금융산업

스마트폰이 모바일 금융시장에 미치는 영향

2010-03-08김남훈

목차
스마트폰 사용자 급증으로 모바일금융서비스도 새로운 전기가 마련

단말기, 요금, 컨텐츠 등의 장애물이 무너지면서 무선인터넷활용 인구가 빠르게 증가

모바일인터넷 활성화의 제약 요인들이 사라지면서 2009년 1.5%에 불과한 스마트폰 사용자 비중은 2010년 8~9%까지 늘어날 전망이며 이로 인하여 모바일 금융서비스도 새로운 성장기회를 확보

3G환경이 확산되면서 국내 모바일뱅킹 및 모바일지불결제는 고성장세를 보이기 시작

국내 모바일뱅킹 가입자수는 전체 이통가입자의 21%로 선진국에 비하여 높은 편이며 3G 도입 이후 2006~9년간 건수나 규모면에서 CAGR 50%이상의 고속성장을 지속
한편 모바일쇼핑의 증가로 위치기반 또는 실시간 가격검색기능과 결합된 실물에 대한 모바일 결제도 빠르게 늘어날 수밖에 없음. 다만 스마트폰을 사용한 실물오프라인 지불결제 확산은 리더기 인프라 설치 등의 문제로 다소 더딘 모습을 보일 듯

해외의 스마트폰 뱅킹에 대한 선호는 높은 편이나 아직 기본적 서비스에 그침

iPhone 및 스마트폰 사용자는 모바일뱅킹에 대한 활용도가 일반폰보다 높아 스마트폰 확산은 금융업자에게 기회. 다만 Citibank, BOA, HSBC 등 주요 은행들은 아직 자금이체, 조회, 상품 홍보 등 기본적 뱅킹서비스 수준에 머물며 기관별 차별화는 미미한 상황

향후 뱅킹영역 뿐만 아니라 모바일 EC기반의 지불결제도 빠르게 활성화 될 듯

모바일쇼핑에 대한 현재 이용자들의 낮은 수용도가 확산의 걸림돌이 될 수 있음. 그러나 스마트폰과 결합된 지불결제방식의 변화로 뱅킹영역에서 모바일지불결제영역으로 사용자기반이 예상보다 빠르게 확산될 수 있음


모바일뱅킹의 선발자 효과에 기반한 제휴전략과 개인화서비스가 필요


모바일쿠폰, 모바일PB 등 제휴와 개인화를 통한 수익확보와 서비스 차별화를 제공

스마트폰뱅킹의 선발자로서 얻은 인지도와 네트워크 형성기회를 활용하여 Red Ocean化되기 전에 수익을 확보 : 대형 온/오프유통업자들과의 제휴를 통한 모바일쿠폰 공급
뱅킹영역은 기존 온라인의 대체라는 잠식효과가 존재해 수익창출보다는 개인화된 서비스를 통한 고객리텐션에 집중 : ‘내게 맞는 금융상품’, ‘모바일PB’, ’개인화된 비디오뱅킹’ 서비스

트위터 등 SNS를 통하여 고객응대 또는 상품판매통로로서 모바일채널을 활용

Helpdesk, 금융상품 판매채널 등 고객만족도를 높이면서 상품개발 정보 수집 및 홍보효과를 얻는 수단으로 활용
요약
Rapid Increase in Smartphone Users is a Turning Point in Mobile
Financial Service


As obstacles like a handset, service fees and contents are removed, wireless internet users are rapidly increasing.

As restrictions on the expansion of mobile internet service are removed, the percentage of smartphone users is expected to grow from only 1.5% in 2009 to 8~9% in 2010, thereby providing a new opportunity for the growth of mobile financial service.

With the expansion of 3G network, mobile banking and mobile payments begin to highly grow in the domestic market.

Domestic mobile banking users accounts for 21% of the total mobile telecommunication users, higher than that of advanced nations. Since 3G was introduced, transaction volume or size of mobile banking has continued to rapidly grown at a CAGR of 50% between 2006 and 2009.
Meanwhile, increased mobile shopping leads to a rapid increase in mobile payments of goods combined with location-based service or real time price search function. However, expansion of off-line payments of goods using a smartphone is expected to slow down somewhat due to insufficient infrastructure like a lack of reader support.

Foreign preference for smartphone banking is high, but only basic services are available.

Since users of iPhone or other smartphones use more mobile banking services than regular mobile phone users, expansion of smartphones serves as an opportunity for the financial industry. However, major banks including Citibank, BOA and HSBC only offer basic banking services such as fund transfer, inquiry and product promotion, and a service level difference among financial institutions is small.

In addition to mobile banking service, payments for e-commerce on a mobile phone will be rapidly grow.

Low receptivity of the current users to mobile shopping may be an obstacle to expansion of mobile payments. However, a change in payment methods combined with a smartphone allow more users to shift from banking services to mobile payments services faster then expected.


Partnership Strategies and Personalized Services are required
based on Mobile Banking First Mover Effects


Partnership and personalized services such as mobile coupons and mobile PB provide an opportunity for revenue generation and differentiated services.

By taking advantage of awareness obtained as a smartphone banking first mover and an opportunity to build network, the mobile financial industry should generate revenue before the mobile financial market become red ocean: The industry should provide mobile coupons through partnership with large on-and off-line distribution companies
Since mobile banking services are just an alternative of the existing on-line banking service, it is hard to generate revenue. Accordingly, the industry should focus on customer retention through personalized services - 'customized financial products,' 'mobile PB,' and 'personalized video banking.'

Mobile channels should be used to serve customers or sell products through SNS including twitter.

The mobile financial industry should take advantage of helpdesk or marketing channels for financial products to raise customer satisfaction, collect information for the development of products and promote products.