일반산업

Trends & Effects of the U-Health Industry

2009-08-05KIM, Nam-Hoon

목차
▶ U-헬스산업의 필요성이 점점 대두되고 있음 ● U-헬스는 IT기술발전에 의하여 無認識간에 시공의 제약 없이 질환의 예방부터 치료 및 사후관리까지 받을 수 있는 보건의료서비스를 의미 ● U-헬스는 잠재적 성장성이 매우 높은 편. 의료서비스의 편리성 추구 확대, 선진국형 만성질환자수의 증가, 건강한 삶에 대한 욕구 등 수요를 창출할 수 있는 긍정적 요인들이 존재 ● 또한 OECD 국가들과 비교할 경우 국민 의료비 부담의 증가가 빨라지고 있으며 노령인구비중의 급속한 상승에 따른 의료비 지출 부담의 가속화가 진행 중 ● 국민 의료비는 1991~2005년 OECD 평균 증가율의 약 2배 이상으로 증가. 또한 노령인구 증가에 따른 노령인구 의료비는 2000년 전체 진료비의 17.5%였으나 2006년에는 26.8%로 빠르게 상승 ● 따라서 융합 기술의 활용을 통한 신성장동력의 발굴 및 국민 의료비 경감 차원에서 바이오·헬스케어 영역은 민·관의 참여와 지원이 증가 ▶ 홈네트워크의 일부로 U-헬스에 대한 높은 관심과 만족도를 보임 ● 2005년 KT, SKT가 참여한 홈네트워크 시범 서비스에서도 U-헬스케어 서비스는 사용자들의 높은 관심과 필요도를 보임 ● ETRI의 조사에 따르면 U-헬스서비스 이용인구는 도입 5년차에 1,200만 명에 이르고, 서비스 시장 규모도 1.4조원에 도달하는 등 U-헬스케어는 높은 잠재 성장력을 확보 ▶ 해외의 경우 U-병원에서 홈&모바일 헬스케어로 확장되는 추세 ● U-병원을 통한 의료 정보화에서 국가별 프로젝트를 통하여 홈&모바일 헬스케어로 확장 중 ● 미국은 민간보험사가 U-헬스서비스를 적극 도입하거나 대형 IT 및 통신 기업 등 민간차원의 참여를 통한 시장 조성이 활발하게 진행 중 ● 일본은 모바일 환경을 적극 활용한 U-헬스의 도입이 진행 중이나, 보안 및 정보보호에 대한 문제가 장애물로 작용 ● 유럽은 흐름이 다소 늦은 편이며 EU내 의료정보의 공유를 위한 표준화와 병원간의 통합시스템 구축이 진행 중 ▶ 국내 U-헬스 활성화가 지연되나 최근 관련 부처의 노력이 진행 중 ● 국내 U-병원을 위한 RFID 및 시범카드의 도입 등 시범서비스가 지속되고 있으나 향후 U-헬스의 기반이 되는 EMR의 대형병원 도입률은 아직 21% 수준으로 낮은 편 ● 홈&모바일 헬스케어서비스는 의료혜택이 미흡한 소수 지역 대상 시범서비스에서 확대되지 못하고 있으며 모바일 헬스케어 또한 확산이 더디게 진행되는 수준 ● 다만 혼재되었던 부처들간의 U-헬스 전략이 새정부 출범과 함께 범부처들간의 협약을 통한 방향성을 회복하면서 정부의 정책적 지원은 강화될 것으로 예상 ● 한편 U-헬스서비스를 영위하는 주요 11개 업체들의 평균 매출액은 150억원 수준이며 영업이익률은 8.4%이나, 영업이익률의 상승과 매출액 증가속도는 빠른 편 ● 다만 업체별 편차가 크며 중소 벤처형 업체들이 많은 편으로 기술적 특화를 이루지 못한 업체들의 퇴출은 수시로 발생하는 상황임 ▶ U-병원 중심의 시장이 확대되면서 홈&모바일 헬스케어 시장을 견인 ● U-헬스케어서비스는 도입 5년차를 지나면서 20~60대의 약 44.8%가 가입할 것으로 전망되고 있으며, 병원예약 관리, 의료정보공유 등 U-병원서비스의 형태가 가장 먼저 보편화 될 것으로 예상 ● 의료서비스의 향후 향방이 사후처방에서 예방과 건강관리로 확대되는 점을 감안 시 U-헬스케어는 만성질환 및 노인질환자에서 도시근로자층 및 여성직업군 층으로 서비스 확대 기회가 존재 ▶ 비용효율적 측면에서 시장의 확산을 바라보는 것이 필요 ● 의료인의 패러다임 전환에 대한 수용 자세 부족, 원격진료 규제 등 제도적 제약, U-헬스인프라 구축을 위한 표준화와 기기의 저가화, 개인정보보호 문제 등 선결되어야할 장애물이 존재하고 있음 ● 따라서 U-헬스산업은 병원들의 비용효율적 차원에서 접근하는 영역이 먼저 활성화 될 것으로 예상되며 이후 홈&모바일 케어영역도 의료비 부담의 완화 차원에서 매력도가 존재해야할 될 것으로 판단 ● 따라서 시장의 장밋빛 전망에도 불구하고 장기적인 관점에서 서비스 분야별 확산시기에 맞추어 사업의 지속 가능성을 유지할 수 있는 업체들에 관심을 기울이는 것이 필요. 특히 의료기기시장의 성장세가 당분간 유효하기 때문에 유통망과 전문성을 갖추고 있으며 영세성을 탈피할 수 있는 헬스케어기기업체들은 긍정적인 실적을 유지할 것으로 판단됨
요약
▶ Demand for U-healthcare is increasing ● U-healthcare refers to the provision of preemptive and preventive medical care without time or space restrictions through the use of developments in ubiquitous computing. ● U-healthcare has ample potential for growth due to a variety of positive factors including the growing demand for convenient medical care, the increasing number of chronically ill patients, and the rising health-consciousness of consumers. ● Also, public expenditures on health care are rising faster in Korea than in other OECD nations due to the rapid growth of the population over age 65. ● Public health care expenditures have grown at twice the OECD average from 1991 to 2005, and elder care accounted to 26.8% of total medical expenditures in 2006, up 9.3%p from 17.5% in 2000. ● As a result, both the public and private sectors are turning to the biotech and U-healthcare industries for solutions to the problem of rising health care costs and to find new engines for growth. ▶ Consumers show high interest in and satisfaction with U-healthcare as a part of a home network service ● In a pilot home network project in 2005 that included KT and SKT, participants indicated a high level of interest in U-healthcare services. ● According to a survey by ETRI, the U-healthcare market is forecast to reach 1.4 trillion won and include 12 million users by 2010. ▶ In other countries, U-healthcare is expanding from U-hospitals to home and mobile healthcare ● Projects in other countries are expanding services from U-hospitals to include U-home and mobile healthcare. ● In the U.S., private health insurers, major IT device firms and telco's are driving the expansion of the U-healthcare market. ● In Japan, U-healthcare is being introduced through the well-developed mobile network. However, several issues, such as the safeguarding of personal data, have yet to be resolved. ▶ The government is working to jump-start the spread of U-healthcare services ● Although domestic hospitals are introducing RFID and smart cards to provide U-healthcare services, EMR, which is a major component of U-healthcare, has been introduced to only 21% of major hospitals. ● Also, the introduction of home and mobile healthcare has fallen short of expectations, and is only offered in several regions where medical care is currently inadequate. ● However, the new administration has revamped the government's U-health strategy, and policy measures are expected to jump-start the development of the U-health industry by encouraging cooperation between ministries. ▶ The market is currently centered on U-hospitals, but will expand to include home and mobile care ● 48% of people 20~60 years of age are expected to use U-healthcare services 5 years after its introduction, and services such as reservation management and health record management are likely to be adopted first. ● Urban workers and working mothers will likely be the main users rather than chronically ill or elderly patients since preventive prescriptions and health management will take longer to expand. ▶ U-healthcare should be evaluated in terms of cost-efficiency ● Before U-healthcare becomes widely utilized, a number of obstacles must be overcome, such as passive attitudes that will not support a paradigm shift in healthcare, regulations on telemedicine, standardization for interoperability, and the safeguarding of personal information. ● The U-healthcare industry must thus be evaluated on its cost-efficiency rather than simply on its optimistic growth outlook. ● Since the healthcare industry will continue to grow rapidly for the time being, U-healthcare device manufacturers that have secure distribution channels and specialized products will be able to maintain steady growth.
Ⅰ. U-헬스산업 개요 1 1. U-헬스케어란? 1 2. U-헬스산업의 필요성 5 Ⅱ. U-헬스산업 동향 11 1. 해외 추진 동향 11 2. 국내 추진 현황 16 가. U-헬스케어 서비스 동향 16 나. 정부의 정책적 지원 21 3. 연관산업에 대한 효과 및 주요업체 동향 23 가. 건설업 23 나. IT단말제조업 27 다. 의료장비 및 솔루션업 29 Ⅲ. U-헬스산업 전망 35 1. 수요 전망 35 2. U-헬스의 성장성 검토 36 3. 관련 참여자들에 대한 시사점 40