금융산업

해외 선진은행들의 여신 포트폴리오 관리 정책

2009-09-30이새롬

목차
CPM의 개념 및 목적

해외 선진은행들은 여신관리 정책인 CPM(Credit Portfolio Management)은
포트폴리오 최적화를 목적으로 개별 차주가 아닌 전체 여신 포트폴리오 차원에서 관리

1990년대 이후 해외 선진 은행은들은 전통적인 개별 차주에 대한 리스크 관리에 대한 한계를 극복하기 위해 전체 포트폴리오 최적화를 목적으로 한 CPM 도입
CPM은 별도의 전담부서를 통해 여신 포트폴리오의 리스크 대비 수익성을 평가한 후
신용파생상품 등을 이용해 포트폴리오의 포지션을 적극적으로(active) 재조정
CPM의 목적은 자본 효율화, 여신 포트폴리오의 편중 리스크 최소화, 적극적인 유통시장을 통한 리스크 헤지, 수익 극대화 등임
CPM은 세부적으로 credit treasury, active advisor, reactive controller의 3가지 모델로
구분되는데 credit treasury 모델이 가장 적극적으로 리스크를 유통시장에서 헤지하는
전략을 활용하는 모델이며, 여신 소유권이 CPM 전담부서로 이전됨
Active advisor 모델 또한 적극적인 헤지 전략을 활용하나 소유권이 이전되지 않고, reactive controller는 리스크 최소화에만 초점을 둔 모델


선진은행들의 여신 관리 정책(CPM)


유럽, 북미 등의 선진국 은행들은 주로 credit treasury 또는 active advisor 모델을 활용

Mickinsey에서 34개의 선진은행들을 대상으로 실시한 조사에 따르면 은행들 중
약 60% 이상이 credit treasury 또는 active advisor 모델을 활용하고 있으며, CPM
전담부서는 일반적으로 기업금융 사업부문에 위치
Credit treasury 모델은 투자은행 및 기업금융 사업 비중이 높은 은행에서 더욱
활발하게 활용
MUFG를 비롯한 일본 은행들은 주로 active advisor 모델을 활용하고 있으나 북미,
유럽은행들과 달리 리스크 헤지 과정에서 부서 간 역할이 명화하지 않은 것으로 나타남


시사점


국내 은행들의 CPM은 아직까지 초보단계인 ‘만기보유형’에 가까우며, 선진은행들의
사례를 밴치마크하여 포트폴리오 최적화를 위한 다양한 분석기법, 헤지전략 등을 활용해야할 것임
요약
Concept and Purpose of CPM(Credit Portfolio Management)

Most of the major foreign advanced banks are using CPM methods with the
purpose of credit optimization.

Most of the major global banks implemented CPM with the purpose of overcoming
the disadvantages of traditional loan management methods since 1990s.
The role of the CPM department is to actively manage the portfolio and reduce concentration risk enhancing portfolio diversification and maximizing returns.
Also, it is in charge of actively hedging risk with credit derivative products and trading
strategies.
The 3 CPM models are credit treasury, active advisor, and reactive controller,
credit treasury is the most active model which encompasses diverse and active
risk-hedging strategies.
Active advisor model also uses active risk-hedging strategies, but the loan ownership is not transferred, and finally the reactive controller is the most conservative model which focuses only in risk management.


CPM of Foreign Advanced Banks

Most of the North American, European and Japanese banks use credit treasury and active advisor models.

According to a survey conducted by Mckinsey, more than 60% out of 22 major North
American and European banks use credit treasury and active advisor CPM models and CPM department is inside the corporate business unit.
Credit treasury model is more used in the banks with high investment banking and corporate portfolio.
In the case of the Japanese banks(including MUFG), they mainly use active advisor model, but the difference with North American and European banks is that there are some conflict related to the risk-hedging costs between the CPM and sales department.


Implications

Korean banks should focus on ’portfolio optimization’

The CPM of most of the Korean banks is still in the beginning level when most
of the foreign banks already are using sophisticated methods.