일반산업

Commodity Spike series(9)

2009-08-05DOH, Cheol-Hwan

목차
▶ 원가구조와 가격전가력으로 볼 때, 원자재 리스크는 크지 않은 편 ● 금년들어 자동차용 냉연강판 가격이 58.3%나 상승. 이는 과거 2004~2005년동안 39.6% 상승한 것과 비교해도 매우 빠른 상승 속도 ● 원가구조상 강판비용은 전체 매출액의 5.1%에 불과하고, 원가상승분을 ASP 인상으로 상쇄함으로써 최근까지의 실적은 호조세. 1/4분기 현대차의 대당 강판매입비용은 10.5만원 증가했으나, ASP상승분이 57.9만원을 기록 ● 완성차업체와 유사한 영업흐름을 보이는 부품업체들도 최근까지의 실적은 호조 ▶ 그러나 2/4분기부터의 실적 악화 가능성에 대비한 리스크 관리가 필요 ● 문제는 최근의 강판가격 상승이 너무 가파르고, 강판가격이 본격 상승하기 시작한 2/4분기부터는 자동차업계가 원가부담을 느낄 수 밖에 없을 것임 ● 또한 2/4분기부터 대당 수출단가가 하락세를 보이고 있고, 글로벌 경기 부진 및 환율 하락세 전환 등 대외영업환경도 악화되고 있어 과거와 같은 ASP상승은 어려울 것으로 판단 ● 현재의 영업상황이 지속된다면, 기아차는 4/4분기에 영업적자 가능성이 있고, 쌍용차의 적자 누적은 지속적으로 확대될 전망 ● 심각한 영업부진과 원가통제력이 약화되어 있는 쌍용차 관련업체와 손익분기점비율이 업계 평균보다 현저하게 높은 부품업체들에 대한 리스크관리가 필요한 시점(<표 5> 참조)
요약
▶ Risk from raw material prices is low, considering cost structure and the ability to pass cost increases through to customers ● Prices of cold rolled steel plates for use in automobiles have risen 58.3% this year. In comparison to the 39.6% increase in 2004~2005, the recent surge in prices has been extremely rapid. ● Steel plates account for only 5.1% of total revenue, and cost increases have been passed through to ASPs. As a result, sales have remained robust so far. Although Hyundai Motors paid 105,000 won more per steel plate in 1Q, this was more than offset by a rise in ASP of 579,000 won. ● Automotive parts manufacturers have followed a similar trend to car manufacturers and have maintained strong earnings. ▶ However, risk management is needed to guard against the possibility of deteriorating profitability beginning in 2Q ● The recent spike in steel plate prices has been particularly sharp, and prices began to rise in earnest in 2Q. As a result, automobile manufacturers will inevitably begin to feel the effects of a rising cost burden. ● In addition, unit export prices began to fall in 2Q, and additional increases in ASPs will be difficult due to deteriorating external conditions, such as the slowdown in the global economy and falling exchange rate. ● If the current business environment persists, Kia is likely to record an operating loss in 4Q, and Ssangyong is expected to widen its losses. ● Companies related to Ssangyong are suffering from a serious slowdown in sales and a reduced ability to pass on cost increases, and parts companies have a higher BEP ratio (sales required to reach BEP divided by current sales) than the industry average. These companies will require stronger risk management. (see Table 5).