일반산업

GM의 위기가 국내 자동차산업에 미치는 영향

2009-08-05MO, Se-Jun

목차
▶ 글로벌 자동차 시장 현황 ■ 미국메이커들의 경쟁력 상실 배경 ● GM을 포함한 미국 Big3는 환경변화에부적합한 차량 개발과 방만한 경영으로 극심한 유동성 위기에 처함 ● 미국 Big3의 경영위기는 자동차 산업의 고용 및 경제효과로 인해 쉽게 정부가 포기하지 못하는 구조를 이용하여 미국정부지원으로 회생의 절차를 반복해 왔으나 경쟁력 확보에는 소홀한 경영을 해왔음 ■ 금융위기로 인한 글로벌 자동차 시장 영향 ● 선진시장은 경기침체와 신용경색으로 수요가 급속히 위축되고 있으며 미국 Big3는 고효율 차량의 부재로 더욱 소비자에게 외면당함 ● 신흥시장에 까지 경기침체는 급속히 퍼지면서 주요 메이커들의 실적 악화를 유발함 ● 업체별 강도 높은 구조조정과 판매 촉진을 위한 출혈경쟁은 더욱 치열해 질 전망 ▶ GM의 위기 현황 ■ 위기의 역사와 원인 ● 품질향상보다 단기수익에 치중한 경영과 노조와의 불합리한 관행들이 위기를 악화 ● 전미자동차노조(UAW)와의 복지비용에 대한 합의는 누적되어 돌이킬 수 없는 부담이 됨 ● GM은 수십 년 동안 이어온 노조와의 불합리한 협약과 근시안적인 경영전략이 제거 되지 않으면 아무리 정부의 지원을 받아도 장기적으로 회생하기는 어려운 상 ■ GM의 향후 전망 ● 예전과 달리 금융위기로 전 산업이 어려운 시기에 자생능력이 없어진 상황에서 구제금융보다는 파산신청을 통해 구조조정할 가능성이 높음 ▶ 국내 자동차 산업에 대한 영향 ■ GM대우의 현황 ● 2002년 4월에 GM이 인수하여 현재는 GM 아시아-태평양 홀딩스(GMAP)에 소속되어 있음 ● 수출비중을 2002년 5%에서 2007년 86% 수준으로 올려 전체 GM 판매중 20%를 차지 ● 국내 판매는 별도 법인인 ‘대우자동차판매’를, 해외 판매는 GM의 각종 브랜드 판매망을 활용 ● 글로벌 경차/소형차 개발기지로 선정, R&D/디자인센터에 투자 및 GMAP내 가장 우수한 연구소의 역할 ● 2005년 이후 연 2~3개의 신차를 출시했으나 2009년 출시 차종은 3개에서 1개로 축소 예정 ● 2007년 공장 평균가동률은 완성차, KD수출 호조에 힘입어 100% 초과하였음 ● 생산기술연구소 및 공장들은 GM그룹내 가장 우수하다는 평가를 받고 있음 ● 국내 매출은 정체에도 불구, 수출 매출액은 지난 5년간 연평균 105% 증가 ● 2006년 3,356억원의 영업이익으로 흑자전환에 성공 2007년 4,751억원의 영업이익 발생 ● 영업이익률도 2006년 3.5%에서 2007년에는 3.8%로 소폭 개선 ● 차입금의존도도 2006년 36%에서 2007년 16%로 하락한 반면 현금성자산 증가로 유동비율은 2006년 124%에서 2007년 142%로 개선되어 재무적 안정성이 강화 ● GM그룹내에서 GM대우와 상하이GM은 개발, 생산능력에서 경쟁적인 구도로 발전할 수 있음 ● 모기업 GM에 대한 의존도가 높은 개발, 판매 구조로 인하여 자생력은 떨어짐 ● 신차들의 출시가 늦고 제품 경쟁력은 타사에 비해 다소 열세하여 국내 판매 신장은 어려울 전망 ■ 국내 주요 협력업체 현황 및 향후 전망 ● S&T대우는 샤시, 전장, 엔진부품, 에어백 등 다양한 제품을 생산하고 있으며 주로 GM대우에 납품하여 의존도가 70%로 높고 수출 비중이 높으나 주요 해외 거래처는 미국 Big3 및 GM대우 차량 생산과 관련된 공장에 납품 ● 동양기전은 사업이 다각화 되어있고, 자동차부품회사로는 DC모터 부문 상위 업체이나 파생상품손실로 순손실을 기록하고 있음 ● 한국델파이는 매출 1조가 넘는 대형 자동차부품 전문기업으로 80%이상을 GM대우에 납품하며 현재는 분할 매각을 추진하고 있음 ● 오스템은 GM과 장기 납품계약 체결하였고 이로 인해 중국 공장을 신설함. 이는 GM감산에 따른 위험 요소로 작용 ● 대우라이프는 생산범퍼 전량을 GM대우에 공급, GM대우 차종의 판매/생산량에 직접적 영향 ● 이전 대우자동차 시절부터 협력관계를 맺어온 ‘한국델파이’, ‘S&T대우’, ‘대우라이프’등을 제외하고는 자동차 부품업체중 GM대우에 전적으로 의존하는 회사는 많지는 않음 ● GM대우의 감산이 지속될 경우 의존도 높은 회사는 영향이 직접적이고 이들의 2차 3차 하도급 업체들 또한 유동성 위기로 경영상황이 악화될 우려 ■ GM 파산신청시 국내 업체의 영향 ● 미국 자동차 산업의 근본적인 문제를 해결할 수 없는 일시적 구제금융보다 사회적인 파급효과를 줄이는 방향으로 파산보호신청하여 구조조정할 가능성이 높음 ● GM이 파산보호신청을 할 경우 회생을 위한 GM대우의 가치가 높아 매각 가능성은 낮으며 현 시기에 인수대상자도 없을 것으로 예상 ● GM대우가 매각이 되지 않더라도 GM의 구조조정 기간에는 단기적으로 투자를 받기 어려우므로 현재 진행되고 있은 연구소 설립, 신차개발은 위축되고 글로벌 판매망의 정비와 판촉비 절감으로 판매에도 어려움을 겪을 것으로 예상 ▶ HFG의 리스크 관리 방안 및 시사점 ■ 리스크 관리방안 ● GM대우를 지원하여 중국보다 우월한 기술개발, 품질을 유지할 수 있다면 GM이 파산신청후 구조조정을 하더라도 GM대우는 GM의 회생을 위하여 오히려 투자를 더욱 집중적으로 받을 수 있음 ● GM대우의 납품비중이 높고 사업포트폴리오가 다양하지 않은 회사들은 매출감소액이 완성차보다 더욱 커질 수 있으므로 리스크 관리 필요 ● GM의 글로벌 기지에 수출을 늘리고 있는 부품사들은 구조조정의 과정에서 GM의 감산규모가 증가할 경우 공급차질에 대한 위험에 더욱 노출됨 ● 내년 이후의 수요 급감에 대응할 수 있는 사업계획을 수립하지 못한 부품업체들은 도산 가능성도 있으므로 설비투자를 늘리고 무리한 사업확장을 하는 부품업체들에 대한 리스크 관리가 필요 ■ 시사점 ● GM을 통하여 월드카 개념의 차량은 소비자의 외면을 받을 수 있고 지역별, 소비자들의 요구를 반영할 수 있은 장기적인 전략과 지속적인 투자가 필요함을 보여줌 ● 경쟁구도가 빠르게 변하는 시기에는 노조와 위기의식을 공유하며 노사가 화합해 위기에 신속히 대응해야 생존할 수 있음 ● GM대우이외의 완성차 업체들도 수요 감소로 인한 감산이 불가피한 상황으로 이에 대한 부품업체들의 대응이 필요 ● 신용등급이 낮은 하도급업체의 도산을 막기 위해 직접대출을 해줄 수 있는 완성차 업체들의 ‘상생협력펀드’ 조성은 더욱 확대되어 활성화 되어야 함
요약
▶ Overview of the Global Automobile Market ■ Background on the declining competitiveness of U.S. auto makers ● The Big 3 U.S. auto makers, including GM, are facing a severe liquidity crisis due to poor management and over-reliance on vehicles that are ill suited to the current environment. ● The auto industry has a significant impact on employment and the economy, and the government is unable to let the industry fail. The Big 3 auto makers are cognizant of this fact, and have been able to survive crisis after crisis by winning bailouts. In spite of massive government assistance, the Big 3 auto makers have failed to build up their competitiveness. ■ Effect of the financial crisis on the global automobile market ● The economic slowdown resulting from the credit crunch is leading to rapidly contracting demand in advanced economies, including the U.S. and Western Europe. Cars made by the U.S. Big 3 are inefficient and entail high fuel costs, which has led consumers to avoid buying them. ● Emerging markets supported high growth rates for several years but are now coming under pressure as the economic slowdown spreads, leading to declining profits for global auto makers. ● Every auto maker is expected to undergo large-scale restructuring, and competition will intensify as sales promotions are aggressively pursued. ▶ Overview of GM's Crisis ■ History and causes of the crisis ● A focus on short-term profits instead of quality improvements, and unfavorable contracts with labor unions are exacerbating the current crisis. ● Benefits agreements with the UAW that have been accumulated over the years have been particularly burdensome for GM, and cannot be easily adjusted. ● If the problems the short-term management strategy and crushing benefits costs are not resolved, GM is unlikely to survive even with a government bailout. ■ Prospects for GM's future ● GM is highly likely to file for bankruptcy protection since the government and public opinion are opposed to granting a bailout to GM at a moment when many industries are seeking a bailout. ▶ Impact on the Korean Automobile Industry ■ Overview of GM Daewoo Auto & Technology (GMDAT) ● GMDAT was established in April, 2002, when GM acquired Daewoo Motors. GMDAT is now a part of GM Asia-Pacific (GMAP). ● GMDAT has increased its reliance on exports from 5% in 2002 to 86% in 2007, and GMDAT now accounts for 20% of GM's total sales. ● Domestic sales are handled by a separate subsidiary, Daewoo Motor Sales, while overseas sales are done through GM's global brands (Buick, Chevrolet, Opel, Holden, Suzuki). ● GMDAT was selected to lead GM's global development of small and mini cars, and is the leading R&D and design center in GMAP. ● Since 2005, 2~3 new models have been launched each year, but only 1 is planned for 2009. ● GMDAT's production factilities were run at 100% capacity in 2007 due to demand for GM finished autos and KD exports. ● GMDAT's production technology research center and factories are considered to be the best in the GM group. ● Despite slow domestic sales, exports have grown 105% CAGR over the past 5 years. ● GMDAT swung to the black in 2006 with 336 billion won in operating income and recorded operating income of 475 billion won in 2007. ● The operating margin have improved slightly, from 3.5% in 2006 to 3.8% in 2007. ● GMDAT's financial strength has improved as the debt ratio declined from 36% in 2006 to 16% in 2007 and the liquidity ratio rose from 124% in 2006 to 142% in 2007. ● GMDAT and GM Shanghai are competitive in development and production. ● However, a high reliance on GM's develop and sales networks are a potential weakness. ● Delays in bringing new models to market and poor product competitiveness will limit expansion of domestic sales. ■ Overview and outlook for key domestic parts suppliers ● S&T Daewoo produces a variety of components including chassis, electronics, engines and airbags and relies on GMDAT for 70% of its sales. Although its reliance on exports is high, its key buyers are the U.S. Big 3 and factories that produce GMDAT cars. ● Dong Yang Ki Jeon is well diversified and is a top producer of DC motors. However, it has recorded net losses due to derivatives. ● Korea Delphi is a major auto parts market with over 1 trillion won in sales, 80% of which are to GMDAT, and the firm is in the process of being spun off. ● Austem's long-term contract with GM has ended and is at risk from GM's slowdown. ● Daewoo Life supplies all of its bumpers to GMDAT and is directly affected by sales and production volumes of GMDAT cars. ● Aside from firms that had a relationship with Daewoo before its acquistion by GM, such as Korea Delphi, S&T Daewoo and Daewoo Life, few parts suppliers rely entirely on GMDAT for sales. ● If GMDAT continues to cut production, it will have a direct impact on suppliers that rely heavily on GMDAT for sales, and subcontractors could face a difficult operating environment as well. ■ Effect on domestic parts suppliers if GM files for bankruptcy protection ● U.S. auto makers are unlikely to revolve their fundamental problems through bailouts, and are thus more likely to file for bankruptcy protection before restructuring. ● If GM files for bankruptcy protection, GMDAT would be critical to a successful turnaround and is thus unlikely to be sold. ● Nonetheless, GMDAT is unlikely to get new investments while GM is restructured, and current projects will come under pressure, and a sale would be difficult amid the current downturn. ▶ Risk Management Recommendations and Implications for HFG ■ Risk management recommendations for HFG ● If GMDAT maintains its edge in development and quality over China, GM is more likely to invest in rather than sell GMDAT even if GM files for bankruptcy protection and restructures. ● Undiversified suppliers that rely heavily on GMDAT for sales require stronger risk management. ■ Implications ● GM's "world car" concept is a long-term strategy that could fulfill consumer needs and warrants continued investment. ● Amid the rapidly changing competitive environment, labor and management must cooperate in crisis management in order to survive. ● Auto makers aside from GMDAT are cutting demand, and parts suppliers will need to respond appropriately. ● Auto makers should create a collaborative fund that can provide direct loans to lower-tier firms with low credit ratings in order to prevent insolvencies.