일반산업

선제적 산업위험 평가 시리즈 (11) : 국내 화장품시장 전망 및 리스크요인 분석

2010-04-28안혜영

목차
국내 화장품시장 전망

화장품이 필수 소비재로 인식되면서 경기와 무관하게 고성장세 지속

국내 화장품시장은 최근 3년 평균 10%대의 성장세를 보이며 2009년 시장규모는 7조 4,000억원에 이름
이는 화장품이 점차 필수 소비재로 인식되면서 경기와 무관한 성장세를 보이고 있으며, 소비의 양극화로 인해 프리미엄 화장품과 중저가 화장품시장이 동반 성장한 것에 기인

프리미엄 화장품과 브랜드샵 화장품이 전체 화장품시장의 고성장세를 주도

국내 화장품시장의 50%를 차지하고 있는 프리미엄 화장품 시장은 최근 3년간 연평균 두자리수의 성장세를 지속해오고 있으며, 국내 상위 2개사와, 수입 화장품사들이 시장을 주도
브랜드샵 화장품 시장은 상위업체들의 제품군 강화, 대기업의 참여 확대, 경기침체에 따른 수혜 등의 요인으로 지난 3년간 연평균 30%에 달하는 고성장세 지속. 그러나 상위업체의 시장 점유율 확대로 후발 브랜드샵 업체와 신규 진입 업체 간 경쟁이 치열하게 전개되는 상황
온라인 및 홈쇼핑 화장품 시장은 타 유통 채널대비 시장규모는 작으나, 진입장벽이 상대적으로 낮아 틈새시장으로서 중소형 화장품사들의 진출이 활발히 전개되고 있어 빠른 시장 확대 추세를 보임


향후 경쟁 구도 변화 및 리스크 요인 분석

2010년, 화장품시장 내 경쟁구도 변화가 본격화 될 듯

지난해 말 LG생활건강이 더페이스샵을 인수함으로써 외형확대, 중저가 화장품시장 진입 등의 시너지효과 예상됨. 이에 따라 아모레퍼시픽과의 선두 경쟁이 치열하게 전개될 전망이며, 결국 이로 인해 양사의 화장품 시장 내 지배력은 더욱 강화될 전망
한편 브랜드샵 시장에서는 선두 업체인 더페이스샵이 LG생활건강에 편입되는 과도기를 틈타, 미샤, 스킨푸드 등의 상위권 업체들은 선두 자리를 놓고 본격적인 경쟁에 돌입할 것으로 보임
또한 화장품 고성장세에 힘입어 중소형 화장품사들은 신규 판매채널 진출 등 재기의 노력을 기울임. 소형 가전업체들 또한 화장품시장 진입을 시도하고 있어 중하위 업체 간의 경쟁 과열될 전망

화장품 업계의 경쟁구도 변화가 경쟁심화라는 부정적인 환경으로 이어져, 경쟁력 약한 업체들의 시장 도태가 예상되므로, 이에 따른 리스크 관리가 필요할 전망

상위 업체의 영향력이 전채널로 확대됨에 따라 중견업체들의 시장 도태 가능성 높아짐. 또한 중견업체들의 신 유통채널로의 이동은 리스크가 클 것으로 보여 지속적인 모니터링 요구됨
브랜드샵 시장에서도 상위업체의 시장 과점 양상이 지속되는 가운데, 진출 업체 수 증가로 경쟁이 격화 될 수 밖에 없어 매출 성장률 둔화 및 감소세를 보이는 중·하위권 업체 위주의 리스크 관리가 필요할 듯
요약
Outlook of Domestic Cosmetics Market

As cosmetics are recognized as one of the essential consumer products, the market
is growing fast regardless of economic conditions

The domestic cosmetics market has grown 10% annually on average for the recent three years, amounting to 7.4 trillion won in 2009
As cosmetics are gradually recognized as one of the essential consumer products, the market is growing fast regardless of economic conditions. Consumption bipolarization has also contributed to the growth of both premium and affordable cosmetics brands

Premium cosmetics and brand shop cosmetics has led a fast growth trend in the overall cosmetics market

The premium cosmetics market, accounting for 50% of the domestic cosmetics market, has grown by double digits on average for the recent three years. Top two domestic cosmetics companies and import cosmetics companies has led such growth

The brand shop cosmetics market has grown nearly 30% annually on average for the
past three years due to strengthened product line, increased participation by large companies, benefits from economic slowdown, etc. However, as leading companies have increased their market share, brand shop cosmetics companies which has entered late into the market and new starters are competing fiercely
The online and home shopping cosmetics market is small in terms of distribution channels.
However, since entry barrier is relatively low, mid-to small-sized cosmetics companies are actively enter into the niche market of the cosmetics industry, contributing to the growth of the domestic cosmetics market


Future Competitive Structure Change and Risk Analysis

In 2010, the cosmetics market seems to see a change in competitive structure

As LG Household & Health Care took over a domestic brand shop cosmetics company, The Face Shop, late last year, this will create synergic effects such as external expansion and advance into affordable cosmetics market. Accordingly, competition between LG and its major competitor, Amore Pacific, will heat up and the dominance of the tow companies will grow further in the market
Meanwhile, amid LG's takeover of one of the leading brand shop cosmetics company,
The Face Shop, such leading brand shop cosmetics companies as Misha and Skin Food will compete more fiercely to dominate the market
In addition, due to fast growth of the cosmetics market, mid-to small-sized companies
are attempting to make a comeback in the market by entering into new sales channels. As small-sized home appliance manufacturers also attempt to advance into the cosmetics market, competition between mid-to-low-ranking companies will heap up.

As such a competitive structure change have a negative impact like fiercer competition, those with weak competitiveness will fall behind in the market. Accordingly, risk management is expected to be required

As leading companies have expanded their influence to the entire channels, mid ranking companies are highly likely to fall behind in the market. Since their movement to new distribution channels seems to be risky, constant monitoring is required
In the brand shop market, as leading companies continuously have a dominant position, more companies entering into the market will lead to fierce competition. As a result, risk management, mainly by mid-to-low-ranking companies which has seen sales growth slowdown, is required