 원인이 되기도 함 노사문제를 해결하기 위해서는 국내 설비투자 증가를 통한 노동생산성 향상으로 기업의 수익성을 높이고, 이를 근로자 복지 향상에 사용하는 것이 바람직 향후 부품업체 단가인하압력에 대한 규제와 의사결정권한의 효율적인 분산 노력이 예상됨 현대차그룹의 수직계열화에 따른 수요독점적인 시장구조는 부품업체에 대한 비용통제를 쉽게 하고 있음. IMF이후 현대차와 계열부품업체의 수익성은 크게 개선되었으나, 비계열부품업체는 그렇지 못함 . 향후 부품업체와의 상생을 유도하기 위한 정부규제가 강화될 전망 또 총수에 대한 의존도가 높아 돌발변수에 대한 대응력이 낮은 점이 최근 지목되면서, 경영의사 결정 권한의 효율적인 분산을 위해 전문경영인체제를 강화할 가능성이 높음 ▶ 현대차그룹의 해외생산 확대전략에 대한 보수적인 접근 필요 현대차그룹은 2009년까지 해외생산 규모를 250만대로 확대할 예정이지만, 급격한 투자증가에 대한 우려가 있음. 현재의 판매증가율을 감안할 때 판매량 부족에 따른 해외공장 가동률하락이 우려되며, 투입모델의 효율성 문제도 고려해야 될 것임 특히 재무안정성 측면에서 현대차는 도요타와 비교해도 우수한 상황이지만, 기아차는 최근 영업 적자를 기록하며 위험한 수준에 이르렀음 ▶ 현대차의 제품경쟁력은 지속적으로 향상되고 있음 현대차의 초기품질은 세계 상위권이며, 내구성도 올해부터 상위권에 진입할 전망. 하지만 프리미엄 브랜드로 도약하기 위해서는 감성품질 수준을 높이고, 고성능차량 기술을 확보하는 것이 필요 감성품질은 아직 해외 고급차의 70% 수준이고, 회사의 기술력을 가늠할 수 있는 고성능차량 기술은 60% 수준에 불과함. 중국업체의 추격을 따돌리고 선진업체를 따라잡기 위해서는 이 두 가지 요소를 향상시켜야 함 또 그동안 현대차가 경쟁력을 갖추고 있던 소형차 부문의 판매량이 점차 증가하고 경쟁도 심화되고 있기 때문에 이를 놓쳐서는 안될 것임. 특히 초저가차량에 대한 발 빠른 대응전략이 필요
요약
▶ The Labor-management Dispute and Governance Structure Issues in Hyundai-motor Group □ A fundamental solution to the conflicts between labor and management: Improvement of the labor welfare by productivity enhancement Despite the frequent strikes that is a burden factor to Hyundai-motors, it would not have a serious effect on its performance considering the company size. Unlike the media has reported, the actual average annual loss are estimated at 60 billion won over the last 4 years. However, it is likely that the burden of the company will increase since the company unions will soon be transformed to industry unions. In the past, the industry unions with its strong bargaining power was a main cause of the U. S. automobile industry crisis. In order to solve the labor-management dispute, it is desirable for Hyundai-motors to increase the company's profitability by enhancing their labor productivity with more domestic capital investment, and utilize it to improve the labor welfare. □ Restriction on compulsive cost-cut and effective distribution of decision-making power are expected Hyundai has a monopoly power that it can easily control the cost of auto-parts suppliers. Since the 'IMF crisis', earnings of Hyundai-motor group and affiliated auto parts companies significantly improved whereas earnings of non-affiliated auto parts suppliers did not. The government is expected to impose a regulation to encourage co-existence with the auto parts suppliers Also, it has recently been pointed out that a Hyundai's high dependence on the leader(MK) lowers its responsiveness to unexpected changes. Therefore, it is very likely that the company will adopt professional manager system to ensure an effective distribution of managerial decision power. ▶ A conservative view on Hyundai-motors' production expansion in overseas Hyundai-motor group is planning to expand its overseas production up to 2.5 million cars by 2009, but there is a concern on a possibility of a rapid investment increase. Based on the current sales growth rate, operation rate in foreign factories are anticipated to fall due to a shortage of sales volume. We also need to consider the efficiency of model allocation in the factory. In particular, a financial stability of Hyundai is superior compared to Toyota, however, Kia's recent earnings declined to an alarming level. ▶ A continuously increasing Hyundai-motors' product competitiveness The initial product quality of Hyundai-motors is a world's top-class and its durability is expected to reach a top level from this year. Yet its emotional quality is about 30% lower and technology in high-performance cars is about 40% lower than the foreign high-class automobiles. Hyundai-motors should improve these two factors to catch up with advanced competitors and to be ahead of Chinese producers. Moreover sales of small cars, used to be Hyundai's competitive area, are gradually increasing and the competition in the small car market is getting fierce. Therefore Hyundai should strengthen its small car product line especially very-low-price automobiles.