금융산업

국내 거주 외국인 대상 특화 금융서비스 분석

2009-10-19정희수

목차
장기 거주 외국인 비중이 점차 확대되는 가운데 고소득 전문 인력의 유입이
빠르게 증가


(거주 현황) 2008년말 현재 91일 이상 체류 외국인의 비중이 77.3%에 이르고, 고소득 전문 인력도 전년비 17% 증가한 46,545명에 이름 ☞ 고소득 전문 인력의 비중 : 4%
서울 거주 등록 외국인 가운데 고소득 전문 인력은 1.8만명(7%)에 이르고, 용산구 2,982명,서대문구 2,111명, 강남구 1,530명 등의 분포를 보임
(소득 현황) 2007년 기준으로 종합소득 납세 외국인은 13,945명이며, 이 가운데 종합소득(과세표준) 기준 8천만원 이상인 고소득 외국인은 1,711명으로 1인당 평균 소득 금액은 2.9억원 수준- 근로소득(과세표준) 기준 8천만원(연봉 1억원) 이상 고소득 외국인 : 3,113명


일반적으로 외국인의 송금 서비스, Tax Planning 등에 대한 금융 니즈가 보편화


문화적 차이에 따른 금융 거래의 어려움, 언어 장벽 등의 해소와 함께 외국인 전담 센터 등의 거래 원활에 관심이 높을 것으로 판단
외국인이 거주 국가의 금융회사를 찾을 때 가장 먼저 송금 서비스를 이용하고 실제 생활에서 부딪힐 수 있는 Tax Planning 서비스에 선호도가 높은 편
일부에서는 집합 투자, 부동산 등 거주 국가의 투자 메리트를 충분히 활용하기 위한 투자 자문 서비스에 대한 니즈도 상당 부분 존재


국내 거주 외국인이 금융 거래에서 직면하는 여러 가지 어려움을 찾고, 이들의 금융 니즈에 부합하도록 외국인 전담 서비스를 제공

(고 객) 고객 세분화 기준을 국내 기준과 차별화하여 소득 기준에 따라 대상 범위를 최대한 확대하고, 기업 활동 관련 외국인을 1차 목표, 재외동포 은퇴자를 2차 목표 고객으로 선정
(채 널) 대상 고객의 수가 많지 않기 때문에 본부에 외국인 전담 부서를 설치하여 총괄적으로 관리하고, 외국인 밀집 지역의 전문 센터와 일반 영업점 및 골드클럽 간 연계 영업의 활성화
(상품/서비스) 국내 금융 거래에 불편이 없도록 예/적금, 대출, 카드, 송금 등 기본적인 상품/서비스를 제공하고 투자 자문, Tax Planning 등 자산관리, 기업금융, 각종 외국어 지원 및 Help 서비스 등에 특화
요약
The proportion of foreigners in Korea that are long-term residents is gradually
increasing, and the inflow of high-income professionals is accelerating


(Residency) As of end-2008, long-term residents (staying over 91 days) account for 77.3% of all foreigners in Korea, and there were a total of 46,545 high-income professionals, up 17% YoY, that accounted for 4% of all foreigners in Korea.
Among foreign residents in Seoul, 18,000 (7%) are high-income professionals, and they are concentrated in Yongsan-gu (2,982), Seodaemun-gu (2,111) and Gangnam-gu (1,530).
(Income) As of 2007, 13,945 foreigners paid the aggregate income tax, of which, 1,711 had incomes over 80 million won. Foreigners in this group had an average salary of 290 million won.- 3,113 foreigners had reported earned income of 80 million won (salary of 100 million won)


Foreigners' common financial needs include fund transfers and tax planning

Foreigners are likely to be attracted to comprehensive service centers that can overcome language barriers and difficulties in conducting transactions arising from cultural differences.
The most common services that foreigners seek while residing in their host countries are overseas fund transfers and tax planning.
Certain customers may also seek services related to collective investments and real estate, and may also want investment advisory services to take full advantage of the investment opportunities in their host country.


Comprehensive services tailored to the particular needs of foreign residents
should be offered

(Customers) Customer segmentation should be different for foreign residents in Korea and for domestic customers. Income limits should be expanded, and within those limits, corporate employees should be the primary target, and Koreans living overseas that will return to Korea in retirement should be a secondary target.
(Channels) Since the number of target customers is low, a separate division at the headquarters should be established, and service centers for foreign residents should be operated through branches and Gold Clubs in areas that have a relatively high number of target customers.
(Products/Services) Basic services such as deposits, loans, credit cards, and fund transfers should be offered with minimal inconvenience, and assistance for wealth management and corporate finance services, including investment advisory and tax planning, should be made available in other languages.