일반산업

IT service and S/W solution market analysis

2009-08-05KIM, Nam-Hoon

목차
▶ IT서비스 수급상의 특징 초기 설비투자가 적어 진입장벽이 낮은 산업으로, 인적자원이 중요한 경쟁 요소이며 대기업 계열업체들은 관계사 사업을 기반으로 다양한 구축 경험과 안정적인 수주 물량 확보가 가능해 사업의 안정성이 높은 편 수요처의 대기업 선호로 대중소업체들간의 하도급 관계가 형성되어 있으며, 하도급업체인 중소업체들은 가격 교섭력 열위로 수익성 부진이 지속되는 산업의 구조적 특징이 존재 국내 IT서비스의 대외시장(계열사 수요 제외)은 한정적이며, 업체 간 기술 및 서비스 차별화 요소가 크지 않아 몇몇 소수 업체를 제외하면 내부유보가 적고, 보유 자산의 질적가치가 높지 않아 지속적인 성장세 유지에 어려움이 존재 ▶ 2002년 이후 대기업들의 IT서비스 수요 정체로 경기 변동과 유사하 던 흐름이 다소 약화 H/W 및 인프라를 포함한 IT설비투자에 비하여 무형고정자산투자액이 IT서비스 시장의 수요 변화와 더 밀접한 관계를 갖고 있으며, 일반 설비투자에 비하여 후행 GDP대비 무형고정자산투자액 비중은 2004년 이후로 상승하는 추세. 그러나 대기업의 IT투자 수요가 크게 늘지 않으면서 IT서비스업체들의 매출 성장 탄력성은 둔화 GDP성장률과 유사한 추세적 변동을 보이던 무형고정자산투자 증감률도 2003년 이후로 다소 변화된 모습. 이는 경영환경의 불안정성 증대로 기업들이 정보화투자에 보수적인 자세를 견지하고, 제조업 계열사들의 투자가 대부분 일단락되었기 때문 ▶ 기업들의 비용절감 목표가 우세한 상황이나 전략적 우위 확보를 위한 IT투자가 확대될 듯 비용감소와 프로세스 효율성 제고가 여전히 IT투자 요인. 그러나 IT산업의 컨버전스로 경영환경의 변동성이 증가하면서, 기업의 전략적 우위 확보를 위해 IT투자가 점차 확대될 전망 패키지형 S/W솔루션에 기반을 둔 정보화 투자 수요가 증가하는 추세. 반면 중소기업들은 서비스로서의 S/W개념이 확산되면서 웹서비스 기반의 ASP수요가 더 크게 증가할 듯 한편 유연하고 기술 개방적인 정보 시스템을 설계하기 위해 서비스 기반 아키텍처(SOA) 기술의 도입 사례가 증가할 것으로 예상 ▶ 매출액 규모보다 계열사 존재 여부가 부익부 빈익빈을 심화 2006년 매출액 기준 상위 14개업체들의 매출액 증감률은 전년대비 10.3%로 2005년의 4.5%에서 크게 상승. 중견이하 업체들도 매출액 성장률과 수익성이 모두 개선되는 모습을 보여주고 있음 그러나 계열사와 비계열사로 구분할 경우 계열사 존재 여부에 따라 성장성 및 수익성 개선 효과에 큰 차이가 존재. 이는 결국 최근 IT투자의 회복에 따른 업황개선의 수혜가 계열사 기반 IT서비스업체들에게만 제한적으로 이뤄지고 있음을 보여줌 ▶ 향후 IT서비스의 성장률은 GDP성장률을 소폭 상회하는 수준에 그칠 듯 IT서비스 공급주기가 단축되는 가운데 솔루션 중심의 수요가 크게 성장할 것으로 예상되나 산업의 성장률은 GDP성장률을 소폭 상회하는 수준에 그칠 듯 비용절감 및 저가수주 지양으로 지속되었던 수익성 개선 추세는 업체들의 신규 사업 다각화를 통한 현금창출력이 검증될 때까지 다소 정체될 것으로 전망 대형 S/W솔루션 업체들의 M&A를 통한 시장 참여, 종합 IT서비스업체 간 컨소시엄 구성 등으로 중견이하 업체들의 입지는 불투명 ▶ 사업안정성과 사업자 규모가 신용평가에서 더욱 중요해질 것으로 판단 IT서비스업체의 신용평가에는 사업 안정성, 규모 및 시장지위, 기술력, 수익 창출력, 재무적 안정성 등 다양한 평가요소가 존재하며, 향후에는 사업안정성과 규모 및 시장지위가 향후 더욱 중요한 평가항목이 될 것으로 판단 이는 산업의 성숙화, IT서비스 경기 사이클의 단축, 신규사업의 현금 창출력 필요성 증대 등 자본조달력과 축적된 구축 경험에 기반을 둔 지식의 재사용 등이 더욱 중요해지기 때문
요약
▶ Characteristics of IT service demand and supply In the IT service industry, highly skilled human resource is an essential element of a competitive edge as the IT service business does not require large initial facilities investment which lowers the entry barrier. The IT service companies owned by large conglomerates, so-called 'Chaebol', operate in a captive market in which they can run their business without facing fierce competition. It makes their business more stable than other non-conglomerate-owned companies. Customer preference for the large companies has resulted in the unfair relationship between the prime contractor and the subcontractor. Due to the unfair relationship, small- and medium-sized subcontractors have relatively low bargaining power. The domestic IT service providers have a limited supply market, except for the captive market created by the large conglomerates and there are no clear technology and service differences between market competitors. In addition, low retained earnings and low asset quality hinder potential growth in the IT service companies. ▶ After 2002, IT investment has slowed as large conglomerates reduced IT investment In contrary to IT facilities investment including H/W and N/W equipments, investment in intangible fixed assets is more closely related to the changes in IT service demand. The ratio of investment in intangible fixed assets to GDP has grown since 2004. The large conglomerates, however, decreased its IT investment resulting in decreased elasticity of sales growth in the IT service companies. Movement of IT investment growth rate, which showed a similar pattern to the GDP growth, have changed since 2003. Major contributors to the change were the companies who took more conservative stance on IT investment due to the unstable business environment and the manufacturing companies who paused their IT investment. ▶ IT investment objective will change from cost-cutting to capturing a competitive edge Cost-cutting and production efficiency improvement are main objectives of IT investment. The industrial convergence, however, will make companies to increase their IT investment to capture a competitive edge. IT investment based on packaged S/W is increasing because i) customers want fast IT system implementation, ii) new technology such as SOA makes the IT system to be easily adoptable to IT environmental changes, and iii) demand from small-and midium-sized companies is increasing thanks to the WEB technology. ▶ Profitability largely depends on whether a company is owned by conglomerates or not. Sales revenue of top 14 companies, in 2006, recorded 10.3% YoY growth, up from 4.5% YoY growth in 2005. Sales revenue and profitability of small- and medium-sized companies also improved. Nevertheless, sales and profitability of conglomerate-owned companies improved a lot more than non-conglomerate-owned companies. It shows that only conglomerate-owned companies were benefited by the IT investment recovery. ▶ IT service growth will be slightly higher than the GDP growth Amid shortening supply cycle of the IT service industry, demand for packaged solutions is expected to increase significantly. The industry growth rate, however, will be slightly higher than the GDP growth rate. An upward trend in profitability thanks to the cost reduction and reduced price competition, will be stagnant due to a sales growth slowdown until the companies can generate reasonable profits through new business opportunities. Small- and medium-sized companies will find it difficult to increase its market share due to the strategic alliances of large S/W companies and the consortiums of total IT service companies. ▶ Business stability and company size will become more important in judging credit risk Among various credit rating factors such as business stability, company size, market status, technology, profitability and financial stability, business stability and company size will likely become the most important factors. This is due to both factors are directly related to the industry maturation, shortened IT business cycle, stable cash flow from new business sector, and the use of accumulated knowledge built on past experiences, all of which will become increasingly important in the IT industry.
Ⅰ. IT서비스 수급상의 특징 1 1. IT서비스 분류 1 2. IT서비스 특징 3 3. IT서비스 수급에 영향을 미치는 변수 5 4. IT서비스 수요 사이클의 변화 7 Ⅱ. IT서비스 투자의 변화트렌드 10 1. IT서비스 업체들의 실적 동향 10 2. 변화의 트렌드들 15 3. IT트렌드 변화에 따른 IT서비스업체들의 실적 전망 20 Ⅲ. 주요 IT솔루션 분야별 시장 분석 25 1. IT솔루션 시장 동향 25 2. 솔루션별 수익성 및 성장성 분석 26 Ⅳ. 여신평가에 대한 시사점 42 1. IT서비스업의 주요 신용리스크 평가 요소 42 2. IT서비스업 평가항목의 비중 44 3. IT솔루션별 신용위험 요인 평가 45 <부록1> 주요 IT서비스 업체 합산 재무제표 24